9 juni 2013

Box

I finskan finns ett ord för gåvor man ger när man besöker någon. "Tuliainen " pratar man om, och jag har aldrig hittat nåt motsvarande i svenska. Men ja, det är alltså ordet för en gåva man ger när man besöker någon. "Hämtning" eller nåt i den stilen kanske? Har du ett ord för det, så berätta gärna!!
Detta var i alla fall vad vännen  alegni och hennes man hade med sig åt oss i går när de kom på besök.Vilka boxar!  I like! Och mer om besöket i nästa inlägg!



Suomenkielestä löytyy sanoja joita ei ruotsiksi ole olemassa. Esimerkiksi "tuliainen"- sillä ei ole ruotsinkielistä vastinetta. Nå, tässä Alegnin ja hänen miehensä tuliaiset eilispäivältä kun tulivat kyläilemään. Ihanat laatikot- tykkään!


13 kommentarer:

  1. Jag skulle nog säga "värdinnegåva" eller "gåbortpresent" lite gammaldags ord men används ändå:)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh vad bra! Lite gammeldags medvärdinnegåva , men jo, det låter okej!! *lägger bakom örat*

    SvaraRadera
  3. Värdinnegåva säger vi alltid, heter så i både swe och dk har jag för mej.

    SvaraRadera
  4. fina boxar, passar bra där bredvid ljusstaken som minsann gör sig bra på bild!

    SvaraRadera
  5. Värdinnegåva... eller som vi säger: "vi får inte glömma att köpa med oss nåt..." vilket brukar bli en blomma... min fantasi brukar liksom försvinna i de ögonblicken.
    Jättesnygga boxar. Fin bild.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Roligt att du gillar dem!
    Tack igen för en fin dag, och see you soon!

    SvaraRadera
  7. Kauniita koreja! Oikein mukavaa viikon jatkoa :)

    SvaraRadera
  8. Så fina boxar!! Jag brukar kalla det gå-bort-gåva/present..
    Ö skar en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra boxar!
    Jag brukar bara kalla det en gå bort present. Men man kan väl också kalla
    det en vängåva eller värdinnegåva.

    SvaraRadera
  10. Läste i ditt tidigare inlägg om attt det är fullt upp och man inte ska sitta innne vid datorn. Fast ibland måste man ju.
    Sitter och skriver omdömen om elever, vilket kan vara rätt tröttande för huvudet.
    Så skönt det är då att ta en liten paus och titta in på din fina blogg och dina underbara bilder! Härlig avkoppling!

    Ha en bra vecka!

    // Helena i Ödsmål

    SvaraRadera
  11. Jag har lärt mej att det heter "förning" här i finlandssvenska obygden!

    SvaraRadera
  12. Jag har lärt mej att det heter "förning" här i finlandssvenska obygden!

    SvaraRadera
  13. Vi säger gå bort-present i Lidköpinstrakten.

    SvaraRadera