23 februari 2011

Semesterbilder

Våra tre dagar på Utö är över, men ännu lever vi kvar i stämningen. Vi frös inte alls, även om det faktiskt blåste ganska kallt mellan varven. Kanske jag som före detta dagisfröken lärt mig att klä mig vettigt? ;) Utös natur är så otroligt vacker, vilken årstid som helst. Under vårt besök på ön bjöds det både på sol och blåst och en lite snöfall. Perfekt fotograferingsväder för det mesta!
Det var inte vi som fiskade på isen, men vi fick en trevlig liten pratstund med fiskaren medan ett stort lastfartyg sakta tuffade förbi. En lite lustig syn i sig...Utö bjuder inte bara på hänförande vacker natur. Där finns också vackra interiörer. Som här i det lilla bönehuset... (kolla vilka färger!!!!)
...eller fyrkyrkan.
I fyren fick vi en guidad tur, en upplevelse i sig! Vår guide hade många spännande historier att berätta om fyren och om livet på ön.
En härlig semester, och ett besök som säkert inte blev det sista!
Kamomilla

Utössä on muutakin kaunista kuin luonto. Majakkakirkko ja pikku kappeli ovat ainutlaatusia ja kauniita. Majakkaoppaamme kertoi elävästi majakan historiasta ja hurjia juttuja elämästä karulla mutta kauniilla saarella.
Ihanaa elämysmatkailua tämä oli, eikä taatusti jäänyt viimeiseksi Utöreissuksi!
Kamomilla

22 kommentarer:

  1. Åh, vilka härliga bilder du visar från ert Utö!
    Så spännande och intressant att få höra lite om gamla tider.

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Du bjuder oss på väldigt vackra foton! Jag tyckte mycket om bilden med den röd-vita fyren mot blå himmel!
    Det måste ha varit en skön resa!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. Tack för att vi fick ta del av er fina resa genom dina foton:)

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert ställe!!!
    Extra vackert i fyrkyrkan tyckte jag men hela stället ser ut som en idyll!
    Med varma kläder står man sej i de flesta väder:) Fryser man blir inget kul. Antar att man efter ett liv som norrlänning lärt av sina misstag;)
    Ha det gott!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. underbara bilder från Utö :)
    kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bilder!!

    Tror att det där är ett ställe som jag skulle trivas på..

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder! Jag kan tänka mig att det bet i kinderna, men som sagt, bra kläder är ju bra!
    Ha en skön onsdag, kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Åh, vilka fina bilder! Och så knäppt med fartyget på isen - måste ha varit mäktigt att stå där och se det "live". Verkar som att Utö är ett ställe värt att besöka.

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder! Dit skulle jag vilja åka. Älskar sådana där vackra, vindpinande ställen ;)
    Ha en fin dag
    /Maja

    SvaraRadera
  10. Vilka ljuvliga foton ftån Utö... Ja nog är det ett speciellt ställe...Ljuset på fotot från kyrkan ger mej
    kalla kårar.. Du vet vad jag menar.. Helt underbart!
    Vågar nte visa fotona till min man , då skall han säkert ut till vår stuga i yttersta skärgården...
    Ha en bra dag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder! Gillar speciellt bilden från fyr-kyrkan! Härligt!
    Jaa, vi dagistanter vet nog hur man ska klä sig för att hålla sig varm. Finns ju inget värre än att börja frysa när man vill vara ute och njuta!
    Verkar som om ni haft en härlig semester!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Vackert...vackert...vackert...
    Sparsamt och stilrent, ändå så dramatiskt!
    :o)

    SvaraRadera
  13. Verkligen vackert! :) Häftigt!

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga foton du bjuder oss på! Utö verkar vara ett mycket intresant semester mål. Hade ingen aning om att där fanns så mycket vackert att se.

    Njut av de sista sportlovsdagarna!
    Kramisar

    SvaraRadera
  15. Åå, vilka härliga bilder från Utö! HUR bär du dig åt?! ;) Gillar speciellt bilden med sparken och fartyget.
    Jag ska bestämt lägga till Utö på listan över platser jag måste besöka.

    SvaraRadera
  16. Voi kun näyttää ihanalta...Sinne vielä joskus. Miehen sisko miehineen ussein lommailee Jurmossa, pikkasen helpomman matkan takana. Se totta että me päiväkoti-immeiset hallitaan tuo pukkeutuminen:)

    SvaraRadera
  17. Vilka vyer och miljöer att vistas i. Fyrkyrkan är helt underbar! Synd att man aldrig tar sig tid att utforska öarna när man tagit båten över...

    SvaraRadera
  18. Låter helt underbart! Och ser underbart ut!!!

    SvaraRadera
  19. lovely blog
    and images!
    ♥♥♥
    sleep well
    Rosa

    SvaraRadera
  20. Vilken underbart härlig natur det verkar vara. Nog för att jag hatar när det blåser men det kan ändå vara så otroligt maffigt att känna kraftfullheten i vinden. Mäktigt att stå på isen medans den stora båten åkte förbi....kan jag tänka mig. Ha ett härligt avslut på veckan! / Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  21. Olá! Achei seu blog, mexendo na internet..e achei lindo..principalmente a igreja e essa parte do "farol"..traduzo as paginas eposso ter um pouco de intendimento sobre o que é falado..
    parabéns pelo blog..
    Abraços
    Gisa Ewald

    SvaraRadera