5 mars 2012

Jag älskar havet

Just nu känns det som att våren tog ett steg bakåt, så jag tröstar mig med dessa bilder som jag tog vid färjfästet förra veckan. Lycka att se öppet vatten! Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo nånstans där det inte skulle finnas någon koppling till havet.

När jag ska över till fastlandet på jobb eller till skolan, åker jag alltså färja. Och även om det känns bökigt ibland, så har det sin charm.


Takatalvi taisi iskeä ja haen lohtua katsomalla viime viikkoisia lauttarantakuvia. Ihanaa kun meri näkyy taas, jäät murenivat vaudilla. En voisi kuvitella asuvani missään muualla kuin meren äärellä.

 Kuljen siis lautalla, kun menen mantereelle töihin tai kouluun. Tuntuuhan se joskus vähän hankalalta, mutta kyllä siinä  on oma viehätyksensä!

13 kommentarer:

  1. Saaristolaiselämä on jotain todella ainutkertaista. Ihmisetkin ovat ainutlaatuisia, toimeliaita, kiireettömiä, välittäviä, kaiken osaavia, omillaan toimeen tulevia ja samalla toisistaan huolehtivia. Jaksan ihastella ja hämmästellä sitä vuosienkin jälkeen. Lauttamatkalle jää kaikki maailman kiire viimeistään.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder!
    Tack, vi hade en perfekt dag. Det var verkligen inget som hade kunnat bli bättre. Så jag går på små moln just nu :)
    Håll utkik efter bilder. De kommer om några veckor då vi fått från fotografen. Under tiden kommer det nog lite smått av de vi själva har, men det är inte så många av förklarliga skäl :)
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Ihania kuvia!!! Me mennään eri suuntiin. Mä asun lautan mantereen puolella, mutta saatan itseasiassa tulla käymään Nauvossa työn merkeissä tässä lähiaikoina. :)

    SvaraRadera
  4. Vilka underbart fina bilder! Stämningen! Jag gillar också havet och färjorna vänjer man sig vid, de har nog sin charm. Vi åker ju också en del över, dit mot dina knutar, fast då har vi ledigt och oftast inte tider att passa :)

    SvaraRadera
  5. ååå vilka stämningsfulla bilder!!! Jag älskar oxå närheten till havet, även om vi inte bor "bakom" en färja... :)

    Ha en fin solskensvecka!
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Underbara Bilder. Jag har någon slags hat-kärlek till havet. Bor långt långt ifrån, drömmer att kunna bo alldeles precis, men vill knappt bada fötterna ens...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Åh, vilka underbara bilder! De får även mig, som är en riktig landkrabba, att längta till havet ;-).

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Jag förstår att när man en gång bott så nära havet så vill man inte byta.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  9. Åh så bekanta vyer!

    Kraam!
    -Pia

    SvaraRadera
  10. jag har också väldigt svårt för att tänka mig att bo någonstans där man inte har närheten till havet.

    SvaraRadera
  11. Ihania kuvia... Haaveilen itsekin saaristolaiselämästä, mutta näillä näkymin ei toteudu ainakaan pitkään aikaan... Nauti ihanuudesta!

    SvaraRadera
  12. Lyckliga du, trots bökigheten. Jag längtar ofta till havet, men har ingen självklar plats som jag besöker. En sån söker jag ännu efter. Klippor och öppet hav ska det vara. Lycklig är jag då jag ändå bor nära kusten.

    Alldeles underbara bilder!

    SvaraRadera