11 maj 2011

Det här huset har en vilja av stål!

Varje vår händer samma sak, jag vill få in färg! turkost, rosa, lila, grönt.. Och varje år går det likadant! Det går några veckor och så får jag minska på det. Det går likadant varje gång! Så nu har jag kommit till att huset talar. Det bestämmer hur det ska vara och jag får foga mig efter det. Så nu är de granna kuddarna och filten borta. Tillbaka till det ljusa, lugna men inte helvita, som badar i ljus...

 Likadant gick det i gästrummet. Jag satte upp de mörklila gardinerna där, sydde kuddar och allt... men nej. Det kändes som att rummet skulle kvävas. Och jag kan inte riktigt förklara det, men nu är vi back to square one igen. Och jag får ta det som det är. Och egentligen är det inte alls illa. Jag får bara finna mig i att huset har en starkare vilja än jag! :)
Nästa gång blir det bilder från lilltoan, där en spännande förändring hände för en månad sedan.
Kamomilla

Joka kevät  herää hirveä halu lisätä väriä sisustukseen. Lilaa, turkoosia, roosaa... ja joka kevät käy samalla tavalla- muutaman viikon päästä pitää poistaa kaikki! Minulle välähti sitten että tällä talolla taitaa olla oma tahto, ja todella luja sellainen. Minä saan nyt luvan kiltisti mukautua tähän sillä talo kertoo miten asiat kuuluu olla. Nyt on taas kaikki räikeät värit poistettu, kuistille tulvii valoa ja sieluni kertoo että oli kyllä hyvä että kuuntelin.. Samalla tavalla kävi vierashuoneessa. Oli pakko poistaa lilat verhot ja tyynyt sillä huone tuntui tukehtuvan. Näin se vain on, kodillamme on lujempi tahto ja kantavampi ääni kuin minulla...
Ensi kerralla kuvia pikkuvessasta jossa kuukausi sitten tapahtui jännä muutos!
kamomilla

15 kommentarer:

  1. Ett gammalt hus lever sitt eget liv, det är bara att lyssna:) så otroligt fint och vackert blev det.

    SvaraRadera
  2. Men så härligt att ha ett sånt hus och så fint att du lyssnar till huset - inte alla gör ju det....!

    Det ser jättefint och försommarljust ut! Väntar med spänning på toainlägget!:)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Gillar att se bilder från ditt hus! Mitt hus säger just nu att jag ska gå ut och måla det färdigt :)

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder och visst bestämmer huset! Här bestämmer stallväggen just nu att den vill ha lite färg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert!
    Jag känner samma sak....in med färg, turkos, grönt, rosa på våren och så går det några veckor och sen är jag tillbaka hos mina vilsamma jordfärger :)

    KRam, Carina

    SvaraRadera
  6. Det är lite samma sak med mig, försöker göra förändringar, men sen återgår jag ändå alltid till det gamla. Det är väl i det man känner sig lugnast, det som man återgår till, så det är väl en bra sak :-) Ditt hem är så otroligt vackert och vilken härlig sommarkänsla dom här fotona har. Ha en skön dag :-)

    SvaraRadera
  7. Ja nog är det känslan man får ibland. Fint var det iallafall, stunden det varade med det blåa och turkosa :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder! När det väl börjar grönska och blomma så fint ute så räcker den färgprakten till att stilla mitt färgbehov.

    SvaraRadera
  9. Och oavsett husets (eller husägarinnans) humör så är det alltid lika vackert!

    SvaraRadera
  10. Låter så härligt att du låter huset "tala"! :) Och visst känner jag likadant själv ibland. Blandannat då ag förra våren försökte sätta upp turkosa gardiner i vardagsrummet. Det tyckte inte alls mitt vardagsrum om ! ;)

    Linda

    SvaraRadera
  11. Du tar så fantastiska bilder!!
    Det är intressant hur man ibland får sina infall och vill förändra, men ändå sedan märker att det inte är ens egen stil. Jag är glad att du tog tillbaka de lugnare färgerna, ser så vackert och rofyllt ut hemma hos er.
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Ni har det nog så fint i ert hus! Härligt att se bilder! O så tror jag d är viktigt att lyssna på huset! Vårt hus ropar efter mer tid och uppmärksamhet men vi har tyvärr lite tidsbrist...

    SvaraRadera
  13. Näinpä...asioilla on tapana loksahella kohilleen :)

    SvaraRadera
  14. Men det är ju det som är så trevligt med inredning att man kan byta och ändra efter smak och humör!

    SvaraRadera
  15. jag gissade att det skulle gå så här till slut (eller egentligen rätt snabbt), för det där lila var nog inte riktigt villa kamomilla fast det var fint ;)
    kramis

    SvaraRadera