7 maj 2011

Hemlängtan på en dag

Jag besökte landets huvudstad Helsingfors igår i jobbärenden. Medan jag stod där på Böle järnvägsstation och väntade på tåget hem, slogs jag av en så fruktansvärd hemlängtan. Inte en blomma, inte ett träd, inte ens ett ynka litet grässtrå... Nej vet ni, det är inget för Kamomilla det. Och dessutom kände jag mig som lantlollan i stan, eller kanske lite som Alice i underlandet? Jag passar liksom inte in, och känner mig jätteosäker.

Nå, väl hemma kändes allt bra igen. I farstun möttes jag ju av dessa två filurer som bor hos oss! Samtidigt får ni ju lite farstu och tamburbilder.
 Den där gulnade byrån ska repareras (lådfronten lossnar) och så ska den målas- det  är ett av de närmaste projekten i Villa kamomilla.
ha en skön lördag- nu går jag ut i solen!

Kamomilla

Kävin Helsingissä eilen. Minuun iski hirvittävä koti-ikävä tässä Pasilan asemalla. Ei kukkia, ei puita, ei pienitäkään ruohoa missään.. En viihdy kaupungsissa, minulle tulee ihan Liisa Ihmemaassa olo. Epävarma ja epämukava. No, onneksi kotona oli vastaanottokomitea vastassa! Samalla saatte hahmoteltua miltä porstua ja eteinen näyttävät. Tuo kellastunut lipasto odottaa korjausta ja maalausta. Se on minun seuraava projekti!
Ihanaa lauantaita sinulle- nyt menen ulos aurinkoon!!
Kamomilla

13 kommentarer:

  1. *skrattar*
    Tänk att så känns det för mej oxå dom gånger jag tar mej till Hesa eller Sthlm.
    Och då är jag ju ingen lantis från begynnelsen utan van vid "storstan".

    SvaraRadera
  2. Ja fast H:fors roffar åt sej hela Sibbo så lär jag nog inte heller bli någon storstadsbo... Var i Böle en lördag morgon skulle hämta en bibbabok åt dottern därifrån.. Men något mera spöklikt en lördag morgon mellan hus jättarna får man leta efter... Kanske ett bra ställe för allergiker då det grön lyser med sin från varo..
    Men vi lanttollor njuter fullt ut av grönt och vacker natur..
    Ha en skön lördag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Voi tuota Svantea kun on suloinen!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är nog bättre att vara en genuin lantis - man behöver inte bekymra så mycket om att vara !inne! hela tiden...

    Ha en fin helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  5. Denhär lantlollan(född i stan) känner igen känslan precis. Och det värsta är jag börjar alltid tycka synd om dom som MÅSTE bo där!!
    Endel vill ju faktiskt vara där :)

    Jag har en likadan byrå som väntar på vitfärg i sovrummet....ett av sommarens många projekt!
    Monica

    SvaraRadera
  6. Jodå ;) känner igen känslan... bilden du visar talar sanning!

    Borta bra emn hemma bäst!
    Ha en skön dag i morgon!!

    SvaraRadera
  7. Härliga farstubilder! samma färgskala som på bloggen, lugna färger, kamomilla-färger? :)
    Jag gillar inte just såna där storstäder, vill alltid bort så fort som möjligt, men Köpenhamn - saknar!! Vi borde åka en sväng dit nåt tag, det sku vara superkul! :)

    SvaraRadera
  8. Det är likadant med mig, hemma är bäst :) undviker att åka in till staden, ger mig bara dit när jag måste..hoppas du har en skön helg, kramen

    SvaraRadera
  9. Men så söta! Vilken fin hall!

    Följer dig nu via Bloglovin.

    Önskar dig en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  10. Gillar storstaden. På avstånd. Eller, egentligen, så tänker jag "å vad kul att shoppa i alla trevliga affärer, äta gott och ..."
    men när jag väl är där, då vill jag bara HEM. Och få LUFT.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  11. Men Halllllllåååååå! Jag känner inte igen mig. Va fint du gjort om din blogg. Underbar header Synd att du bor så långt bort annars kunde du få en härlig fikastund i vår trädgård. Såååå kul dag vi haft idag och satsar på lika roligt i morgon. Ugnen har precis stannat och nya bakverk är gjorda!Ha en jättehärlig söndag! / Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Har också en likadan byrå som jag har målat vit. Den blev jättefin. Och lådfronterna får man limma....men priset var ju bra så då får man lägga ner lite jobb på den.
    Det är roligt att åka in till staden ibland (Göteborg) och känna puls men det är så skönt att komma hem till landet och bara njuta. Ha det gott...

    SvaraRadera
  13. Alltså, jag saknar faktiskt storstaden, till och med Böle kom jag på när jag såg dina bilder. Fast mest saknar jag de trevligare och grönare platserna förstås och lyxen i att ha bara en kvarts spårvagnsresas avstånd till vad som helst som man bara kan tänkas vilja ha. I matväg eller klädväg.
    Det som däremot inte finns där, det är tystnad. Tystnad, förutom trädsus och fågelsång, är inte längre en sällsynt lyxvara i mitt liv!

    SvaraRadera