13 juni 2012

Arbetsresa del 1

Jag vill börja med att svara på en fråga- den om blommorna i förra inlägget. jag har ingen AAANING om vad de heter. Jag frågade försäljaren men glömde det redan på väg till bilen. Blommor och trädgård är inte mig grej. Därför vill jag också, för kanske hundrade gången i rad, poängtera att jag inte på något sätt är delaktig i de odlingar- trädgårds- och växthusprojekt som framskrider hos oss. Det är min mans domäner. Han studerar till odlingsträdgårdsmästare och det är en del av hans examen!!
Jag har aldrig haft- och kommer aldrig att få ett trädgårdsintresse!! Men jag fotar gärna där, så det får ni nöja er med! Orsaken till att jag poängterar detta, är att jag tycker det är synd att så många bara ser på bilderna och kommenterar att oj så jag fixat fint.. det har jag alltså inte, utan min man ska ha hedern för det

Nå, enough om det..

Jag gjorde en arbetsresa häromdagen. Nu kommer det lite bilder, men i minst två etapper.

Första dagen blev det 400 km bakom ratten. jag pausade i Onnenkoski, vid ett cafe`(som jag glömde fotografera) Där fanns en vacker fors, som jag blev fascinerad av.


Tillslut landade jag ändå hos Ingela och då bjöds det på läckerheter (jag har ätit såå mycket under resan att jag får vara utan mat resten av veckan ) ;) Glömde fota huvurätten hihi, men den var GOD!


Sen hoppade vi i bilden tillsammans och körde upp till Linda, bara på skoj. Det är ett år sedan vi träffades, då jag gjorde reportage där,  så det var roligt att träffas igen!
                                                 (Linda har skrivit om söndagens besök Här)

Linda dukar :)
                                   
                                                              Ingela och Linda
                                                   Kamomilla & Linda foto av Ingela :)
(av någon anledning ser den aningen suddig ut, även om den hon skickade var alldeles skarp!)

Vad Ingela och jag gjorde följande dag- då det var jobb som gällde, får du se imorgon (kanske) , i del 2!


Sunnnuntaina lähdin taas työmatkalle. Pohjanmaalle tällä kertaa, ja otin tauon  kauniin Onnenkosken kohdalla. (Kahvilasta unohdin ottaa kuvia)

Kun iltapäivällä saavuin  ystäväni  Ingelan luo, jossa yövyin,  sain maistaa kaikenlaisia herkkuja (ja olenkin syönyt nyt niin paljon että loppuviikosta pitää paastota) Ruuan jälkeen suunnattiin yhdessä  Lindan luokse. (ja sielläkin tarjottiin taas herkkuja) Kävin siellä viime vuonna tekemässä lehtijuttua, ja nyt oli taas yhtä hauskaa tavata. 

Seuraavassa osassa (huomenna ehkä) saat nähdä mitä me Ingelan kanssa tehtiin sitä seuraavana päivänä!

10 kommentarer:

  1. Vilken rolig resa. Och vilket härligt vattendrag. Och bron gör sig verkligen på bild.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. alltid lika roligt med såna resor (ur min synvinkel också)! och tänk, vilka trevliga människor det finns, inte bara i bloggosfären, men riktigt på riktigt också!
    konstigt att bilden är så suddig. den gillade kanske inte att färdas lång väg från mig till dig...
    kram

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder! ser ut som en bra resa!

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig arbetsresa du varit på. Vackra bilder! Den forsen har jag också fotat ett antal gånger när vi stannat till där :)

    SvaraRadera
  5. Va Onnenkoski ser vackert ut genom din lins. Måste nog stanna till där i sommar om jag har vägarna förbi...

    Blir spännande att se del två! ;)

    SvaraRadera
  6. Onnenkoski e min absolut favorit! Vi helt enkelt måste stanna där då vi åker till Vasa, åtminstone på sommaren, men kan vara vackert på vintern, med snö, också!
    Ni har säkert haft mycket givande dagar tillsammans!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig resa..månne du stannade vid Köffi..på något sätt ser forsen bekant ut och på något sätt inte.
    Duktiga din Man som fixar så fint i er trädgård, för att int tala om den goda maten han kan fixa..nånting att vara lite sotis över ;-) Samtidigt kan han ju skatta sig lycklig som får allt han gör fotat så vackert :-)Alla har sina intressen, trädgårdsskötsel hör int heller till mina favoriter, kan jag ärligt säga.

    SvaraRadera
  8. Btw den sista bilden på dig och Linda är bara så fin..ni ser så härligt avslappnade ut :-)

    SvaraRadera
  9. Härligt ställe, Onnenkoski. Skulle säkert vara värt en resa. Och växten du köpt är säkert portlak!
    Maj

    SvaraRadera
  10. Hej! Blomman i den fina verktygsbacken heter praktportlak. Lättodlad för den late och icke så trädgårdsintresserade som jag.....
    Hälsningar Monica i Ingå

    SvaraRadera