25 februari 2008

Toner i köket

Mitt kök är invaderat. Min man tar över mer och mer. Jag har nog inget emot det ska jag säga. I takt med att han tar över följer jag också roat med hur det också inredningsmässigt sker en del förvandlingar i köket. Han älskar gjutjärnsgrejer och det smyger in mer och mer... Från början hade vi de här detaljerna:


Sen kom en ljusstake med in i bilden...
Och nu, efter en resa förra veckan dök ännu några grejer upp. En ljusstake och en korkskruv. Nog är det läckert med gjutjärn. Det där grova svarta mot det ljusa... Jag förstår att han gillar det. Och det får han så gärna. I vårt kök passar det ju så bra.
Jag älskar förresten färgtonen och den ljusblå stämningen i vårt kök. Ett ljusblått sken brukar sprida sig i rummet under de tidiga timmarna då morgonen sakta vaknar och övergår till dag.
Jag såg färgen för första gången i tidskriften Lantliv (var annars?) när vi just hade börjat med vårt husprojekt. I nummer 6 i lantliv år 2003 hittade jag ett underbart hem och jag förälskade mig i den blågrå färgen med en gång. Och det har suttit i sen dess. Såhär såg det hemmet ut. (ursäkta bildkvaliteten, det är ju faktiskt fotat direkt ur tidningen)

Ja, ni förstår va? Jag blev kär i färgen med en gång och det var självklart att en liknande skulle finnas i vårt hem. Liknande toner, men i ljusare nyans finns på vår glasveranda, farstu och toalett. Det här härliga hemmets stämning har jag försökt fånga och ibland tycker jag faktiskt att det har lyckats.


Längtan efter grönt är stor nu. Solen skiner och det är så vårigt här idag. I ren desperation över bristen på blommor här hemma, tog jag in lite blåbärsris. Det känns riktigt mysigt.


Ha en bra vecka, alla ni som besöker min sida. Och ett stort tack till er alla som lämnar så fina kommentarer! Det förgyller min vardag!

37 kommentarer:

  1. En karl i köket??!!! Vad mysigt att han invaderar, gäller detta matlagning också då?? Min kära man kan koka ägg...steka pannkakor...koka pasta...jaaa det var väl allt!!*fniss* stackarn nu var jag elak!! tur att han inte läser det här!! Men jag försööööker verkligen få honom att hjälpa till i köket men i det fallet är det som att banka huvudet i en vägg...!
    Visst är det fint med gjutjärn!! och som du säger passar det verkligen in i erat helt underbara kök!!!

    Ha en bra måndag!!

    Kramar
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Åhh vad det låter underbart!!! jag som drömmer om åtminstone en dag imellanåt slippa stå vid spisen....drömmer på här!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det låter det där med arbetsfördelningen i köket ;)

    SvaraRadera
  4. Ni har det så fint, så fint!

    Jag tycker verkligen att du lyckats fånga stämningen från tidningen, eller rättare sagt är det nog ännu bättre stämning på dina bilder från ditt hem än i tidningen!

    SvaraRadera
  5. Den där ljusstaken va allt grann! Fint ni har de i köket :-)

    Ha en bra dag!

    Kramis

    SvaraRadera
  6. Roligt att gubben trivs i köket!
    Jag har också lyxen av att ha en karl som trivs där bättre än jag gör.

    SvaraRadera
  7. Ni har ett underbart kök och det måste vara härligt med en man som intresserar sig för köket. Och vad jag har förstått av tidigare inlägg så är han en fena på matlagning. Du har fångat en pärla till man Kamomilla.
    Kramar Sabina

    SvaraRadera
  8. Hej hej! Håller med dig om att det passar med gjutjärn i köket! Det är snyggt med det hårda, svarta till ljusmålade möbler och pärlspånt! Vad kul att se ert kök, vi har ju också en sådan där hög bröstpanel, färgen hos oss är gråblå, er var nog lite mer blå.

    Vad jag blev glad för lyckönskningen till M, tusen tack Kamomilla, du gör mig varm i hjärtat! :-)

    Kram och hoppas du får en bra vecka!

    /Kristin

    SvaraRadera
  9. Ser så snyggt ut med det svarta...

    Ha´det så gott!
    Miamaria

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Så fint med gjutjärn! det gillar jag också. Kombinerar en del med svarta detaljer i köket jag med :)
    Ha en fin dag!
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Säger bara: Vackert!
    Må gott!

    SvaraRadera
  12. VIlket vackert kök ni har. Kan jag också få invadera det??
    Näe, det vill ni nog inte. Men tack för att jag får kika på det och bli inspirerad!
    Hälsningar Helena/ Fläckvist Fint

    SvaraRadera
  13. Gjutjärn är såå vackert, och du har rätt...det passar verkligen i erat kök.

    Kram
    Dorthe

    SvaraRadera
  14. Jättefin färg, jag har den på tre väggar i sovrummet...

    SvaraRadera
  15. jag tycker verkligen ert kök har en härlig stämning, åå vilken fin färg!
    Och gjutjärn gillar jag också!
    Kram på dig
    /S

    SvaraRadera
  16. Den där färgen är så fin och erat kök ser så hemtrevligt och mysigt ut.
    Vad härligt med en karl som gillar att pynta hemmet. Var glad för det du. Smide är så gedigt på något vis.
    Kramis ewa

    SvaraRadera
  17. Ett otroligt vackert och hemtrevligt kök! Och så kul när en man gillar det man gör och vice versa, när smakerna möts liksom.. jag håller med, det gjutjärnet var bara så snyggt i ert kök och den ljuskronan, saå läcker, liksom korkskruven och färgen, kan bara hålla med, verkligen snyggt! Hela ert hem verkar vara mer än smakfullt! Mari.

    SvaraRadera
  18. Så underbar blåfärgton.....så vackert kök du har! Fin kontrast med gjutjärnet till det vita/blå! Nu inspirerade du mig till att ta in lite blåbärsris.... får bli på hundpromenaden i morgon!
    Ha en bra början på veckan
    Kram C

    SvaraRadera
  19. Oj vad mysigt ni har det! Harmoniska färger, mycket ljus... Jag fick lite hemlängtan till Norden. Kanske jag måste komma strax på besök igen.

    SvaraRadera
  20. Så vackert kök ni har, är med förtjust i gjutjärn o smide. Tillvrkar han själv??
    Måste ju bara säga , om jag inte redan sagt det..vilket vackert hus ni har!!!

    Kvälls kram millan

    SvaraRadera
  21. Ja, jag säger det igen, ert kök är bara såå fantastiskt fint!!!

    SvaraRadera
  22. Hyvää alkanutta viikkoa sinulle!!
    Keittiössänne on niin valoisa ja kotoinen tunnelma.... :)
    Kodissasi on muutenkin paljon sellaista josta pidän, sinulla on kauniita vanhoja juttuja ja kivoja ideoita käyttää vanhoja asioita uudessa muodossa.
    Nautinnollisia hetkiä kauniissa keittiössänne!!!
    -Jaana-

    SvaraRadera
  23. Siniharmaa väri on todellakin kaunis, yhtä aikaa rauhoittava ja valoisa, klassinen ja silti kiinnostava. Me like very much!

    Ja kiitos, ystävä kallis, tsemppauksesta!

    SvaraRadera
  24. Jag har nog en stark känsla av att om vi inte skulle ha förnyat vårt kök så nyligen som för 8 år sen så skulle jag nog bli ganska så påverkad av ert. Men jag är nog helt nöjd med vårt nuvarande! :)

    Kram
    Maj

    SvaraRadera
  25. vilket vacker kök du har,,så fin tallrikshylla


    och jag får nog säga att din man har väldigt bra smak!!!
    Håller med om att gjutjärn är väldigt fint..
    ha det gott..
    kram Anna

    SvaraRadera
  26. Jättemysigt kök du har! Och det låter inte fel med en man som invaderar köket! ;) Kram /Anna

    SvaraRadera
  27. vad snyggt med gjutjärnsdetaljerna =) ha en bra kväll/ kram junhe

    SvaraRadera
  28. Härligt fint, och jag bara älskar din "kruka", kommer inte på det riktiga namnet just nu! :-) Har länge letat efter en likadan, men bara hittat de i andra former ännu.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  29. ..jag och min mamma har just varit i på din sida och vi hara bara konstaterat, du har ett SÅNT vackert hem! Hon har smak, sa min mamma! Allt är fint, från sovrum, veranda till kök! Och på ett personligt sätt, det gråblå är så vackert och även det gamla höga bruna skåpet i sovrummet! Mari.

    SvaraRadera
  30. hej igen =) ville bara säga att äppeldesserten är helt sockerfri och jag använde laktosfri yoghurt...sedan räcker det ju med en skål *fniss* tack för att du tittade in hos mig. välkommen tillbaka/ kram junhe

    SvaraRadera
  31. Vilken härlig blogg du har!
    roligt att din man vill vara delaktig i inrednningen :-)

    Kram/P-lina

    SvaraRadera
  32. Den blå färgen passar så bra! Gjutjärnsgrejorna är jättefina!

    SvaraRadera
  33. vilken tur att ni har samma smak :)

    SvaraRadera
  34. Kul att din man hittar saker som passar er stil. Jag tror dom är påverkade av oss, eller?

    Ha en bra kväll /madelene

    SvaraRadera
  35. Min sambo är likadan...plötsligt så har han bestämt att det ska vara mera av något å sen så är det kört....men det var i alla fall himla fina prylar som han släpat dit...det kunde ju ha varit värre.
    Himla mysigt kök.
    Ha de gott
    kram

    SvaraRadera
  36. Men oj, vad mycket härliga och inspirerande köksbilder! (passar bra nu när vi själva håller på med köket). Du har verkligen lyckats skapa en genuin atmosfär med vackra färger och detaljer. Trevligt att ha saker synliga och lättillgängliga. Vi funderar själva på att ha tex stekpannor hängande framme...
    Ha en bra vecka, kram!/Ankan

    SvaraRadera
  37. Vilket fantastiskt kök!
    Underbart inspirerande ögongodis!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera