21 augusti 2014

Att ta sig utanför det egna bekvämlighetsområdet

Jag är ingen bröllopsfotograf. Jag tar inte sådana uppdrag, men jag har fotat några bröllop jo. Under ett svagt ögonblick när goda vänner blinkat med sina bambiögon har jag fallit för det.

Orsaken till att jag tar de flesta andra uppdrag men inte bröllop är nerverna. Jag är så nervös så jag mår illa. Allt kan ju gå fel.. kameran kan säga kaputt (numera har jag nog två kameror) , ljuset kan var grymt svårt att hantera, brudparet kan ha orealistiska förväntningar som är svåra att leva upp till, minneskortet kan dra sitt sista andetag... ja, i stort sett kan allt gå fel, och jag är inte den som pallar att lyfta luren och ringa de nygifta följande dag och med darrande röst fråga: ...öhm, vad gör ni nästa helg? ...

Men som sagt- jag gjorde det en gång i sommar och klart jag vill dela med mig att jag lyckades övervinna mig själv. Villkoret var, att bara fota i vigseln och porträtten, ( en annan person fotade festen) , för jag ville verkligen inte missa väninnans fina fest! Och det var tammetusan det bästa bröllop jag varit på. Men så är också brudparet sådana härliga roliga människor som bjussar på sig själv (ja det syns väl i bilderna också)

Men här en stor hög bilder av både vigsel och porträtt. Det bjussar jag på. Men ring inte och försök boka mig för bröllop. Andra bokningar är helt okej :)



POIS OMALTA MUKAVUUSALUEELTA- Hääkuvausta

En ole hääkuvaajatyyppiä. En ota sellaisia toimeksiantoja sillä hermot ei kestä. Voin pahoin ja päätä huimaa. Heikkoina ajankohtina olen kuitenkin muutamalle ystävälle suostunut kuvaajaksi.

Mutta en siis halua. Hermot ei kestä. Kaikkihan voi mennä pieleen. Ihan kaikki. Kamera heittää veivit (noh nykyään minulla on kaksi runkoa) , valo voi olla todella vaikeasti hallittavissa, hääparilla voi olla aivan mahdottomia toiveita joita en pysty toteuttamaan ja muistikortti saattaa vetää viimeisen henkäyksensä juuri kriittisellä ajankohdalla.   Niin, kaikki voi  mennä pieleen enkä minä halua seuraavana aamuna ääni vapisten soittaa hääparille ja kysyä: Eeh, mitä teette ensi viikonloppuna? ...

Mutta kuten sanottu- kerran sen tänä kesänä tein, ja tietysti haluan jakaa sen onnistumisen ilon. Ehtona oli, että kuvaan pelkkää vihkimistä ja potretteja, juhlakuvat hoiti toinen henkilö sillä minähän halusin juhlia hyvän ystävän häitä! Ja hyvät juhlat olivatkin!! Tämä pariskunta uskaltaakin olla oma itsensä ja hauskuutella, se näkyykin varmasti kuvista.

Mutta -   pidemmittä puheitta,  Kasa kuvia. Muistakaa vaan, ei soittoja pliis. Ei häävarauksia siis. Muita buukkauksia saa tehdä :)
































                           Manchettknapparna var viktiga, därför har jag fokuserat på dem i den här bilden, istället för på ringarna.  (red anm.)











18 kommentarer:

  1. onhan se ihan varmasti juuri noin kuin kerroit :)
    mutta sulla on vaan niin ihana herkkyys ottaa juuri ne oikeanlaiset kuvat, ilmeet...niin niin taitava olet <3

    SvaraRadera
  2. Det är ju jättefint ljus i bilderna! Har du använt reflexskärm, separat blixtar...? Hur har du redigerat dem - är det något särksilt filter som ger dem den där speciella färgtoningen eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reflexskärm och bildredigering Anna, det är svaret :) Olika layers i photoshop

      Radera
  3. Aijai, tuo alttarilla otettu mustavalkoinen kuva on ihan paras! Morsian katsoo kameraan ja sanoo ilmeellään "Sainpas tämän miehen napattua!" :-) Tuon valitsisin itse kiitoskortteihin. Parempi ainakin kun meidän häissä otetut erinäiset potretit, joissa sulhasen ilme sanoo "Mä aion tappaa tän koko porukan!" Hän ei oikein tykkää poseeraamisesta ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, tykkään tuosta itsekin, tämä on ihan tän hääparin ihanaa tyyliä. Hulluttelua :)

      Radera
  4. Voi mitne kauniita kuvia ja miten kaunis hääpäri!♥

    SvaraRadera
  5. Jättefina foton! Nu blir JAG nervös för jag ska fota bröllop nu på lördag och jag är långt ifrån lika duktig som dig!...men de vet ungefär hur mina foton blir så jag hoppas de blir nöjda! Blir ju inte ateljébilder direkt! :) motiven är ju inga problem men ljuset kan ju va....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till Designe, du tar ju fina foton! Stay focused bara så går det bra!

      Radera
  6. Jos joskus menen naimisiin, niin tulee kyllä olemaan vaikeata olla soittamatta sinulle! Upeita tunnelmallisia kuvia! :)

    SvaraRadera
  7. Todella hienoja ja kauniita kuvia!
    Meidän hääkuvat valokuvaaja hukkasi.Epäilen kyllä, että epäonnistivat. Muutama kuva kirkossa otetuista oli tallella ja samoin myös ystävien ottamat .Eli kaikkea voi sattua. Hiukan kyllä harmittaa. Pitäsköhän ensvuonna ottaa uusiksi, kun tulee tasavuosia vihkimisestä. Tosin vaatteet ei mahdu,heh! t Riitta

    SvaraRadera
  8. Voi hurja, Riitta, sitähän ei saisi sattua! Todella todella kurja tilanne!

    SvaraRadera
  9. Säkert mycket att tänka på i en så känslosam stund. Tycker i varje fall att du lyckats jätte bra, du här något speciellt i dina foton.
    H.Leena

    SvaraRadera
  10. Oj...suck...ååå...hittar inte ord! Så underbart vackert! Bröllopsfotograf kan du absolut titulera dig!
    p.s. Du får göra som brudparen brukar göra. Ta en "stänkare" innan du far på bröllopet för att lugna nerverna ;o)

    Skön helg!

    SvaraRadera
  11. Hei!

    Kauniita kuvia ja hääpari on tosi komia!!!
    Tuo on kyllä paras, kun ilmeestä näkee, että isäntää jännittää paljon enemmän kuin emäntää ja lopuksi pyyhitään tuskanhiki otsalta pois. ;^D

    T:Katja

    SvaraRadera
  12. Åh himmel så vackra bilder, du kan du! Men jag förstår dig...bröllop, bara en chans och det kan både hagla och regna...
    Nåja, du lyckades förträffligt med uppdraget och vem vet, nästa år kanske du bara fotar bröllop hi hi!
    Ha en skön kväll, alltid lika kul att kika in till dig...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Det är synd om de brudpar som inte blir fotade av dig...

    SvaraRadera