30 mars 2012

Frågor och svar!

Nåja nu får ni svar på era frågor. Jag besvarar på båda språken, men utförligare på det språk som frågan ställts på.  Förlåt om jag missat nån! Ryck mig i ärmen i så fall! (Det är ju ändå fredag kväll och jag har en lång arbetsdag bakom mig) Förlåt också eventuella skrivfel, det blev ganska mycket text här..
Tässä vastauksia kysymyksiinne- vastaan molemmilla kotimaisilla, ehkä hieman perusteellisemmin sillä kielellä millä kysymys on tehty. Anteeksi jos jokin jäi huomioimatta. Ilmoitathan? Onhan sentään perjantai ilta ja mulla pitkä työpäivä takana... Kirjoitusvirheistä älkää välittäkö pliis..

Corenelia/ Nicole
Du frågande om fototips för amatörer. Tja, ett bra råd kanske är att komponera bilden noga först och sen först knäppa. Fundera hur du vill att bilden ska se ut, och försök föra över det i din bild.  Fota inte rakt mot fönster, då kan inte kameran läsa ljuset. Det kräver övning och kunskap för att lyckas

Valokuvausvinkkejä amtööreille: Sommittele huolellisesti ensin, ja ota kuva vasta  sitten kun olet tyytyväinen. Äla kuvaa suoraan vastavaloon, kamera ei osaa lukea valoa. (esim ikkunaa päin) Vaatii harjoitusta ja osaamista.

Lisette: Det är nog så att fotandet är min grej!!
Olisko mulla muuta unelma-ammattia kuin valokuvaaminen? Ei- tämä on minun juttu!

Peikonlehti: Jag har en Canon 5D Mark II  , 24-70mm 2.8 L USM och 50mm 1.4 (Canons objektiv båda två)

Runkona minulla on Canon 5D Mark II . Sisustuskuvissa käytän yleensä Canonin 24-70 mm L USM :ia ja blogikuvissa usein Canonin 50mm 1.4  valovoimansa takia. Pidän enemmän zoom linsseistä sillä kiinteän 50 millisen  kanssa tulee joskus ongelmia pienissä tiloissa. Seuraava hankinta on Canonin 70-200mm 2.8   L IS USM II. Kalliita vehkeitä, ammattikäyttöön tarkoitetut.

Höperöt:  från anställd till frilans. Ja, det jobbigaste har varit den här ketschupeffekten, att det ibland står stilla och sen kommer allt på en gång. Att dra linje mellan privatliv och jobb kräver karaktär, då kontoret är hemma. Bäst har varit att få göra det man älskar. Och så det, att jag är borta bara några dagar i månaden och resten av jobbet kan göras hemma.

Palkallisesta freelanceriksi. Hyvät ja huonot puolet: Huono puoli ehkä se, että välillä on tosi hiljaista ja sitten tulee kaikki työt kerralla. Vaatii harjoittelua että oppii erottamaan vapaa-ajan työstä kun toimisto on kotona. Parasta on se, että saa keikkailla muutaman päivän kuussa ja tehdä loput työt kotona.

CC- ostbröd jo!!  Juustoleipää kuvassa, jep!

Davina: Jag har jobbat på dagis (kallas väl förskola i Sverige) i tolv år. Slutade för att hälsan inte höll. Jag är reumatiker och har artros i både handleder och vrister. Och så har jag ett diskbråck i ryggen. Belastningen på dagis blev för stor. Dessutom kände jag nog att jag hade något mer att ge. Jag började med att skriva texter till inredningsreportage men när jag fick chansen att skola om mig pga hälsoproblemen så var det genast klart att det skulle bli fotografering. Jag har alltid varit något av en kreativ konstnärssjäl.

Mitä tein ennen?  Olin päiväkodissa töissä 12 vuotta. Lopetin terveysongelmien takia (reuma, välilevynpullistuma ja nivelrikko ranteissa ja nilkoissa) Päiväkodissa rasitus oli liian suuri ja lääkäri kehotti vaihtamaan alaa. Valokuvaus oli luonnollinen valinta sillä olin siinä vaiheessa jo tehnyt tekstiosuuksia sisustusjuttuihin. Olen tavallaan aina ollut jonkinlainen taiteilijasielu..

Elsamarianne: En bok av mina foton vore kul. Det är inte helt omöjligt!
                        Valokuvakirja? Tottakai kirjan tekeminen olisi kivaa, ei mitenkään mahdotontakaan..

Ninette:  Jo, jag kommer att visa hur gubbens trädgårdsprojekt framskrider!!
                Kyllä, saatte seurata miehen puutarhaprojektia- ihan varmasti!

Kaisa: Golvens färg är Betolux golvfärg, ljusgrå. Har inte numret, det har ändrat sen dess.

          Meidän lattiat on maalattu Tikkurilan Betolux lattiamaalilla. Sävy vaalean harmaa, koodi on vaihtunut joten sitä en osaa sanoa.

Pepparkakshuset:  Jo, jag bor i Finland. Men jag är finlandssvensk, född och uppvuxen här. ( Sådär som Mark Levengood)  Finland är ju tvåspråkigt så vi har svenskspråkiga skolor här. Vissa orter i Finland är nästan helt svenskspråkiga. Jag har alltid skrivit på svenska, men i något skede tyckte jag att jag hade så många finska läsare också, att det kändesrättvist att skriva på de båda inhemska språken.

Jep, asun Suomessa, mutta olen suomenruotsalainen. Minusta kaksikielisyys on suuri rikkaus. Minulla on jo niin paljon lukijoita että tuntuu reilulta kirjoittaa molemmilla kotimaisilla.

Hemma hos Ingeborg, Lotta:  Min favorit är nog fortfarande Lantliv, även om stilen har förändrats. Men jag gillar layouten, helheten och de vackra bilderna. Jag tror att Hem ljuva Hem är en tidning som inte alls känns intressant. Avotakka gillar jag ur yrkessynvinkel, då de verkligen fördomsfritt tar in en massa olika stilar. Det finns nåt för alla.

Sisustuslehdistä... Suosikkina Lantliv edelleen, koknaisuuden ja kauniiden kuvien takia. Vähiten minua kiinnostaa Oma Koti Kullan Kallis- lehti. Työsää Avotakka on suosiikki, pidän monipuolisuudesta. Jokaiselle löytyy jotain.

Juanita:  Om jag har en ledig dag så städar jag (för det hinner jag aldrig annars) eller så flyttar jag om och inreder. Eller fotar bloggbilder! jag måste fota varje dag, annars får jag abstinens... ;)   Loppisar, nej det finns inte så många här i alla fall. Det är Åbo då, Manhattan och Länsikeskus

Jos minulla on vapaapäivä... Siivoan, sisustelen ja kuvaan blogikuvia!

Anonyymi:  Fotoråd för barn- och familjebilder.... Jättesvårt att ge råd... Kanske undvika starkt solljus, kontrasterna blir för hårda. Valet av objektiv beror på tillfället.  Första bilderna blir oftast stela, fota på en stund och låtsas inte om det. Förr eller senare slappnar de av och du får bättre bilder.

Valokuvausneuvoja lapsi- ja perhekuvauksiin... Huh, nyt tuli vaikea!!  Vältä suoraa kovaa aurinkovaloa, kontrastit ja varjot ovat liian rankkoja. Linssin valinta riippuu tilanteesta. (tarvitaanko valovoimaa, zoomia ym. ) Pitää myös muistaa että kamera ja linssit eivät niitä kuvia tee, vaan kuvaaja määrää pitkälti miltä lopputulos näyttää. Pitää vain harjoitella ja harjoitella... Ensimmäiset kuvat ovat yleensä aika jäykkiä, sen takia ettei kuvattava varmastikaan tunne oloaan mukavaksi alussa.. Älä välitä siitä, jatka kuvaamista ja anna kuvattavan/ kuvattavien  rauhassa tottua tilanteeseen. Lapsikuvauksissa koen hyödyksi sen että ole ollut 12 vuotta päiväkodissa töissä. Osaan höpöttää lasten kanssa kaikenlaista, ja lasetnhoitoalla kehittyy on aika hyvät hermot ;) Pitkäjänteisyyttä pitää olla, ja neuvottelukykyä. Mikään ei mene lapsikuvauksissa käsikirjoituksen mukaan. Pitää improvisoida!

Vardagspärlor: Var jag får tips om alla hem? Bra fråga! Jo, jag läser massor med bloggar. Kiva att få göra sånt på arbetstid, men på sistone har jag ju inte hunnit... alltid lite stressande- var ska jag hitta nästa (ibland nästan panik) och ska nån tidning bli intresserad? Sen har det börjat droppa in lite förslag mellan varven, och så tipsar folk om sina bekantas bekanta...När jag är ute på keikka kan det komma fler tips. Utan nätet skulle jag nog inte klara det här. Jag har svårt att förstå hur man gjorde detta förr, men å andra sidan fanns det inte så mycket tidningar då heller.. Men alla som är modiga får ta kontakt!!

Mistä löydän kuvauskohteita? Hyvä kysmys!! Luen blogeja, jotkut myös ottavat itse rohkeasti yhteyttä, ja toiset antavat vinkkejä tuttavien kodeista. Saatan myös saada kuvauskohteen kautta uusia vinkkejä. En tajua miten tätä on voitu tehdä ennen nettiaikaa... Mutta toisaalta silloin ei näitä lehtiäkään ollut niin paljon.

Min skattkammare:  Hjälp! Det här blev svårt! Borde komma med nåt himla smart här.... Men sådär inredningsmässigt så är det väl Ernst. För hans mångsidiga kunnande och otroliga energi!  och så Ylva Skarp, för hennes härliga inredningtsfilosofi - "Ett övermatchat hem känns opersonligt och ängsligt" 
Bra sagt!!

Tunnettu henkilö jota ihailen...Nyt pitäis sanoa jotain fiksua.. Noin sisustusmielessä vastaisin että  ruotsalainen sisustaja/ muotoilija whateverjakaikkea-persoona Ernst Kirschteiger. Ja Ylva Skarp jonka mukaan liian stailattu ja liian täydellinen  koti viestii epävarmuutta ja persoonattomuutta. Hyvin sanottu!

5 kommentarer:

  1. Tack för att du delade med dig om dig själv.
    Kul att läsa alla svaren. Ha en god helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Vielä yksi kysymys.. Onko mangolia teidän pihaltanne..?

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret!

    SvaraRadera
  4. Anonyymi-ei, me asumme mäntymetsässä! kävin puutarhamessuilla Turussa :)

    SvaraRadera
  5. Gillar också Ernst..och så tycks Ylva Skarps inredningsfilosofi passa mig mer än väl. Tack för att jag hann med och tack för svaret :-)
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera