7 november 2012

I hemmakontoret

För ett år sedan såg vårt hemkontor ut såhär.  Inga större förändringar har skett, förutom att hyllorna nu fylls av tidningar, innehållande reportage jag gjort.
                                                                 
Nu börjar här bli trångt. Mannen och jag delar nämligen bord, och när han ska göra papperarbeten för sitt eget företag, har han ingenstans att breda ut sina papper, utan sitter på golvet. Det gör jag också, och det är ju inte riktigt ergonomiskt. Skärmen och tangentbordet tar en massa utrymme och det gör alla hårddiskar och annat stuff också.. När jag jobbar med texter har jag både papper, diktafon, anteckningsblock och tidningar framme, och det känns väldigt klumpigt.
          Skrivbordet är min pappas gamla skrivbord och har ett stort känslovärde- det stannar men i annat bruk än nu.

Vi kommer att lösa problemet med att han får överta skrivbordet helt, det kommer att placeras under snedtaket, bredvid trappan. Då kan han jobba där helt ifred, med sina firmapapper och de papper som hör till hans trädgårdsmästarstudier. Jag ska skaffa några billiga bord från det blågula varuhuset. Då får jag nästan dubbelt mer bordsyta än nu och plats för ytterligare en skärm och han får ett tomt bord att breda ut sig på. Jag är säker på att det är en bra lösning.

Vuosi sitten työhuoneessa näytti tältä. Sen jälkeen mitään suurempia muutoksia ei ole tehty, paitsi että hyllyt nyt täyttyvät lehdistä, joissa on minun tekemiä sisustusjuttuja.
Nyt alkaa olla ahdasta. Täällä nimittäin miehen kanssa jaetaan tämä työtila, sillä hänenkin on tehtävä oman yrityksen paperitöitä, sekä opiskeluihin liittyviä juttuja. Suuri näyttö ja näppäimistö vie paljon pöytätilaa, ja kun teen juttuihin tekstejä, pöytä täyttyy hetkessä papereista, lehdistä, sanelukoneesta  ym.  Firman paperityöt levitetään usein lattialle eikä se ole kovinkaan ergonomista. 

Homma ratkaistaan sillä, että mies saa omia pöydän kokonaan itselleen ja se sijoitetaan vinokaton alle, portaiden viereen. Itse käyn sinikeltaisessa tavaratalossa hakemassa pari metrin pituista halpaa työpöytää, ja sitten minulla onkin tuplasti enemmän työtilaa, ja miehellä kokonainen tyhjä pöytä jonka päälle levittää omat paperinsa. Uskon että tämä ratkaisu tulee olemaan ihan huippuhyvä!

10 kommentarer:

  1. For en fantastisk kontorplass, kjenner jeg blir innspirert bare av å se på helt hit!!!!!! Du er kjempeflink til å sette sammen ting for å få ett flott uttrykk.

    SvaraRadera
  2. Kyllä on luova ja kaunis työympäristösikin...todella ihqu.

    Meillä sama juttu. Miehen kanssa sama työhuone. Siihen monta tietsikkaa ja näyttöä niin soppa on valmis.

    Pikkasen on vielä hakusessa meillä miten tämän kaiken saisi järjestykseen kohtuudella ;)

    SvaraRadera
  3. Arbetsplatsen ser riktigt härlig och inbjudande ut nu också, men jag förstår ert behov av utrymme! Själv drömmer jag om stooooora ytor och bord, där man kan ha saker ligga framme! Det låter jättespännande med bord från det stora möbelvaruhuset!
    Lycka till!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Du kommer säkert att få till det superbra. Ett tips: kolla in de enkla skivor som man har till bänkskivor i kök. De är inte så djupa, och går att kapa som man vill, och man kan sätta lösa ben på. Annars finns det en massa annat snyggt o praktiskt där...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Så inspirerande redan nu,
    Ser framkomst att följa er förvandling!
    Ljuvlig färgskala!

    SvaraRadera
  6. Låter som en toppen ide! Så fint ni har det!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Nå NU äntligen har jag läst och tittat ikapp här!
    Ojojoj så underbara dina foton är!

    Arbetsplatsen ser inbjudande ut, men jag förstår det blir trångt. Hoppas du hittar en bra lösning!
    Fantastiska bilder i lusthusreportaget!! Grattis!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Snygg arbetshörna, men jag förstår behovet av mera utrymme. Och hyllorna förstår jag att är överfyllda, med dina många reportagen :) Ser fram emot att följa med what's happening...

    Kram Sabina

    SvaraRadera
  9. Aj va det ser vackert ut. Skulle gärna sitta där och jobba. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Din arbetshörna ser proffsig ut bara värre..men kommer säkert att se ännu proffsigare ut efter makeovern.
    Vad bra att det härliga skrivborde kommer blir kvar, det är så fint.

    SvaraRadera