29 april 2009

Mycket jobb och glada valborgsfärger

Oj Oj Oj! Vad är nu detta? Jo det är lusthusbordet!Jag har för mig att jag i förra inlägget nämde att det är ganska ruffigt?.... Kräver en hel del arbete, men vi är vana med sånt här så vi vet vad vi har att bita i! Och det kommer att balansera upp stolarnas lite modernare former riktigt bra! Mycket jobb men mycket utmaning och glädje!!

Under helgen ska vi nog jobba på det här, för vi vill ju ha det klart så vi ska kunna njuta av vårt lilla hus. Därefter byggs det en pergola framför lusthuset och i vinkel till den kommer gubben att bygga sig ett växthus av gamla fönster. Så att så värst tråkigt kommer vi väl inte att ha...

Valborgsmässoafton på torsdag... Klockan 18 ljuder uppmaningen från Vårdberget i Åbo att studenterna ska ta på sig sina mössor. Kören Brahe Djäknar sjunger in våren. Även jag har letat fram mössan och tar på den enligt gammal tradition, även om ingen här ute i skogen ser mig. Vi ska nog skåla med något bubbligt och säkert inleda grillsäsongen. Kanske en liten brunchpicknik på första maj...

För att det inte bara skall domineras av brunt här idag så ska jag visa lite färger också. Ett besök på loppisen idag resulterade i att jag fick med mig två söta kryddburkar. Jag kunde inte låta bli... det känns ju så barndom med de här (oj, är jag så gammal? ) ;) Och lite skoj att den ena har svensk text och den andra finsk. Jag märkte det inte ens först, är ju så van att leva i en tvåspråkig värld.

De går väldigt bra ihop med de kökstextilier jag fått av min mamma. En duk(?) med skojigt mönster. Kanske en "löpare"?

Och en kökshandduk med ett recept på. "kyckling i vin"

Jag försökte googla på namnet Eeva Lauste-Simola som designat handduken för det hade varit kul att få ett årtal, men jag kom inte fram till något. Härliga retroskatter är det i alla fall och jag ska ta väl vara på dem!

Ha det gott i vårsolen allihop!

Studenter- mössorna på... Glad Valborg!

18 kommentarer:

  1. Heh, jag minns liknande burkar från min farmors hus... :)

    Så skojiga dukar, verkligen en färgklick! Och passar bra till helgens tema :)

    SvaraRadera
  2. Alltså ni har det mest underbara lusthus jag skådat!!!! Ursöta små kryddburkar!!
    Ska tänka på dig i morgon klockan 18.00!! Vi kanske kan skåla då...*fniss*
    Ha det så bra!!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Söpöjä maustepurkkeja! Eikö olekin ihanaa kun joistain asioista muistuu niin selkeästi lapsuus mieleen. Ja mitä kaikkea sitä on tullut heitettyä pois jolla nyt olisi käyttöä.....
    Hauskaa vappua teille!
    p.s. Koska saan nähdä ne kuvat joista tekstasit? ;) Odotan innolla!

    SvaraRadera
  4. Ett underbart bord, men säkert mycket jobb! Så jättefint ni kommer att få det i ert lusthus!
    Oj, vad jag också längtar efter ett, och ett växthus av gamla fönster - det låter nästan som musik i mina öron..*suck*!

    Så skönt det låter med era traditioner, det liknar lite som vi har det, med studentmössor å allt. Men här är det väl mest i Uppsala och Lund såna traditioner hålls vid liv - detta med studenter alltså - de stora universitetsstäderna.
    Men visst är det härligt med vissa traditioner, speciellt när man byter årstid och inleder något annat..!
    Ha en jättehärlig Valborg hos er!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Löparen från Din mamma och även handdukarna ser ut som 50-tal.Jag har läst Din fina blogg under en längre tid, och jag måste säga att jag älskar Ditt vackra språkbruk! Det är något visst med finlandssvenska! Skön Valborgsmäss önskar jag Dig! /Gun från Blekinge

    SvaraRadera
  6. åh, jag kommer ihåg de där burkarna! de är ju jättefina idag. då tyckte man säkert inte att det var ngt speciellt med dem...
    slit inte ut er i helgen nu, vännen.

    SvaraRadera
  7. Underbart bord!!! Glad valborg!
    Min studentmössa ligger nog i nån låda i nåt skåp..var vet jag inte riktigt!:))

    SvaraRadera
  8. Hejsan svejsan!
    Så supersnyggt med svarta stolar i lusthuset! Jag följer det bygget med spänning!

    Ha en riktigt fin vapp-helg!

    SvaraRadera
  9. Kikar in för att önska dig en trevlig valborg! Kanske du kan ta det lite lugnt också, eller...? :)
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  10. Härliga burkar, kommer bra ihåg dom. Vad härligt bord, jobbigt men säkert värt besväret. Ha en fin Valborg!

    SvaraRadera
  11. Åh vilka söta burkar.
    ha en fin helg!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  12. Hej tjejen. Allt bra?

    Härliga nostalgiska ting =)

    Önskar dig och de dina en underbar valborg. Kram Pirre

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt bord!!! Det är ju extra fint då det är så där ruffigt, gillar det verkligen:) Man blir fort van med att allt man köper kräver mer eller mindre renovering innan det tas ibruk;) det är som bara mycket trevligare så! Ha en riktigt skön valborg och 1:a maj!!! och njut mellan varven:)

    SvaraRadera
  14. Häftigt gammalt bord, lite jobb men det blir fint till de nyare stolarna! Härliga bilder från lusthuset längre ner! Ha en härlig valborg! Kram :)

    SvaraRadera
  15. Ja i Åbo är det lite pampigare firande än här på landet ;). Jag har ju studerat i Åbo så jag har vissa minnen av det. Studenmössan brukar jag i alla fal inte ta på om vi går ut på stan här, det känns lite ovant...
    Ha en riktigt skön Valborg!

    SvaraRadera
  16. Härliga burkar!
    Vi var på vårdberget och skålade in våren. Fullt med folk som vanligt! Men härligt väder!

    Ha en skön 1:a maj!

    Kram,Lotta

    SvaraRadera
  17. VILKET UNDERBART LUSTHUS!!!!! Grattis... vilken lycka att greja och flytta in..... underbart med traditioner! Jag tycker att det ser ut som handdukarna är 60-tal.... fina, kul med sådana fynd! Jag njuter av vackert väder... men jag tycker inte att jag hinner med allt som jag skulle vilja! Önskar dig skön lördag/söndag! Kram fr C

    SvaraRadera