21 augusti 2012

Ambivalens

En av de saker som talats så mycket om i sommar, är väl vädret. Vädrets ambivalens. Det har liksom bjudits på allt, utom den där riktigt riktiga sommarkänslan. Åtminstone har jag missat den. Har inte simmat en enda gång. De gånger vi kunnat äta ute vid uteplatsen går att räkna på fingrarna. Och nu kommer hösten, som är lika konstig. Ena dagen är det värmbölja och den andra får man dra rocken på och knyta om sig väl, för att inte huttra.
Men naturen säger sitt och de första tecknen finns redan där fastän vi ännu har några augustidagar kvar. Men snart är det september.


Hösten.
Blandade känslor.
Vemodig.
Vacker.
Fotografens drömårstid- tycker jag.





Jos jostain on tänä kesänä puhuttu, niin se taitaa olla sää. Sen päättämättömyys. Tarjolla on ollut vaikka mitä, paitsi sitä ihan oikeata kesäfiilistä. Tai ainakin se meni minulta ohi. En ole kertaakaa uninut, emmekä ole kovinkaan usein voineet syödä ulkona. Nyt saapuu syksy, ja se tuntuu olevan yhtä päättämätön kuin kesä. Yhtenä päivänä hellettä, ja toisena niin kylmä viima että takkia tarvitaan.
Luonto kertoo mitä on tulossa, vaikka elokuuta vielä elellään. Ja ihan pian onkin syyskuu...
Syksy
Ailahtelevat tunteet
Haikeus
Kauneus
Valokuvaajan lempivuodenaika- jos minulta kysytään




11 kommentarer:

  1. Skulle förmodligen kunna tapetsera en hel vägg med dina vackra foton, WOW!!

    Ha en fin dag,
    kram C

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder som verkligen får en att känna lite höstkänsla! Jag håller verkligen med dej om att vädret varit märkligt denna sommar - ingen sommar alls, skulle jag vilja säja. Mest kallt och regnigt - en och annan stund med lite sol, men verkligen ingen riktig sommarkänsla har infunnit sej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Ja du är helt underbar med dina bilder..... Sååå vackert och det ligger lite vemod över hösten ... det kan jag nog hålla me dej om.... Hoppas ändå på några fina härliga dagar med värme och sol ... Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vackert ja...men sommaren kunde gärna dröja sig kvar ännu.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  5. Jag älskar hösten. Färgerna och mustigheten i luften. De klara dagarna med hög himmel.
    Vacker bild på sädesfältet! Jag gjorde flera försök att få en fin sån ifjol, men jag hoppas på bättre lycka (skicklighet?) i år.

    SvaraRadera
  6. Förstår att det är fotografens drömårstid, då jag ser dina underbara foton !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  7. Och tänk när första frosten kommer, vilka fina bilder man kan få till...
    Jag älskar hösten, så jag tar emot den med öppna armar.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Så vackra bilder!! Och så himla fint ert lusthus är, mysigt med belysning, härligt att kunna njuta även mörka höstkvällar!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Syksyn kirkas aurinko ja pian puhkeava väriloisto tekee syksystä minulle lempivuodenajan. Jollain tapaa syksyssä on uuden alkamisen tuntu - vaikka kesänkaipaus ja loman päättyminen on haikeaa, tuo syksy viileine aamuineen pirtsakan vireen!

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga foton...som alltid :-) Ja tänk vilken sommar vi har haft, kännts som om sommaren aldrig kom.
    Håller fullständigt med dig om hösten ur en fotogrfs synvinkel..verkligen den bästa tiden.

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara höstbilder!!! Vad glad jag blir av dessa! :) O vad mysigt ni har d i lusthuset! Kramar

    SvaraRadera