10 september 2012

Reserapport


Här kommer en bussig mängd med bilder från Tallinn, dit jag var på arbetsresa tillsammans med Virpi. Aningen stressig början, då jag fick både pass och kamera fixat bara någonn timme före resan!!  Här får man ju nerver av stål alltså..
Jag fick skjuts till Helsingfors av en god vän, som också skulle ta sig över till Tallinn följande morgon. Alltid roligare med sällskap, och roligt också att hon hade kamera med sig och knäppte några bilder av oss två reportagetjejer på äventyr i Tallinn! Här är vi på väg till Hotellet.


 Syftet med resan var att göra ett reportage om de härliga cafeerna i Tallinn, men också att göra ett hemreportage. I dagarna tre sprang vi fötterna av oss, och kameran fick jobba hårt (lånekamera alltså, min egna hällde jag ju kaffe i på Strömsö och den är nu på service.) Vi såg en massa fantastiskt och jag blev förälskad i stan och alla de häftiga kontraster den bjuder på! Dit vill jag tillbaka nån gång, bara på fritid, och fota allt jag nu inte hann med.

Fantastiska inredningar i alla cafeer, det kan jag lova!! Tyvärr kommer ni inte att få se allt det riktigt ännu. men före jul, det lovar jag!
  Mest rörde vi oss i den fantastiskt fina Gamla Stan, som bjuder på en hel del att se på.




                    Min assistent och skribent Virpi till vänster, samt hemägaren som guidade oss runt i Tallinn
                                                      Vi åt middag här, och stället var verkligt härligt inrett!


I Gamla stan kan man fika i ett fönster om man vill..
 


                           Tja, jag var väl inte den enda som viftade med kameran...

...och dessa kontraster alltså! Mitt i allt det gamla ser man ultramoderna skapelser. Och det kändes helt galet rätt!


Tässä kuvapläjäys Tallinnasta, jonne matkasimme Virpin kanssa tekemään juttua kaupungin hurmaavista  kahviloista, sekä kotijuttua mahtavan ihanasta kodista. Sain kyydin Helsinkiin ystävältä, joka myös oli menossa Tallinnaan seuraavana aamuna, ja ilokseni huomasin että hänelläkin oli kamera mukana. Eli noissa kahdessa ensimmäisessä kuvassa näkyykin iloiset lehtijutun tekijät matkalla hotelliin.

 "Pientä" stressiä alussa, sillä sain passin ja kameran järjestettyä ihan viime tipassa, juuri ennen matkan alkua... huhu, rautaiset hermot pitää olla tällä alalla!! Kolmena päivänä juostiin sitten paikasta toiseen ja näimme kaikenlaista kivaa. Lainakamera (kaadoinhan kahvia omaani Strömsössä ja se on nyt huollossa) toimi onneksi moitteettomasti. 

Löysimme ihanasti sisustettuja kahviloita joista valitettavasti en vielä voi kertoa sen enempää. Lupaan että saatte ottaa niistä osaa ennen joulua!! Yrittäkää kestää! :)
Kotijutun kuvausten jälkeen mukava Evelin vei meidät kaupunkikierrokselle, ja käytiin yhdessä syömässä. Siitä muutama kuva tuossa mukana.

Rakastuin Talliinnaan ja kaikkiin kontrasteihin mitä siellä on, (katsokaa vaikka viimeistä kuvaa!!) ja haluan ehdottomasti tehdä uuden kuvausmatkan sinne pian!!

14 kommentarer:

  1. Men du, vilket ställe!
    Nu blev jag verkligen allvarligt intresserad av denna stad. Har ju varit på ganska många ställen, även i öst, men denna del har undgått mig. Spännande.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. A-P-U-A ! Järkyttävän ihania kuvia, iski Tallinnan matkakuume :)
    Terkut, Annarina Adalmiinan Helmestä

    SvaraRadera
  3. Tutunnäköistä...
    Keväällä istuttiin usein kaari-ikkunan alla kahveilla ja herkkukakuilla!
    Tallinnasta saa tosi kauniita kuvia.

    SvaraRadera
  4. Ser ut att ha varit en lyckad resa! jag vet inget om tallinn, ser fint ut!

    SvaraRadera
  5. Jag blev glad av att läsa ditt inlägg idag ;o)

    Först och främst för att du blev förtjust i Tallin. Jag höll tummarna för det..

    Sen att du reagerade på kontrasterna. "Helt galet rätt" är rätt uttryck! Var där första gången -89 och då fanns inte en enda glasvägg, vad jag kunde se.

    Och till sist blev jag glad åt att din bilder verkligen får fram kontrasterna. Och dom andra bilderna var fantastiska!!

    SvaraRadera
  6. halloj

    vilken vacker stad tallin är och dina bilder är som vanligt väldigt fina och stämmningsfulla*blink

    kramen ellinor

    SvaraRadera
  7. Ååh, gamla stan är så fin! Och god, flera caféer såg bekanta ut. Det var ju en höst i Tallinn som jag och sambon blev ett par och nu fick jag sånt sug efter ett återbesök igen!

    SvaraRadera
  8. Tallinn är bara för vackert..en stad helt i min smak. Det var en tid sen jag var där sist och mycket har säkert hunnit hända..men gamla stan förblir ändå alltid gamla stan. Då man ser dina bilder får man en längtan dit :-)

    SvaraRadera
  9. Den staden får man aldrig nog av,där finns så mycket att se och uppleva. Cafe & chokolaterie besökte vi förra hösten - ojoj vilka läckerheter !

    SvaraRadera
  10. ojojoj vilka tjusiga bilder! Har bara varit i Tallinn en enda gång men känner nu att jag vill dit igen!

    Kram Sabina

    SvaraRadera
  11. Halloj!
    Oj, vad spännande att jag hittade till dig. Vilken fin blogg, och vilka fina bilder från Tallin.
    Jag tar och kikar vidare :o)
    Ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder. Tallin är så vackert-speciellt i soligt och varmt väder

    SvaraRadera
  13. It's so nice to see this last post and read these comments.. I live in Tallinn! I love our autumn.. all these cafes, colorful leaves, raindrops, spiced almonds aromas.. all this is just so lovely! Thank you for sharing :)

    SvaraRadera
  14. Hei Camilla,

    Oli ihana päivä Sinun ja Virpin kanssa. Olette kovasti tervetulleita toistenkin :)

    Terveisin,
    Evelin

    SvaraRadera