18 februari 2013

Om att göra val

I september 2012 mådde jag inte bra. Jag fick ett rejält wake up call i form av en galopperande puls, ett hjärta som slog kullerbyttor och ett illamående utan like. Och Ångest. Jag hade huvudvärk och svettningar. Jag blev rejält skrämd.
Jag hade högt blodtryck. Jag var bussigt överviktigt och vägde mer än jag någonsin tidigare gjort. Jag hade vakat mycket, jobbat mycket, rest och stressat med många bollar i luften och ätit otroligt ohälsosamt.
Ja, då blir man och se ut såhär: (hjälp ändå...)





Någon månad senare- en gåmatta rikare och några träningspass i veckan flitigare såg man redan en förbättring. Jag fick åtminstone västen fast! (och tyckte jag kände mig smal hahah) Min studiekompis har tagit bilden av mig när vi tränade kyrkofotografering. Jag hade en bit kvar att gå innan det skulle kännas bra kan jag säga...
                                                              
                                photo: Petri Jokela 


                   Nu får jag fortfarande fast västen- jag får till och med in min ena arm i den!!


                                               ..och vinterbyxorna bara fladdrar...

                                                   

                             Jag har tappat tolv kilo, och tänker fortsätta med 5 till. 


Det har tagit ett halvår att komma hit. men det är bra att det går långsamt- hjärnan hinner med. Nåra trollkonster har det inte handlat om. I vår familj undviker vi snabba kolhydrater (potatis, pasta, ris och jag unviker mjöl) Godiset har vi lämnat, de salta snacksen likaså. Vin tillåter vi oss på veckosluten för något kul ska man väl ändå ha!!? Portionerna är mindre, maten lättare och så motionerar vi flera dagar i veckan ( jag tar ½h på gåmattan 6 ggr i veckan)
                                                                   
Det har egentligen inte varit så svårt. Suget efter godsaker försvinner ju när man blir av med sockerberoendet som kolhydraterna ger. Det funkar faktiskt. Min man och min yngre son har följt samma spår och tillsammans har vi tappat över 35 kilo vid det här laget. Det ni!!

                                                   Och jag mår bra med mig själv. :)

Syyskuussa 2012 minulla oli paha olo. Sain varoituksen keholtani -  pulssi juoksi ja sydän muljahteli. Voin huonosti ja ahdisti pahasti. Päätä särki koko ajan ja hikoilin. Minua pelotti.
Verenpaine oli korkealla. Olin ylipainoinen ja olin työn takia matkustanut ja stressanut, syönyt huonosti ja nukkunut liian vähän. Ilmankos ahdisti...

Sain kävelymaton ja vaihdoin ruokatottumuksia ja paino alkoi laskea. Tuossa kirkkokuvassa jonka opiskelijakaveri otti koulun harjoituskuvauksissa sain jo liivin kiinni ja olo oli hoikempi. (hehe) Minulla oli pitkä matka edessä ..
Nyt liivi on liian iso, enkä voi pitää sitä. Se on niin iso että käsivarsikin mahtuu mukaan!
Puoli vuotta tätä elämäntapamuutosta on tehty. Pienemmät annokset, nopeat hiilarit pois ja liikuntaa lähes joka päivä. (½ h kävelymatolla 6 krt viikossa ) Hyvä ettei mene liian nopeasti sillä myös pään on pysyttävä mukana ja uudet tavat pitää omaksua hitaasti.

Mutta nyt on hyvä olla. 12 kiloa on poissa ja vielä jatkan ja otan viisi kiloa pois. Yhteensä meidän perheessä on pudotettu yli 35 kg!! (mies ja kuopus ovat mukana projektissa)
Nyt on hyvä olla.

58 kommentarer:

  1. Du är superduktig! eller ni är superduktiga ju! Hipp hipp hurra för er allihopa! :)

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder , du ser verkligen ut att må bra. Borde själv börja göra något åt min vikt, men suck.. Tror jag skulle må bra av att ha en gåmatta hemma. Hatar nämligen att springa ute i spsåret...

    SvaraRadera
  3. Isot isot onnittelut!
    Minä olen kans pudottanut nyt kymmenisen kiloa ja vielä toisen samanmoisen meinasin pudottaa. Joten tiedän tunteen, miten on helpompaa olla ja elää.
    Tsemppiä jatkoon!
    -päivi-

    SvaraRadera
  4. Duktigt jobbat! Du är verkligen en förebild för många! Det är härligt att må bra och vara nöjd med sig själv!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat, vännen!
    Jag förstår att det känns bra, det ser man på dig att det gör!
    Kämpa på, snart har du nått ditt mål!

    SvaraRadera
  6. Suuret onnittelut täältäkin, aivan mahtavia tuloksia, näytät tosi kauniilta ja silleen iloisen hyvin voivalta :) !

    SvaraRadera
  7. Isosti onnea!

    Pitäisi itse kukin tehdä vastaavasti.

    SvaraRadera
  8. Nej va du är duktig och vacker!! Hoppas jag nongång når det samma!

    SvaraRadera
  9. Hurraa! Hälsosamma och inspirerande nyheter!

    SvaraRadera
  10. Hienoa!!!! Mahtava suoritus. Sinusta on kuoriutunut hoikka kaunis nainen!!!! Perästä tullaan. Nim. 15 cm vyötäröltä syksystä lähteny pois.. :)

    SvaraRadera
  11. Vad härligt det låter! Det viktigaste är ju att man är nöjd med sig själv! :) Kram

    SvaraRadera
  12. Fina Camilla, en sån inspiration du är! Det är så härligt att höra att det gått bra och att du mår så mycket bättre. Jag försöker också, men orken finns inte riktigt där. Men nu har jag ett stort åbäke till crosstrainer i hemmabion, som ska hjälpa till med motionsbiten, och det är kul! :)

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt Camilla! Grattis!!!!
    Susanne

    SvaraRadera
  14. Grattis! Ni är nog en stor inspirationskälla! Och så mycket lättare det är när man gör det tillsammans!

    SvaraRadera
  15. Onnea mahtavasta saavutuksestasi!

    SvaraRadera
  16. Men å, vad du är fin, Camilla! Vilket jobb du har gjort. Vet ju hur det är... och inte är det speciellt jobbigt nu, egentligen, för man mår ju så himla mycket bättre. Orken, ja den går aldrig att jämföra "på samma vecka".
    Har inga "före-bilder" men minns känslan av att inte ens dra runt på sin egen kropp.
    Det här halvåret har nog varit ett av de bättre (under de hundranitton jag har levat...hihi.)
    Vi kör på. Jag försöker ta fem till också... Lycka till!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  17. Hei!
    Mahtava saavutus ja kylläpä oot muuttunut hyvännäköseksi.
    Mulla olis sama edessä, painoa hieman liikaa ja tavoitteena -10kg....mutta kun se ruoka on niin hyvää:))
    Nostan hattua sulle!!
    Terkuin Ulla

    SvaraRadera
  18. Wow, what a difference. Good for you guys! :-)

    SvaraRadera
  19. Oj vilken förvandling! Ni är ju superduktiga alla tre.
    Ha de gott. Kram, Cat

    SvaraRadera
  20. Jisses, vilken pudding det blev! Grattis! Varför kan inte jag ta mig i kragen?

    SvaraRadera
  21. Fint jobbat. Vilken förändring! Grattis!

    SvaraRadera
  22. Tuollaiset terveysbrojektit ovat koko perheen kanssa toteutettuna kivoja ja myös helppoja,kun tuki on ympärillä......itse olen saanut 7kg pois,ja ihan vain ruokailutottumuksia muuttamalla...liikuntaa en ole lisännyt...hiilareita yritän välttää samoin kahvileivät ja suklaa ovat jääneet....vielä muutama kilo pois niin kesä saa tulla.
    Tsemppiä loppurutistukseen sulle:)

    SvaraRadera
  23. Grattis ! Det är duktigt gjort att få bort kilona... Man mår ju så mycket bättre, men det bukar bli värdefullt då kilona rasar, man hittar ju kläder som passar igen !
    Ha det gott!
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  24. Åh, så duktig du är och så fin! Så skönt det måste kännas! Själv är jag i början och har nu kört ett par veckor - undvikit just vitt mjöl, potatis och socker! Har ännu inte direkt märkt någon skillnad, bara att jag är lite piggar förstås! Hoppas att jag får samma fina resultat som du!
    Grattis!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  25. Vad roligt! :) Det visar ju åter en gång att bara man ger sig på det så går det. :)

    SvaraRadera
  26. Jaa, va duktig du är :) Vet själv att det är inte så lätt. När man väl kommer igång av rätt skäl går de så mycket bättre. För att viktnedgången ska förbli måste man ju ändra vanorna för alltid och då måste man skynda långsamt, så man vänjer sig för annars trillar man lätt dit igen.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  27. Men kära nån! Det är ju HELT OTROLIGT vad duktig du varit! Och sååå jäkla snygg du blivit! Sååå inspirerad jag blir.

    SvaraRadera
  28. Grattis! Det är är fint gjort! Och jag är bergis att du mår väldigt mycket bättre i dag. Jag önskar att jag hade samma viljestyrka...

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  29. Grattis till viktminskningen och den hälsosammare livsstilen. Mycket bra jobbat!

    SvaraRadera
  30. Näytät tosi hyvältä!!
    Onnea jo saavutetusta ja tsemppiä jatkoon!
    Meillä rakas mies aloitti joulusta ja on saavuttanut kans mukavat tulokset. Itsellä ei ois kuin semmoset viisi ylikiloa, mutta nekin on sen päättämisen ja ryhtymisen takana.

    Ihania kuvia sinusTA!!

    SvaraRadera
  31. Tosi upeaa, näytät nyt tosi hyvältä ja terveeltä. Minullakin on tuo normaalipainon yläraja päässyt ylittymään, joten pitäisi tsempata...

    SvaraRadera
  32. Fint jobbat. Har själv tagit mej i kragen, för att minska midjemåttet.
    Startade i januari, med att ändra mina matvanor. Har gjort som du minskat på vitt mjöl, vitt socker och vitt fett. Dessutom skaffade jag ett träningskort. Det har gått riktigt bra. Ullan.
    PS. Dricker oxå ett glas vin på helgen.

    SvaraRadera
  33. Du har all rätt att prata gott om dig..du har varit otroligt duktig. Otroligt då man tänker på vad tolv kilo egentligen innebär..som du sa ett litet barn..men tänk dig smörpaket..24 st..helt sanslöst :-)
    Du ser jätte fräsch och vacker ut..din poncho är bara så fin!

    SvaraRadera
  34. ..oj då..missade armarna..nog har du blivit liten ;-)..det är ju en tröija..och DEN är fin :-)

    SvaraRadera
  35. Halloj!
    Ett stort grattis, det verkligen lyser om dig fina du! :O)
    Kram kram Arja

    SvaraRadera
  36. Härligt jobbat Milli!!! Inspirerande oxå! Kramar

    SvaraRadera
  37. Bra jobbat! Borde följa ditt exempel, omotionerande godsiråtta som jag är :-).
    (Våra stolar kan nog ha varit Miranolmålade, åtminstone de orangefärgade sitsarna.)

    SvaraRadera
  38. Va häftigt!!!
    Det e säkert underbart att få förnya sin garderob också - till mindre storlek ;)

    SvaraRadera
  39. WoW!!!!! You look beautiful, you shine like the sun : )

    Im so happy for you and you're an inspiration to me, I too have had a health scare and so much bad stress in my life... I fell in to a rot and seeing what you have accomplished, just gives me that extra push. WONDERFUL!!!!

    And I hope you dont mind me asking, but where on earth did you find that fantastic sweater, love it!!!

    Cheers from Cad!! and keep up the great work

    SvaraRadera
  40. Vilken underbar resa!!
    Grattis till det fenomenala jobbet, och till ditt nya hälsosamma liv!

    SvaraRadera
  41. Starkt jobbat! Lycka till med slutklämmen. Med små medel kan man åstadkomma stora saker :)

    SvaraRadera
  42. verkligen duktigt och inspirerande! men visst är det inte så svårt när man märker hur bra man mår? :) lycka till i fortsättningen! älskar din blogg för övrigt! :)

    SvaraRadera
  43. Så himla duktigt! Var stolt över dig själv! Vet ju själv hur bra man mår då man äter rätt! :) Snart, snart ska jag också ta tag i mitt ätande. :P

    SvaraRadera
  44. OJ! Så du är duktig!!! Du ser helt otroligt pigg och kry ut! Fortsätt så, det inspirerar även andra...borde själv "minska" lite men se det finns ursäkter... Kram, Davina

    SvaraRadera
  45. Härligt att se och läsa. Vilken snygg vit stickad tröja.
    Mvh Anna Wiklund

    SvaraRadera
  46. Grattis du är så snygg, och ser ut att må bra. Riktigt roligt att läsa din historia.

    Ha det bra snyggis ;)
    Monica

    SvaraRadera
  47. Jättestort grattis!
    Riktigt bra jobbat och jag måste erkänna att man blir lite avundsjuk... själv har jag inte den självdisciplinen, eller så har jag bara inte bestämt mig med stort B.
    Gå bara inte ner för mycket, det brukar inte vara så klädsamt tycker jag ;)
    kram!

    SvaraRadera
  48. Gud så roligt! Stort grattis, kul att få se din resa. Jag ska också ta tag i det där med träningen när jag bockat av några andra grejer som tar mycket tid just nu. Så länge får det bli en tur på motionscykeln lite då och då :)
    Keep up the good work snygging!
    Kram.

    SvaraRadera
  49. Grattis!
    Roligt att läsa :)

    SvaraRadera
  50. Onneksi olkoon hienosta saavutuksesta!

    SvaraRadera
  51. Bra jobbat vackra kvinna, du ser jätte pigg och frisk ut :)

    Kram från Island,

    Kikka

    SvaraRadera
  52. Lämpimät onnittelut, hyvistä tuloksista. Menestystä jatkossakin.Tepa Seinäjoelta

    SvaraRadera
  53. Wow, du blev en ny människa!! BRA JOBBAT!!

    Din blogg är underbar!

    SvaraRadera
  54. du bist eine ganz tolle, sympathische frau.du strahlst soviel positive energie aus.toll. liebe grüsse renate

    SvaraRadera
  55. Men bra jobbat!!!! Vad skönt det måste kännas-duktiga du:))) keep up the good work;))☺

    SvaraRadera
  56. Wau de va verkligen en förändring...var skall jag hitta motivation...borde få bort 10kg till börja med...Jätte grattis till dig..bra jobbat!!!!

    SvaraRadera
  57. Fantasiskt underbart att läsa om din viktnedgång och att vi kan pusha på varandra! Grymt bra jobbat!
    Kram Lotta

    SvaraRadera