30 september 2012

Höstkväll i lusthuset

Nåja, nu har jag storstädat och det känns rätt så skönt. Gubben har varit sysselsatt med diverse utesysslor som jag kommer att skriva om senare. Men nu, lusthusbilder.
Jag fotade utan stativ, drog bara upp ISO-talet till 2000 och använde en ljuskänsligt 50 mm fast objektiv. 
Att dra upp ISO-talet så högt ger ett ordentligt brus (grynighet)  i bilderna, men i bloggformat har det ingen betydelse. Kameran jag använder (Canon EOS 5D Mark II) hanterar dessutom bruset väldigt bra och i redigeringen kan jag ytterligare minska på det.
Höstkväll i lusthuset- varsågoda.













Syysilta huvimajassa
No niin, nyt on suursiivous tehty ja ihan mukavalta tuntuu!! Mies on tehnyt kaikenlaista ulkotyötä tänään, mutta siitä raportoin myöhemmin.. Nyt siis huvimajakuviin...

Kuvasin ilman jalustaa. Vedin ISO-luvun ylös kahteentuhanteen ja käytin valovoimaista kiinteää 50 millistä linssiä. ISO-luvun nostaminen korkealle tekee kohinaa kuviin,  mutta näin blogikoossa se ei juurikaan haittaa. Kamerani (Canon EOS 5D Mark II) hoitaa tuon kohinajutun loistavasti, ja kuvankäsittelyssäkin saan sitä vähennettyä.

Mutta joo- pidemmittä puheitta- huvimajakuvia olkaapi hyvät!

22 kommentarer:

  1. Ser supermysigt ut! Vilket härligt höstväder det här veckoslutet - vi har varit bortresta, så jag har inte alls hunnit njuta av trädgården så mycket som jag velat. Ska bli kul att se vad gubben din fixat till!

    SvaraRadera
  2. Tykkään... ihan mielettömästi... toistanko minä jotenkin itseäni!!??? Minäkin virittelin tänään tuollaisia party valoja meidän pihamökkiin;)

    SvaraRadera
  3. Vad jätte fint det är och vad himla mysigt det ser ut :)

    Varma höst-hälsningar från Island,
    Kristín

    SvaraRadera
  4. Du har rätt, det märks knappt att du dragit upp ISO så rejält. Jag glömmer alltid att man kan trixa med inställningen. Har den gamla kameran med film i minnet, och där var det ASA som styrde...
    Har inte min svindyra Nikon uppe så ofta, det blir mest iPhonen...Funderade på att sälja den, men jag kommer kanske att få mer användning när vi flyttat och får nya vyer...
    Så himla mysigt det ser ut. Det gör inget att det är höst...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Hej! Ert lusthus ser ut som en dröm, såå härligt! Jag kan se mig sittandes i ert lilla kryp-in och bara mysa en sen höstkväll. Er verklighet är min dröm! Ha en skön höstvecka!

    SvaraRadera
  6. Hej! Ert lusthus ser ut som en dröm, såå härligt! Jag kan se mig sittandes i ert lilla kryp-in och bara mysa en sen höstkväll. Er verklighet är min dröm! Ha en skön höstvecka!

    SvaraRadera
  7. Så sköna bilder! Nån kväll kommer du plötsligt att upptäcka att jag flyttat in i ert ljuvliga lusthus ;-)

    SvaraRadera
  8. Voih! Ihana huvimaja ja ihanat kuvat! Oli tosi kivaa kun jaoit tiedon millä kuvasit. Tuoreena valokuvausharrastajana arvostan oppejasi, olet upea kuvaaja! Nam!

    SvaraRadera
  9. Otroligt fina bilder och otroligt fint motiv! Kul!

    SvaraRadera
  10. Åh, ert lusthus är så vackert så man nästan tappar andan! Oj, så jättefint och så vackert med ljusslingen där utanför! Jag kan bara sucka hänfört!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Såå mysigt Camilla :-) En riktig höstidyll.

    SvaraRadera
  12. Huisit fin!!! Där skulle jag gärna sitta och mysa!

    Fin start på veckan!
    Mona

    SvaraRadera
  13. Superfint!! Så mysigt att ha ett lusthus nu när hösten är som vackrast.. Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Gillar ert lusthus, den gotländska stämningen, det svartvita, lampan i taket, vinet, den skamfilade dörren, ljusslingan. GILLAR! :)

    SvaraRadera
  15. Aikasten ihana palatsi on teidän pihamaalla, niin hyvin sopii nuo party-valot tunnelmaan.
    Ilona

    SvaraRadera
  16. Ah, miten uskomattoman kaunista!!! Ihastuttava huvimaja ja pergola ja todella hienosti sisustettu ja valaistu. Ja mitkä mielettömän kauniit kuvat!!! Oi kunpa minäkin joskus oppisin kuvaamaan... Kiitos näistä, upeita taide-elämyksiä.

    SvaraRadera
  17. Niin ihana tunnelma näissä kuvissa!! Tekis mieli aivan istahtaa tuohon tuolille ja vain nauttia ihanasta syysillasta! :)

    SvaraRadera
  18. SÅ himmelens fina och mysiga bilder! Blir helt tagen!

    SvaraRadera
  19. Jag älskar detta lusthuset! Precis sånt som jag skulle vilja ha, det är så fint!
    Madeleine

    SvaraRadera