19 september 2012

Ugglor i trasan

Det mesta man kan köpa nuförtiden är slit och släng-grejer, men ibland stöter man på pärlor som denna disk/ städtrasa!  Den är gjord av bambubomull, luktar inte och är maskintvättbar. (40-90 grader) Den drar med sig smuts bättre än en vanlig disktrasa, suger vätska jättebra, och så den känns lite som en mikrofiberduk. Dessutom blir man glad av de roliga figurerna på trasan.
Jag köpte två uggletrasor denna gång. Priset är lite dyrare än en vanlig trasa, men å andra sidan är hållbarheten helt otrolig! Jag har haft min flera månader, och efter tvätt är den som ny igen. Alldeles fräsch och doftande Köpte lite fler bara nu, för de går ju att använda i städning också. Min man som bakar mycket tycker de är jättebra för att mjölet inte fastnar så lätt i dem, när man städar efter sig.
Här kan du beställa (kan du inte finska, kan du använda engelska - se nere i till vänster på sidan när den öppnas) : Susannan Työhuone webbshop




P.S Detta är inte ett sponsrat reklaminlägg. Jag vill lyfta fram produkter som denna, för en renare miljö. Hållbar utveckling, ni vet.

Ei mikään pöllömpi juttu!
Useimat nykypäivän tuotteet ovat surkeata kertakäyttökamaa, mutta joskus tulee kestäviä helmiä vastaan. Kuten tämä tiski-/ siivousliina joka on tehty bambupuuvillasta. Rievun voit pestä koneessa (40-90 astetta) eikä se haise jos vain muistaa huuhdella ja puristaa hyvin käytön jälkeen. Se on todella pitkäkestoinen, imukykuinen ja tuntuu käytössä melkein mikrokuituliinalta, sillä se nappaa todellakin lian mukaansa paremmin kuin muut tiskirätit.

Hinta hieman korkeampi kuin muut, mutta niin on käyttöaikakin sitten pidempi. Meidän rätti on jo ollut käytössä monta kuukautaa, ja tuntuu pesun jälkeen yhä raikkaalta. Ostin vain lisää jotta kotoa löytyisi kunnon siivousliinojakin. Mieheni joka leipoo paljon, kiittää näitä siitä että niistä on helppo huuhdella jauhot pois. Ei jää rättiin haisemaan!

Täältä voit tilata: Susannan Työhuone

P.S Tämä ei ole sponsoroitu postaus. Minun mielestäni tällaiset asiat vain ansaitsevat näkyvyyttä. Puhtaamman ympäristön puolesta. 

13 kommentarer:

  1. Gillar att det kommer mer och mer såna här produkter! (och kiva att du skriver om det tycker jag!) Dom åker högt upp på min önskelista! t dock, så det behövs fler hos oss)

    SvaraRadera
  2. Jätteglad för tipset, Tack!
    Ett par grodtrasor ska vi definitivt försöka få hem.

    SvaraRadera
  3. Hei!

    Ensimmäistä kertaa blogissassi vierailulla ja pakko kommentoida että onpa kauniita kuvia!

    Noista räteistä tykkään myös :)

    SvaraRadera
  4. Så härliga! ugglor i mossen har jag hört om men inte ugglor i trasan! ;)

    SvaraRadera
  5. I Sverige är det bl a Ekelund som tillverkar såna. Vill man beställa såna så finns dom på här:

    http://www.bambubutiken.se/category.html/luktfriadisktrasor

    Och man kan även hitta dom på Finlandsbåtarna ibland ;o)

    SvaraRadera
  6. Minullakin on noita susannanrättejä...mutta liekö hoidon huonous,mut minä saan nämäkin rätit haisemaan...vaikka pesen ja huuhtelen kylmällä vedella,joka käytön jälkeen...olenkin tullut miettineeksi,että ovatkohan vähän ylikehuttuja koko rätit.....anteeks vaan tää kommentti:)

    SvaraRadera
  7. Fina! Har inte själv testat bambu, men lin har vi kört med länge redan.

    SvaraRadera
  8. Bertta:
    Tottakai jokainen rätti alkaa haisemaan ennemin tai myöhemmin.Ei sellaista täysin haisematonta rättiä löydykään.
    Teekeittimestä kaadan kuumaa vettä sen päälle aina silloin tällöin,ja annan vaikuttaa, ja pesen pesukoneessa melko usein. Kestää meinaan sellaista käsittelyä paremmin kuinmuut rätit!

    SvaraRadera
  9. Faktiskt, riktigt härliga trasor! Hållbarhet är aldrig fel heller - jag ska genast spana in dem närmare!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du tänker helt rätt.
    Själv har jag stickat och virkat egna disktrasor av garn från min mamma och min mormor. Det känns också riktigt bra för "ett hållbart samhällsperspektiv".

    SvaraRadera
  11. Hej,

    torstai toivoa täynnä...varav jag tänkte komma ihåg dej med en liten-stor uppmaning på min blogg....trevlig fortsättning på dagen.

    SvaraRadera
  12. Som Tina komenterat finns det liknande trasor i Sverige. På en förpackning jag köpte stod det att man även kunde rengöra trasan genom att köra den i mikron på full effekt några minuter (blöt trasa!) och sedan skölja den i kallt vatten och hänga den att torka. Skönt med en produkt som håller länge, har haft mina uppåt ett år.

    SvaraRadera