26 september 2012

Betongskiva


 När vi ändrade om i lusthuset kom det lilla sybordet, (som vi använt som serveringsbord) lite för nära kaminen. Min man löste det hela med att gjuta en bordsskiva i betong, som får ersätta den träskiva som satt fast i sybordet förut. Eldsäkert och snyggt! Jag avlutade det hela med att behandla skivan (med topoil) så den inte ska suga i sig matfett, rödvin eller annat klott. Glänser lite fult i början, men blir matt, allteftersom den torkar.



Pöytälevy betonista
Kun huvimajan huonekalujen järjestystä vaihdettiin kesällä, huomasimme että pienen ompelupöydän puinen pöytälevy on liian lähellä kaminaa. (käytämme pöytää tarjoilupöytänä ) Mieheni ratkaisi paloturvallisuusasian valamalla betonisen pöytälevyn. Minä puolestani viimeistelin topoililla, jottei ruoka- tai viiniläiskät imeytyisi huokoiseen betoniin, jättäen ikäviä jälkiä. Alussa kiiltää ikävästi mutta kuivuttuaan se muuttu mattapintaiseksi.

11 kommentarer:

  1. Voi että on upea yhdistelmä takorautajalat ja betonilevy! Minulla oli joskus ompelukoneen jaloista pöytä, mutta siinä oli lasilevy. Luovuin pöydästä, koska en ikinä oppinut tykkäämään lasin ja raudan liitosta.

    SvaraRadera
  2. Praktiskt och väldigt snyggt!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Jättesnyggt till det gamla sybordet! Har själv en sån som jag skulle vilja ändra skivan på!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Den blev jättefin! Betong är super, o passar jättebra till symaskinen

    SvaraRadera
  5. smart och så fint det blev.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Snyggt...speciellt där du har den bredvid den fina eldstaden!
    Ha det gott,Karla.

    SvaraRadera
  7. snyggt!! Jag gillar verkligen betong. Snart... är min köksö helt färdig och då kan jag visa min egengjutna betongskiva!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Så snyggt och praktiskt med betong! Jag gillar det råa materialet och funderade på att ha betong skivor som bänkskivor i köket. Men det blev trä istället.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Onkotuo betonilevy jotenkin vielä kiinni vai pysyykö turvallisesti omalla painollaan?

    SvaraRadera