5 augusti 2012

Trist :(

Dött!!
Så här går det varje år.. knopparna börjar ruttna, och 90 procent av rosorna blir aldrig riktigt normala.
Jag har fått många råd om att det är för vått, men å andra sidan så har det hänt exakt samma även under riktigt torra somrar!!! Är jorden för fattig? Är det ändå för fuktig jord även när det inte regnar?? Eller ohyra?

 När knopparna började ruttna och inte hade slagit ut än, såg jag inga djur men nu finns där små kräk av alla de sorter (se bild) 

Hursomhelst är det ju ledsamt, den hade massor av knoppar i år och det hade varit så fint att se den blomma riktigt friskt och bra. Jag bryr mig verkligen inte om trädgårdsjobb, men lite blommor skulle jag nog njuta av!





Näin käy ainoalle ruusupensaalleni joka kesä. Nuput mätänevät ja 90 % kukista  vain kuolevat pois. Sain vinkin siitä että olisi liian märkää, kun on satanutkin näin paljon, mutta tosiasia on, että näin on käynyt myös todella kuivina kesinä!!! Ehkä maaperä kuittenkin on liian kosteaa, vaikkei sataisikaan? Vai olisko sittenkin ötököitä? Niitä en nähnyt nuppuvaiheessa mutta nyt niitä kyllä on! (kts kuva. )
Tosi harmillista, sillä tänä vuonna pensaassa oli todella paljon nuppuja, eikä terveitä kukkia tullut juuri lainkaan. Harmittaa, ja minä en ole puutarhahommista kiinnostunut sitten yhtään, mutta kukista kyllä nauttisin.

6 kommentarer:

  1. Tyvärr så vet jag inte varför, men så otroligt tråkigt.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej, jag haar haft samma på mina rosor och då var det rosenstekel som ställde till det.Den åt upp knopparna inifrån. Tyvärr måste alla knopparna klippas brot och brännas. Se till att få med steklarna. De är svåra att få bort... Obs. Fin blogg du har:)) Läser den regelbundet även om jag inte kommenterar:)) Kram

    SvaraRadera
  3. Äsch, va synd med rosorna. Har ingen koll alls på rosor och deras behov och sjukdomar... Men fina är dom i din betongskål i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt med rosorna. Det är säkert den där elakingen som ställer till det. Klippa o bränna är nog en bra idé och kanske spruta med nåt. Jag har haft såna svarta fläckar på en ros och den klippte jag ner och brände. Nu är alla ok. (inte så många jag har, mest vresrosor)
    Har elaka gröna typ tusenfotingar som brukar äta rent en klematis över en natt. Bara ett skelett kvar av allting. I år har vi klarat det, kanske beroende på att vi har blomman på nytt ställe. Ibland undrar man om det är värt det... det finns ju plast (jag skämtar nog...)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Ville bara säga att min mamma spädde ut tallsåpa med vatten och sprutade det på bl.a rosorna och om man har tur så försvinner ohyran ;-) Fin blogg du har. Mycket trevliga bilder och fina tips och ideer. Tack för det! :)

    SvaraRadera
  6. Ihania kuvia oot taas ottanut! :) Kiitos tästä ihanasta blogista! Kuvat on uskomattoman hienoja! :) (En tiedä teetkö näitä tunnustuksia, mutta sivuillani olisi sellainen sulle :) )

    SvaraRadera