4 november 2012

Det goda i livet

Jag har nog många gånger nämnt att min man älskar att göra mat. Så mycket att han en riktig kockrock av sina svärföräldrar till födelsedagsgåva i våras. Med namnbroderi och allt! Stiligt ska det vara minsann!
Varje helg vankas det lite extra god mat, och det krävs nog karaktär för att man inte ska slafsa i sig för mycket, då det oftast smakar himmelskt.
Men gåmattan jag fick, har varit i flitig användning och jag har faktiskt tappat hela 7 kg på två månader! Det gäller ju att hitta balansen i det hela- äta mindre men gott, och motionera mera. Någon bantning är det inte frågan om, utan en bestående livsstilsförändring och det känns skönt att ha siktet på ett sundare liv!




Olen monta kertaa maininnut että mieheni on innokas ruuanlaittaja. Jopa niin innokas että vanhempani ostivat hänelle synttärilahjaksi keväällä oikean kokin takin, jossa on nimibrodeeraukset ja kaikki! Tyylikästä!
Joka viikonloppu pöydällä on herkkuja, ja tarvitaankin lujaa tahtoa ettei tule hotkituksi liikaa. Kävelymatto  on onneksi ollut kovassa käytössä ja olen, (ihme ja kumma,) laihtunut kokonaiset 7kg kahdessa kuukaudessa!
Pitää vain löytää tuo paras tasapaino- syödä vähän mutta hyvää, ja liikkua enemmän kuin ennen. Mistään laihiksesta ei ole kyse, vaan pysyvästä elämäntapamuutoksesta. Ihana tuntea että nyt on suuntana terveellisempi elämä!

11 kommentarer:

  1. Jättebra. Det är perfekt att hitta balansen mellan mat o motion. Idag gick jag 4 km ensam, utan hund, och det var härligt lagom-väder. Nu känner jag att jag är beroende av att komma ut och gå, för hundpromenaderna har varit rätt sätt för mig att komma igång. Visst känns det skönt? Och man blir glad när man ser sig i spegeln också :-)
    Så fin han är, din man, i sin kockrock. Och duktig på att laga mat också... bonus...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Meilläkin isäntä oiva kokki...Tuo kokintakki oiskin hänelle mukava joululahaja. Mistähän noita saa ?:)

    SvaraRadera
  3. Jag har också en man som älskar att laga mat. Han är kock i botten, men har inte jobbat som det under alla de år vi varit gifta. Men när vi har gäster är det alltid han som står för maten.
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Hei!!
    Onpas sulla ihanan lepposennäkönen mies.....ja kokintakki on tosi kiva.
    Kelpaa tollasen kokin pöperöitä syödä....rakkaudella tehtyä ruokaa.
    Terkuin Ulla

    SvaraRadera
  5. Onnittelut hyvästä päätöksestä ja saavutetuista tuloksista! Mahtavaa!

    SvaraRadera
  6. Minullakin tuo ihanuus...oma kotikokki...:))

    SvaraRadera
  7. Men vilken stilig kock du har i köket! Lyx skulle jag kalla det, här hemma är det bara jag som lagar maten. (men maken diskar så det är rätt OK ändå!).
    Motionen här får jag tack vare hunden, han har förvandlat mig från soffpotatis till en "springa-i-terrängen-tok", tack och lov!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Fasen vad duktig du är! Jag är grymt imponerad!

    SvaraRadera
  9. Vad kul nu har jag hittat dig igen, min dator har kraschat så jag fick börja om med letandet efter mina favvo bloggar
    Nu blir det titta av igen har längtat efter dig. Du gör så fina bilder att njuta av. välkommen intill en amatör så får du se hur jag har det.
    Kram Meta med blommorochsantmedkoloni.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Åh, proffskock med proffsiga kläder och proffsfotograf och allt! Härligt!

    SvaraRadera