22 juli 2014

Den flygande mattan

Jag secondhanfyndade en matta, som enligt etiketten är silke  med ett visst antal knutar / kvadratmeter och gjord i Persien. jag misstänker dock att den inte kanske är handgjord, men tycker den är fin ändå. Nu är ju dilemmat bara hur den ska tvättas.. Specialtvätt på tvätteri är vad som behövs egentligen, men är det värt det, om den inte är äkta vara? Jag har fått en del tips om hur man ska veta det, men inte blivit alls visare för det.
Nå, jag börjar i alla fall med prova hur det ser ut, sen får jag föra den till tvätten.


Löysin ekotorilta maton. Persialaisen silkkisen, jos etikettiin on uskomista. Solmujen määräkin eritelty mutta epäilen että olisi käsinsolmittu. Tykkään siitä kuitenkin, ja nyt testailen sopiiko tähän ennen kuin vien pesulaan. (erikoispesua kaipaa jos on aitoa silkkiä) Nyt vaan mietin onko pesulahinnan arvoista jollei olekaan aito? Sain kaikenlaisia vinkkejä miten sen tietäisi mutta enpä tullut viisaammaksi.



7 kommentarer:

  1. Har också en liknande matta, "halväkta" tror jag... Har använt både en sån hyrd matt-tvätt-maskin och vanliga sprayflaskor med mattvätt, som gnoddes in med svamp och efterföljande dammsugning. Båda sätten har funkat. Tror nästan att det blir spray igen, nästa gång. Enklare och billigare- Vi lade plastsäckar under mattan innan, för vi har sånt klickgolv.
    Lycka till med din ursnygga matta (min är i ljusblått och rejält stor).
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset EM! Kan ju testa på en liten bit först :)

      Radera
  2. Jättefin matta, men själv har jag ingen erfarenhet av just såna. Hoppas att du får tips! Ser här ovan att EM vet en del!
    Vilket spännande projekt du håller på med - jag läser ifatt lite här! Klart att du ska ha en utställning!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack Lisa! Det jobbar vi på, det blri nog tillsammans med Ninette, kostymmakaren, hon är fenomenal!

      Radera
  3. Vilken fin matta & fin hörna! :) Härlig dendär nyansen av Kalklitir på väggen!

    SvaraRadera
  4. Nämen! Tvätta mattan gör du ju enklast genom att ta en flygtur när det regnar juh! ;-)

    SvaraRadera