20 september 2008

Jag har en ny karl på tapeten!

Haha, där fick väl en och annan bekant hjärtat i halsgropen, men ta det lugnt... jag har bara varit på loppis igen och hittat en ung rysk(?) man, inramad i i slutet av 1800-talet skulle jag tro. (Tavlans baksida har en massa rysk text och årtalen 1883 och 1908. Man önskar ju att man förstod språket...)
Han passar så bra mot vår tapet, inte sant?
Det är himla svårt att fotografera ramar med glas, det vill alltid spegla lite.
Så har jag kluddat lite. Målade nämligen kronor på dubbeldörrarna till sovrummet. Kan inte bestämma mig för om jag gillar resultatet eller inte. Lite kluddigt blev det men det syns ju inte på håll...

De här dörrarna står offtast öppna så kronorna syns inte så mycket, men ide´n har grott så länge i mitt huvud så jag måste testa. Som schablon använde jag en krona i zink. Denna samma krona kommer kanske att pryda vår nya värmelagrande spis som jag nämde i förra inlägget. Spisen har för övrigt en väldigt viktig roll för oss för vi har faktiskt inga elbatterier i vårt hus utan vi har enbart eldstäder som värmer upp vårt hus, även mitt i smällkalla vintern! Så det måste vara rejäla doningar, om vi inte ska frysa!

27 kommentarer:

  1. Aha, en ryss...varför tror du att han är det? Blir mest bara nyfiken. Jag gillar dina kronor trots att du själv låter smått skeptisk. Från mitt håll ser de inte kluddlika ut :)

    Ha en fin kväll,

    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Åh jag tyckrr att det blev jättefint!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Heh, låt nog lite alarmerande där ettag nog... ;)

    Tycker oxo dina kronor är fina. Varför inte måla likadana på andra sidan dörrarna som syns när de är uppe??

    SvaraRadera
  4. Hann allt bli lite orolig där =). Tur att den stiliga herremannen bara finns på tavlan!
    Fint blev det med kronorna på dörrarna! Otroligt att bara ha vedeldning, det blir mycket spring...Men så mysigt med sprakande brasor och doften de sprider!

    SvaraRadera
  5. Tycker också kronorna är jättefina!

    Vi eldar också mycket, mest för att jag är väl en liten pyroman innerst inne ;) och sen för att inget går att jämföra med den vämre som kommer och så är det ju så mysigt!

    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ha ha, jag hade nogt inte trott att OM du nu hade bestämt dig för att byta karl så hade du väl inte annonserat ut det på bloggen!!! Fast jag har förstått att du är väldigt nöjd med den du har, så det är väl ingen risk *ler*

    VILKA FINA KRONOR det blev!!! Jag är helt matt. Supersnyggt. Jag bestämde mig på en gång att det var sååååå fint.

    Bland oss bloggare verkar det inte vara så jättekonstigt att få julkänslor redan, förra hösten blev jag förvånad över hur många andra det var som "visade sitt rätta jag" och talade om julpyssel redan nu... så din man får väl lära sig att bloggare är ett konstigt släkte ;-)

    Kram nu och hoppas ni har en fin helg! Här är dimmigt men sådär skönt höstigt, om du förstår hur jag menar...

    Kram! Kristin

    SvaraRadera
  7. Tycker det blev fint med kronorna!
    Och tur att det är fler som har 1000 projekt pågående samtidigt:)

    Susanne

    SvaraRadera
  8. Hallå, hinner inte med alla dina spännande och fina inlägg!! Skåpet blir såå läckert!

    Och kronorna på dörrarna är hur läckra som helst, var nöjd med dem!! Kram!

    SvaraRadera
  9. Hienoa että vanhaa ei vaihdettu, vaan uusi saapui lisäykseksi :-) Eikä mikä tahansa uusi, vaan erittäin salskea ja hienostunut yksilö. Mutta mistä päättelit kansalaisuutensa?

    Minäkin pidän kruunuista! Kodissa saa aina olla tuollaisia yksityiskohtia joista ei ehkä itse ole ihan varma, mutta jotka kuitenkin antavat oman persoonallisen leimansa; elegantin, hauskan, eriskummallisen tai muuten vain mielenkiintoisen.

    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  10. Åh va fint.,
    jag älskar dessa gamla foton och ramar..så dekorativa..
    jag tycker det blev jätte bra med kronorna på dörrarna..
    ha det så bra..
    kram anna

    SvaraRadera
  11. Haha en tavla, den var fin den:)
    Köket kommer att bli så fint. Och är redan jäätefint:)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  12. Vad duktig du är på att måla - det såg ju jättesnyggt ut på håll!

    Så spännande med den stilige karln - fanns det namn på honom - är lite fascinerande med fotografier.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  13. Javisst var det en snygg herreman du hittat:))
    Och kronorna du målat är jättefina!!

    SvaraRadera
  14. Hi hi! Vilken rolig rubrik!

    Kronorna ser fina ut där på dörrarna..

    SvaraRadera
  15. Men åååhåå Kamomilla..vilken sötnos..vad ska underverket heta?..vad söt ..nu blir jag så där "jätte sugen i vill ha en valp till-tarmen"....Nu hoppas jag du kommer visa lite bilder på den westien ..heller hur:)Jisses vad ni gör fint hos er..vad mycket fina saker /möbler..verkar ha ett vackert hus oxå..fast det har jag nog sagt nåra gånger tror jag...hihi..ha de så gött..PIA

    SvaraRadera
  16. Hej hopp! fin tavla så roligt med gamla fotografier. Tycker att kronorna blev toppen1
    Ha det gott!
    Lotta:)

    SvaraRadera
  17. Hei Kamomilla!!
    Uusi mies tuli siis taloonne ja löysi heti paikan.
    Kruunusi ovat upeat ovissa, ihana yksityiskohta. Niinkuin ennenkin olen sanonut kodissasi on paljon persoonallisia ideoita.
    Upeaa!!
    Jaana

    Mukavaa uutta viikkoa!!

    SvaraRadera
  18. Oj vilken stilig karl.. ;O) Jag gillar den vackra väggklockan också på bilden! Underbar! Och kronorna blev jättefina. Ibland är det ju bara charmigt om inte allt är så perfekt... Jag är imponerad av er uppvärmning! Vi värmer också huset med ved men via pannrummet och golvvärmen... Men säkert jättemysigt att varje dag få lyssna på sprakande brasor.

    SvaraRadera
  19. Hej Hopp!
    Kronorna på dörrarna blev ju jättebra. Ser fint ut på bilderna.
    Va mysigt att värma upp hela huset med enbart kaminer....fast kämpigt också. Man blir bortskämd med bergvärme då det närsomhelst under dynget finns varmvatten och sköna varma golv. Dock så kompletterar vi med vedspis, öppenspis och kamin för den underbara värmens skull och mysigheten.
    Ha en bra vecka!/Eva-Mari

    SvaraRadera
  20. Kronorna blev jättefina!! Och ryssen var inte så pjåkig han heller.. ;) Kram /Anna

    SvaraRadera
  21. Kronorna på dörren är såå fint, jag blir galen av avundsjuka!!

    Hoppas att din vecka börjat bra:-

    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  22. Så läckert med kronan på dörren och vilken snygg rysk man du har på tapeten: ) ! Mari.

    SvaraRadera
  23. Åh, vilken stilig karl du har hittat! :) Och så fint han pryder din vägg! Riktigt gammeldagsmysigt har du det!
    Kronorna blev ju jättefina!

    Tack för titten hos mej!
    Ha en fortsatt bra vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  24. Kronorna ser fin aut tycker jag.. Ofta är det ju så att det är bara man själv som är alltför kritisk.. Men om man faktiskt inte är 100% nöjd blir det ju lite kompromissande då.

    Men jag gillade dem åtm =)

    Kram Jojo

    SvaraRadera
  25. kronorna är ju som kronan på verket, vännen!
    o en sån stilig ryss sen. hoppas inte gubben blir sotis ;)

    SvaraRadera
  26. Hej är bara inne på snabbvisit för att kika på Svante...kram..PIA

    SvaraRadera
  27. Försökte mig på att förstora din ryss, ville se hur han ser ut, men det gick inte! Du vill väl ha honom för dig själv!? ;o)
    Kronorna blev superfina där på dörrarna! Visst är det konstigt att man ibland inte kan säga om det är fint eller töntigt. Så känner jag med det jag gör många gånger!
    Men du ska vara nöjd!
    Må så gott vännen!
    Kram Kicki

    SvaraRadera