4 oktober 2012

Vånda

Att byta lampa och gardin i sovrummet satte en snöboll i rullning. Nu ser sängöverkastet inte klokt ut, det är alldeles för vitt. Den beige mattan ser smutsig och anskrämlig ut, och allt känns lite sådär "på hälft"
Så Caroline, och ni andra som väntar på helhetsbilder, ni får vänta ett tag än, det här får ta sin egen tid.
Just nu funderar jag mest på sängöverkastet- vad ska det ha för färg?? Väggarna är gråtapetserade med mönster, gardinkornisch och spegelram i guld, sängen svart med guldknoppar och Narniaskåpet är brunt.
Och så gardin och kuddar mörkröd sammet. Ja , ni ser. Jag funderar på chokladbrunt, eller grått, men kommer ingen vart. Känns som att jag behöver lite dramatik här, men att det samtidigt sker på bekostnad av den fina tapeten.. Åh, vilken vånda!!
Så snälla ni, nu är det fritt fram att brainstorma färgförslag till sängöverkastet!


Valaisimen ja verhojen vaihto makkarissa laukaisi tapahtumaketjun jossa ei vielä loppua näy. Valkoinen päiväpeitto ei enää näytäkään yhtään hyvältä, ja beige matto se vasta rähjääntyneeltä näyttääkin..Kaikki on jotenkin puolitiessä joten laajempia kuvia makkarista saatte vielä odottaa.
Tällä hetkellä mietin ihan oikeasti tuota päiväpeittoa. Seinät ovat harmaat ja Narniakaappi ruskea. Verhotanko ja peili kullanväriset ja sänky musta, kullanvärisine koristeineen. Verho ja tyynyt tummanpunaista samettia. Niin mikä sitten päiväpeiton väriksi?? Suklaanruskea? Tuleeko liian raskas? Kaipaan tavallaan  dramatiikkaa, mutta se tuntuu jotenkin latistavan tapetin olemusta. Ah, tämä on tuskaa!!

Saa auttaa, heittäkää ehdotuksia!! Mikä väri päiväpeitolle?

13 kommentarer:

  1. Svårt det där, alltid är det något man vill ändra på:) Men det ser riktigt fint ut!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ser fint ut nu, men ett förslag har jag: hellånga gardiner, gärna tjocka o "mojsiga" i samma röda färg som kuddarne. Då tror jag att de fina tapeterna kommer fram ännu mer...
    Chokladbrunt härligt överkast kan också göra susen...Om du vill lägga lite tid så kanske du kan sy ihop ett med rutor av rött, guld och brunt sammet? Ja nu tog jag allt ut svängarna. Men jag blev lite "carried away", hehe.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Grått är ju ett säkert kort som passar med allt. Lite mörkare grått skulle sitta fint till kuddarna och även passa med tapeten. Men det blir säkert fint vad du än väljer.

    Kram Sabina

    SvaraRadera
  4. Bort med mörkröda gardinkappan och kuddarna som "slår ihjäl" hela rummet. Hissgardin i naturfärgat linne eller långa vita skira gardiner och kuddar i grå och vit skala till vita överkastet är mitt förslag till ett harmoniskt rum.Tapeten är ju jättefin! Komplettera gärna med någon gammal korgkoffert eller resväska...

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Jag tycker det ser fint ut, men jag förstår när du menar att du inte är nöjd. Har samma känsla själv över vårt sovrum och funderar precis som du på vad som kan vara fel och hur jag ska rätta till det. Mitt förslag till dig är att kanske tänka plommonlila i överkast, och så komplettera med kuddar i lila, kanske senapsgult, mörk petrol och ta även upp den mörkröda nyansen från gardinen. Mossgrönt sa en annan, det är också fint! Som matta skulle ju då en orientalisk passa som handen i handsken, mustiga färger! Eller, om du öser på med färger på sängen, så ser din befintliga matta lugn och fin ut till alla dessa färger och behöver inte bytas. Jag hade annars kunnat tänka mig en traditionell trasmatta också, då de oftast har många färger... Jag tror mindre på att gå åt det bruna hållet, eftersom du har ett brunt träskåp och det med all sannolikhet inte skulle bli samma bruna. Jag tror inte heller på grått, då det är en kall färg. Det var mina åsikter. Ska bli kul att se vad du kommer fram till i slutänden!
    Kram Kristin

    SvaraRadera
  6. Tycker det låter som en bra plan, både chokladbrunt och grått! Kanske med en bred svart kant nertills, för mer dramatik? eller nåt lite mönstrat? Skulle säkert funka bra med nån av dom färgerna, men med mönster tänker jag.

    SvaraRadera
  7. Förstår ditt dilemma. Då man ändrar på något passar plötsligt int det ena eller det andra in. Brunt tycker jag att skulle passa..eller svart om du vill vara riktigt dramatisk..svart med inslag av grått,vinrött och guld kanske. Blir nog bra hur du än gör, du om nån har ju öga för det där :-) Skall bli spännande och se vad du kommer fram till.

    SvaraRadera
  8. Ingen lätt uppgift, men jag skulle testa helsvart överkast i ngt tyg med glans i. Tyckte även EM:s förslag med rutor i rött, guld och brunt låt häftigt. Fast svart i stället för brunt.
    Ullan

    SvaraRadera
  9. Jag kan låna ut ett svart om du vill prova!

    SvaraRadera
  10. Det första jag kom att tänka på är grått, sånt där sammets, med sömmar i rutmönster. Tror det finns nåt sånt hos hm-home...

    SvaraRadera
  11. Åhhh! Vilken underbar blogg du har. Nu har jag suttit här ett par timmar...och jag som skulle skutta i säng. Ha ha ha Bara plöjer men har mycket kvar inser jag.... I´ll be back!

    SvaraRadera
  12. Ihanaa dramatiikkaa. Harmaa on aika ihku myös.
    jään jännityksellä odottamaan mihin päädyt;)
    Ilona

    SvaraRadera
  13. "Are you looking for Leolist Kootenays? We have the best alternative of Leolist Kootenays here on https://kootenays.xgirl.ca/
    Visit kootenays.xgirl.ca/ today and find the best results related to Leolist Kootenays."

    SvaraRadera