19 april 2013

En liten jämförelse


Jag har glädjen att få testa Canons kameror och tillbehör om jag vill, och det vill jag ju!  När jag köpte min lilla behändiga EOS M, funderade jag på ett alternativ istället för den och blev tipsad om Canon G1X . När jag nu sen fick erbjudandet om att få hem lite grejer att testa så tänkte jag att det vore kul att jämföra och se om det känns som att jag köpt rätt.
Här kommer lite för och nackdelar på de två olika kamerorna.

G1X :





Plus:


Fotar i både i JPG och RAW format
Behändig kompaktkamera, inget släpande på objektiv
Största bländare 2.8
ISO-tal till 12 800
14,3 megapixlar
vikbar display, lätt att fota i marknivå eller filma
skojiga extrafunktioner som tex sepiabilder
displayen är skyddad för skråmor när kameran inte använs
Lätt att flytta fokuseringspunkten
går att hantera med fingervantar
reglering av blixtstyrka (har en liten inbyggd blixt men också blixtsko för Canons blixtar)
exponeringsmätaren synlig hela tiden

minus:
Känns klumpig och kantig, inte så modern i designen
rätt så tung
Bländar kraftigt ner då man zoomar (inte lätt atta acceptera för den som är bortsämd med ljusstyrka)
Man kommer lite för lätt åt recordknappen för filmning eller ISO-talsratten och det rör till det lite
Stor fokuseringspunkt (slår lätt förbi)


EOS M
                                                           med 50mm 1.4
                                           och nedan med 70-200mm 2.8



Plus:
Spegellös systemkamera i miniformat
fotar i både JPG och RAW
Säljs med adapter så alla Canons objektiv passar!
( En bra kombo är EOS M med ett ljusstarkt 50 mm  objektiv)
ISO tal ända upp till 25 600 ( ! )
17,9 megapixlar
ljus och klar display med fina färger
pekskärm (tar ett tag att vänja sig men funkar suveränt!
Lätt att lära sig bara man ger det lite tid
Olika fotolägen och specialfilter som tex "lomo" för den som inte redigerar själv
lätt i vikt med det medföljande 22mm "pannkaksobjektivet"
Strapen runt halsen är mycket lätt att knäppa av och på
liten speedlite 90 EX blixt medföljer

Minus:
Lite svårt med pekskärmen i kallt väder men pekskärms vantar fungerar faktiskt riktigt bra bara man vant sig)
exponeringsmätaren svår att läsa ( man måste trycka in avtryckaren lite för att den ska synas)
Trög autofokus och stor fokuseringspunkt (liten risk för felfokusering vid portätt med stor bländare)

Jag kan bara konstatera att detta är två riktigt trevliga kameror som bloggare kan ha glädje av, men då ska man ju helst nog veta hur en systemkamera fungerar, för att man ska få ut allt det roliga ur dem.
För mig som fotat med Canons kameror i flera år, kändes det rätt så enkelt att komma in i systemet.

Jag är van med den supekvalitet Canon 5D Mark II och L seriens objektiv levererar, och ändå känns EOS M som ett bra komplement och som en kamera som uppfyller mina hårda krav på bildkvalitet även när när jag fotar på fritiden. Nu kan jag med gott hjärta lämna den stora tunga jobbkameran i kontoret när jag rör mig runt i omgivningarna eller fotar bloggbilder hemma.  Bilderna i Lilla Kamomillas Villa bloggen har under den senaste månaden  varit tagna just med EOS M (utom inläggen från mina reportage- de är tagna med D Marken) Har ni märkt någon skillnad?



Tästä tuli nyt niin pitkä juttu että kääntämiseen menisi koko ilta. Kerron kuitenkin lyhyesti että ilokseni saan testata Canonin kameroita ja objektiivejä ja olen nyt tehnyt pienen vertailun. Oma EOS M vastaan lainattua G1X-kameraa. Molemmat ovat bloggareille vallan mainioita laitteita.

Itselleni tuo EOS M on kuitenkin ollut loistovalinta sillä se pystyy tuottamaan oikein hyviä kuvia pienestä koostaan huolimatta. Ja myönnän että olen melko vaativa sillä olen tottunut 5D Mark II:n älyttömän hyvään kuvalaatuun.Kaikki viime ajan postaukset (paitsi lehtijutuista otetut) ovat EOS M:llä otettu. Huomaatko eron? Enpä usko.
Omassa kamerassa huippua on se, että adapterin ansiosta voin käyttää kaikkia Canonin objektiivejä vapaasti. Se tarkoittaa lisää valovoimaa ja enmmän valinnanvaraa. 


Tekniset tiedot näistä molemmista löydät netistä ja ylläolevasta ruotsinkielisestä tekstistä.

6 kommentarer:

  1. Hej! Vad är största skillnaden mellan Eos M och din Canon 5D Mark II? Finns det något speciellt du saknar i Eos M som påverkar bildkvaliteten?

    SvaraRadera
  2. Kul att få höra lite utlåtanden från någon som är proffs!
    Tack för tipsen!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Kul att höra lite mer om kamerorna. Det skulle nog vara behändigt med en liten kamera att ha i handväskan. Jag gav bort min gamla Ixus åt lillasyster, för den kändes helt värdelös efter att jag börjat använda systemkamera. Men Eos M är jag nog nyfiken på. Men så vill jag ha ett nytt objektiv också, har bara inte orkat fundera på vilket. Kanske det kommer något inlägg om objektiv i framtiden? *blink blink*

    Nu då jag riktigt började se på bilderna så tycker jag att reportage-bilderna är klarare än de andra, men tidigare har jag inte tänkt på det.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också det är kul att höra om kamerorna, och jag fick höra när jag köpte min nu första systemkamera att det är bättre att lägga "krutet"/(pengarna ;)) på objektiven,jag är nyfiken på ett macroobjektiv och/eller objektiv överlag, så jag hoppas också på mer inlägg om kameror/ objektiv...

    SvaraRadera
  5. Hej Kickan!
    Största skillnaden är nog den att 5DMark II är för proffsbruk och EOS M är en hobbykamera som är kul att bära med sig. EOS M är spegellös och 5D Mark II har en spegel och en fullformatssensor. För att vara just en amatörkamera så presterar EOS M den alltså riktigt bra, men inte nära de knivskarpa bilder som en proffskamera gör.
    Jag saknar inget i EOS M. Den är och förblir en bloggkamera för mig- en som näpet får plats i handväskan och kan följa med vart jag än går.(Jag kommer alltså knappast att använda det där 70-200mm objektivet på den för jag köpte ju den för att den är liten) 50mm objektivet är en ritkigt bra lins för EOS M och så skulle jag gärna ha en 18-200 mm allroundlins till. Litet och behändigt.
    I prisklass skiljer det också en hel rymd mellan de här två så det känns tryggare att inte släpa en svindyr utrustning med sig när man bara ska till stan eller när jag bara smäller av bloggfoton här hemma.
    Hällde kaffe en gång i min jobbkamera- ett misstag som stod mig dyrt. Efter det undviker jag att ha arbetsutrustningen med mig på fritiden.

    SvaraRadera
  6. Tack för infon.Bra att få info om lite kameror plus och minus.

    Mvh/
    4:an i Valla

    SvaraRadera