7 mars 2012

Om att låna bilder

Nu känns det som det kan vara bra att prata om bilder och rätten att använda andras bilder. Jag hittar mina bilder lite här och där, och för att vara ärlig, så känns det inte alltid så okej.
Man har rätt till sina egna bilder, och foton får inte lånas av andra, utan lov. Det hjälper inte att man länkar till sidan varifrån man lånat, eller anger upphovsmannens nam- det ska finnas ett LOV att låna bilden och det lovet kan bara fås av den som tagit bilden.

För dem som jobbar som fotografer är detta lånande utan lov ganska känsligt. Vi ska leva på våra bilder och de är vårt ansikte utåt.Vi vill veta att våra bilder syns i seriösa sammanhang och att de inte blivit ändrade.

Jag sätter alltid en vattenstämpel på mina bilder och i den ingår ofta också ett © för att markera min copyright. Det är ingen juridisk garanti men nog ett ställningstagande- ett revimärkande. Jag lägger ofta också in copyrightinfo i bildens metadata, så om man går in på djupet så kan jag påvisa att den är min.  Ofta lägger jag också med vattenstämpel med texten: snälla, kopiera inte mina bilder utan tillstånd. Men hör och häpna- även dessa bilder med tydligt förbud blir kopierade! och det kan jag bara inte förstå.

Det är också olagligt att manipulera bilder, ta bort vattenstämplar eller beskära bilder utan lov. Att storleken oftast är webbstorlek hindrar ju att den går i tryck, men det hindrar inte att den används i fel sammanhang på nätet.

En öppen fråga är också Pinterest och verksamheten där- är den laglig??  Copyrightlagstiftningen har fullt upp att hinna med allt nytt som dyker upp på nätet.

Jag vet att fotografkollegor har börjat skicka räkningar när de sett sina bilder lånade på tex företagssidor och det tycker jag är helt rätt!
  Så tänk dig för- du kan i värsta fall råka på en saftig räkning om du lånar en bild. Jag menar inte att jag skulle göra det, men i teorin har jag rätten till det.

En sån tanke vill jag väcka idag. Inte för att skrämma någon, men för att kanske påminna om allas vår rättighet att värna om våra egna verk.  Jag hoppas jag själv inte gjort mig skyldig till detta innan jag visste om det, men nu vet  jag bättre, och vill gärna dela med mig av detta.
 
Jag avslutar med en bild från en regnig men mysig dag i skogen förra veckan. Mys på hög nivå!


Nyt olisi ehkä hyvä hetki keskustella valokuvien luvattomasta lainaamisesta. Löydän valokuviani vähän siltä täältä, ja täytyy myöntää ettei se aina ole niin mukavaa. Jokaisella on oikeus omiin kuviinsa, eikä niitä saa luvatta lainata. Linkittäminen sivulle josta kuva on kopioitu ei auta asiaa yhtään, eikä valokuvaajan nimen manitseminen myöskään  - LUPA pitää aina olla ja luvan saa vain kuvan ottaneelta henkilöltä!

Meille valokuvaajille tämä luvaton lainaaminen on ikävää. Valokuvat ovat käyntikorttimme ja tuovat leivän pöytäämme. Haluamme tietää että niitä käytetään oikeissa yhteyksissä.
Laitan kuviinin aina vesileiman ja usein myös © merkin ja tekstin: please, älä lainaa kuviani ilman lupaa. Tämä ei välttämättä takaa juridisesti mitään mutta toivoisin että se otettaisiin kannanottona ja viestinä siitä että kuva todellakin on minun omaisuutta. Laitan myös kuvan metadataan tietoja joilla voin todistaa että kuva on minun. Hassu juttu vain, että joskus näitä vesilemallakin ja kiellollakin varustettuja kuvia lainataan! Ja vaikka kuvat ovat nettikokoisia, se takaa vain ettei niistä voi tehdä painotuotteita, niiden luvaton käyttö netissä on edellen  helppoa.
Myös kuvan manipulointi, kroppaaminen (leikkaaminen) ja vesileiman tai nimen poistaminen on kiellettyä.
Copyrightlaki on monimutkainen ja tapauksia monta. Tämän päivän kehitys on nopeaa ja laki asioissa vaikea seurata perässä. Nyt viimeksi luin että Pinterestin toimintaakin kysenalaistetaan- ja ymmärrän sen kyllä!
Tiedän valokuvaajia jotka ovat luvattomasta kuvien lainaamisesta laskuttaneet esim yrityksiä, joten valpaana kannattaa olla!
Sellaista ajatusta tänään. En todellakaan halua pelotella ketään, vaan muistuttaa jokaista omista oikeuksistaan.
Tämän päivän kuva on otettu viime viikolla kun olin työkeikalla metsässä. Vaikka satoi oli mukavaa!

18 kommentarer:

  1. Ihana ihana ihana kuva ja muistutus kuvien lainaamisesta on varmasti paikallaan! Monikaan ei varmasti tiedä oikeasti siitä tarpeeksi :O)

    SvaraRadera
  2. Klokt skrivet! Tål att tänkas på för oss alla!

    SvaraRadera
  3. Jaa, jag håller med dig, man tar ingens bilder bara så där..jag hittade en bild på mitt kök hos ett företag, de hade manipulerat och klistrat en väggtext som de sålde !! Jag mejlade dit och förklarde, de bad inte ens om ursäkt...
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  4. Väldigt bra skrivet. Man blir aldrig glad att se sina bilder som är lånade utan lov. Man känner besvikelse och irritation. Hoppas nu folk förstår att det är olagligt.

    SvaraRadera
  5. Usch nej, inte ok!! Bra skrivet!!!

    SvaraRadera
  6. Jag funderade just på samma ämne idag när jag hittade några av mina bilder på pintrest. Och har faktiskt reagerat på lånade bilder på nätet många gånger nu efter fotokursen. Jag tror de flesta vet för lite om det helt enkelt.

    SvaraRadera
  7. Hej hej,

    Ett känsligt ämne. Jag som själv är fotograf vill inte se mina bilder stulna eller manipulerade, men däremot tycker jag att det är ok ifall de som inspireras av mina bilder sparar ner dem i en inspirationsmapp i sin egen dator och sedan använder den som inspiration för eget bruk. Helst då med en hänvisning till var bilden kommer från....och det är det där med hänvisningen till var bilden kommer från som är det fina med Pinterest. Själv pinnar jag för fullt och det bara för min egen inspirations skull och just för att länken tillbaka till där bilden först pinnades alltid hänger med. MEN, däremot är det ju ett problem att det inte är säkert att det är fotografen själv som blivit pinnad först utan den kan ha blivit lånad utan hänvisning till fotografen. Det är det som är minus med Pinterest tycker jag. Jag har själv hittat mina bilder ute på nätet och på Pinterest utan att de varit pinnade från min sida och alltså inte hade någon hänvisning till mig.

    Något helt annat...Typsnittet du använder i din vattenstämpel i detta inläggets bild (ordet photography är skrivet med det)...har letat efter detta typsnitt i evigheter men hittar det inte. Vet du vad det heter och var man kan få tag i det?

    En sak till...bilden på kaffepannan över elden är heeelt underbar! Du är så duktig på att få till känsla i bilderna och den här har känsla så det ryker om det :).

    Varma kramar, Carina

    SvaraRadera
  8. Det där med ägande av bilder tänker jag ofta på när jag visar nåt på min blogg. Och nu funderar jag på de där diabilderna jag köpt. Vem äger rättighet t dom? Ingen aning varifrån dom kommer...
    Bäst vore om alla märkte sina bilder m vattenstämpel så fattar man att dom inte vill få dom spridda, eller att man skriver att det är ok att använda bilderna m källhänvisning/fotograf. Pinterest har jag också undrat över...
    Vilken underbar mysbild, man kan nästa känna kaffedoften.
    Kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Ha, ha...ja det förklarar ju varför :).
    Så snyggt du skriver o tydligen flera med dig. Jag har sökt hur mycket som helst på handwritten och någonstans finns det säkert men det verkar vara lättare att gå en "förbättra din handstil" och sen tota ihop ett eget alfabet :)
    Blir en utmaning ;)

    Kram igen!

    SvaraRadera
  10. En fantastisk, alldeles magisk bild till detta viktiga och välskrivna inlägg. Jag har flera gånger av rara bloggvänner uppmärksammats på hur mina bilder använts av andra som vore de deras egna, utan tillstånd, namn eller länk, samt inte sällan med min vattenstämpel bortklippt... Ett svårt område, detta, och viktig att tala om.

    Återigen, ditt foto i detta inlägg är SÅ vackert!

    Hälsningar,
    Helena

    SvaraRadera
  11. Jag har också väckt denna tanke i ett inlägg för ett par dagar sedan och jag har också hittat bilder från min blogg på bl.a. Pinterest - där står iofs min bloggadress, men även bilder som jag lånat och angett källan, finns där med min bloggadress som källa...!!!

    Jag är ju ingen yrkesfotograf, nej verkligen inte - men jag skriver tydligt på min sida att jag vill att man FRÅGAR först och sedan anger källan, men ingen har frågat! Jag har också hittat andra bildbloggar där mängder av bilder florerar från alla möjliga bloggar där folk "re-bloggar" med lånade bilder! Ett himla sätt tycker jag!

    Om jag lånar bilder, så lånar jag sådana som redan är publicerade ex. från Sköna Hem etc.!
    Det måste vara urjobbigt att arbeta som fotograf och hitta sina bilder lite här och där! En otroligt slapp och nonchalant stil - men det speglar väl bara samhället i övrigt kan jag tycka!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  12. Bra att du tar upp saken, tycker jag. Absolut ska ju andra människors levebröd och egendom respekteras!

    Och kaffepannan är helt ljuvlig!

    SvaraRadera
  13. Fattar inte att folk kan ta andras billder och ta äran för det.
    Vill samtidigt säga att jag är en stor beundrar av dina foton, dom är helt underbara och som en annan skrev så är det sådan inlevelse och verklighet. Man kan nästan känna doften av kaffen på billden.
    Hoppas verkligen att du får ha dina billder i fred.
    Kram från Åsa

    SvaraRadera
  14. Nämen, gör man (folk) faktist så, fy faaabian!
    Må fan ta dem, som tar andras levebröd!

    kramisar!
    -Pia-

    SvaraRadera
  15. Förstår att det är ett problem att få sina bilder stulna, själv har jag inte det problemet :)
    Din bild i inlägget är superfin!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Bra inlägg! Det finns säkert folk som inte tänkt på detta eller helt enkelt inte bryr sig.
    Själv har jag egentligen inget emot att mina bilder "lånas" så länge det finns en länk med tillbaka till mig. Men risken finns ju att bilden sprids och mitt i allt har man någon som använder den för ett företag, i kommersiella sammanhang. Och det är inte okej!

    Det finns ett bra inlägg om detta här: http://linkwithlove.typepad.com/linkwithlove/2011/06/love-for-mankind.html

    SvaraRadera
  17. Jo, väldigt klokt och viktigt. Måste ju erkänna att jag nog ibland sparar andras bilder i en inspirationsmapp, men det är ju ingen annan än jag som ser den så det kan ju ingen ta illa upp för. Jag sparar bilderna och tar en titt då och då för att få inspiration.
    Var faktisk med en gång om att få betalt för en bild jag tagit, som utan tillstånd använts till ett inbjudningskort. Det var alltså via jobbet. Hade ju inte förstått det själv, utan det var min kollega som visste sånt :-)

    SvaraRadera
  18. Jag har tagit upp det här för ett tag sedan på min blogg.
    Upptäckte att ett av mina foton, som jag verkligen jobbat med!!! hade blivit stulet och mitt namn och © var bortskuret och så satt ett annat namn, alias, där!!! Och mitt foto låg ute på en Stooor Bilddelningssajt med den andra människans namn på mitt foto, att hon var fotografen!!! Och nu så delas den bilden på internet, med det falska namnet.

    Har fått kommentarer på min blogg om att jag ska vara "stolt och glad att andra vill dela mina bilder" "se det som en komplimang" och... "du skriver att ditt foto blivit stulet, hur kommer det sig då att inte några av Mina foton blir stulna??"

    Jaa....kanske ska man tvingas lägga av med bloggen och sluta visa sina foton på internet när det är på det här sättet.

    Du skriver att du lägger in metadata, men det försvinner när det spars för webb, all info i metadatan försvinner.

    //Boije

    SvaraRadera