7 oktober 2012

Sovrummets nya nyanser

"Bort med mörkröda gardinkappan och kuddarna som "slår ihjäl" hela rummet."  Där satt den! Kommentaren som fick mig att öppna ögonen och förstå varför det där sovrumsbeslutet var så svår. För såhär skrev jag själv: Känns som att jag behöver lite dramatik här, men att det samtidigt sker på bekostnad av den fina tapeten..  
Den anonyma kommentaren (sätt plis ett namn nästa gång- anonyma kommentarer uppfattas ibland som lite kränkande, även om så inte var fallet nu) fick mig att sluta banka huvudet i väggen, inse faktum och gå vidare.
Jag funderade ett tag, och kom till att det åter igen var så, att huset talade. Det GÅR bara inte med starka hårda färger i detta hem. Väggarna skriker NEJ! Skulle tapeten vara en annan skulle vi ha en helt annan utgångssituation. men nu är det såhär. Och vi tapetserar inte om. (även om jag drömmer om en pip-tapet)
Istället för att forsätta fundera över mitt dilemma, tog jag fasta på de färger som redan fanns här. Matt guld, svart, vitt och grått. Och så brunt förstås. Det dominanta skåpet, som fyller halva rummet. 




Det fick bli ett svart överkast, svartvita och gråa kuddar (jysk) och vita gardiner (IKEA) . Spegeln fick byta vägg. Det romantiska fönstret med olivkrans åkte ut. Jag var sååå färdig med den stilen tack!
En tavla som jag haft i min ägo i evigheter men som aldrig platsat nånstans, blev nu en utmärkt partner åt spegeln. Mattan ska ännu bytas ut. Det råkar bara inte finnas någon mattaffär runt hörnet här...
Såhär blev det. Jag har fått ro i själen, åtminstone för ett tag. 

Nu ska jag ta söndag. Och göra ingenting!
Tjing!
Makkarin uudet tuulet
"Poista tumma verho ja tyynyt jotka tappavat koko huoneen"  Tällaisen kommentin sain, ja olinhan itsekin pohtinut sitä, että haluaisin makkariin dramatiikkaa, mutta pelkäsin että se tapahtuisi tunnelmallisen tapetin kustannuksella. Kiitos anonyymille kommentoijalle avusta- avasit silmäni. (mutta laita ensi kerralla vaikka nimi mukaan- on mukavempi niin)
Lakkasin siis hakkaamasta päätäni seinään ja päätin pitää lähtökohtana niitä värejä mitä makkarissa jo oli. Eli mattapintainen kulta, valkoinen, harmaa, musta ja ruskea. Totesin jälleen kerran että tämä talo kyllä kertoo mikä tänne ei sovi. Liian voimakkaat värit saavat koko talon huutamaan "EI!"Jos tapetti olisi joku muu kuin tämä, olisi lähtökohta aivan eri. Ja vaikka kuinka haaveilen Pip-tapetetista, emme ainakaan tässä vaiheessä lähde tapetoimaan.
Ostin mustan päiväpeiton, ja harmaat tyynyt (jyskistä), ja valkoiset verhot IKEAsta. Peili vaihtoi paikkaa ja oliviivikranssilla koristeltu ikkuna lensi huitsulintuuttiin. Olin niin valmis siihen jo. Kypsä. Yäk.
Peilin kaveriksi kaivoin vanhan taulun, joka on minulla jo pitkään ollut, mutta se ei vain ole sitä oikeaa paikka löytänyt. Kunnes nyt.
matto menee vielä vaihtoon, mutta tässä nurkan takana ei nyt mattokauppaa satu olemaan, joten se saa vielä odottaa.

Näin tällä kertaa. Sain rauhallisen mielen taas joksikin aikaa. Nyt en tee tänään enää mitääbn muuta kuin nautin sunnuntaista!!
Moro!!

16 kommentarer:

  1. Hyvältä näyttää, raikasta ja valoisaa!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Lampan är pricken över i.
    Njut av söndagen!

    SvaraRadera
  3. Jättefint!! Mycket bättre såhär. Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Blev ju jättebra. Visst är det bra när man kan rådfråga bloggvärlden.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Nu ser man hur ljuset flödar in i rummet på ett helt annat sätt, snyggt!

    SvaraRadera
  6. Nyt näyttää kivalta. Nauti onnistuneesta muutoksesta. Aina välillä kaipaa vaihtelua, vaikka entinenkin (ennen punaisia verhoja) oli hyvä :)
    Muuten ihailen aina kaunista "huvimajaanne" ihanat värit ja tunnelma siellä.

    SvaraRadera
  7. Hejsan!

    Det blev jättefint.
    Har inte du en massa fina fårskinn?
    Isf. kan du ju lägga ett grå/svart på golvet i väntan på en matta.

    Kram Ullan

    SvaraRadera
  8. Och bra blev det!
    Men - jag håller ändå fast vid att det skulle varit ett matt och mörkgrått överkast ;) Fast that's me!

    SvaraRadera
  9. Jo, jag skulle ju också skriva att taklampan är supertuff!

    SvaraRadera
  10. Det blev nog riktigt harmoniskt! Och dukningen i förra inlägget: gillar!

    SvaraRadera
  11. WoW!! Snyggt sovrum ni har och härliga kontraster! Ljuvligt klädskåp och härliga konstraster!! Tackar massa för inlägget* Fin skön söndag till dig!

    SvaraRadera
  12. Det blev verkligen riktigt fint! Och jag är helt såld på den fina taklampan!!! Det var väl den du fixade själv i ett inlägg för nån tid sedan, duktiga du?!!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  13. Härligt sovrum, i klassen classic. Som vanligt har du gjort det igen. Du har en utom ordentligt vackert och behagande hem.

    SvaraRadera
  14. Ihana lopputulos, voimakas ja silti rauhallinen pesä. Ihania nuo sinun miehen näkkileipäset, menevät varmasti kuumille kiville:)
    Ilona

    SvaraRadera
  15. Det blev supermysigt, och din lampa är verkligen pricken över i!

    SvaraRadera
  16. Blev hur fint som helst!!! Gillar oxå lampan massor!!! O skåpet förstås!!! :)

    SvaraRadera