2 september 2013

Ett nytt liv

Jag har drabbats av lite bloggtorka igen. Det händer oftast då, när jag har mycket jobb på gång och inte hinner med i svängarna. Jag tycker att jag känner mig som en som springer och springer men aldrig kommer fram. Ni vet, man jobbar och jobbar och tänker ta ledigt när man avklarat allt, men hur det nu är, så ramlar det bara in nytt..Stressen syns i både hud och hår. Snart snart snaaart har jag lite semester!

Nåja, men vet ni, jag kom ihåg att jag hade tänkt mig ett inlägg om hälsan och skönheten, för se, snart är det ett år sedan jag började min viktresa med målet att få ett hälsosammare liv. Under sommaren hände inget annat än att jag fortsatte träna- men fick ett kilo till.. nå, det är förlåtligt inte sant? Det är borta nu, och vågen visar på totala -15,5 kg!! Ni kan gissa att det känns bra va? Men jag känner mig ändå inte så fräsch som jag skulle vilja för när man passerat förtio-gränsen och går ner i vikt, blir man givetvis skrynkligare.
 Av någon anledning beslöt sig mitt tunna hår för att bli ännu tunnare i vintras, och det har inte repat sig än. Det faller av i perioder och det är inte kul. Jag försöker på bästa vis få liv i det men det är tunt och risigt och hårbottnet kliar. Jag testade en doftfri serie men blev lika elektrisk som ett barn i ett bollhav. Hu! Av de ekologiska flow-produkterna blir håret aningen för tungt, efter en dag ser det flottigt ut.För det mesta döljer jag fanskapet med en duk.. (som på bilden).Jag funderar på att testa Fleur de Santés inpackning med oliv. Är det nån som har testat? Blir man lätt allergisk, eller elektrisk? Jag hatar när håret smetar sig på kinderna. Tips anybody? har även testat kokosolja men det gillade jag inte :)
Huden är tunn och känslig. Ibland får jag hemska allergireaktioner av krämer, så jag experimenterar inte så gärna. Nå, men summasummarum så är jag hellre torr och halvskallig än tar tillbaka mina kilon. ;) Ett år- minus 15,5 kg- det hade jag banne mig inte trott om mig själv! Nu vill jag ha nya kläder, låångt vackert hår och en hud där spår av stress inte syns så bra.. :) Kan jag få det, tack?




Inspiraation puutos taas. Yleensä se tulee kun on paljon töitä. No... kohta kohta minulla on mahdollisuus pitää muutaman päivän loma!!
No, nyt sitten mietin että kirjoittaisinko vaikka painonpudotuksestani ja elämäntapamuutoksestani? Mitä tapahtui kesän aikana? No- kilon verran tuli takaisin, mutta se on jo hoidettu! Vaaka näyttää -15,5 kg vuodessa ja olo on mahtava! Tosin kyllä tässä iässä painopudotus tietää enemmän ryppyjä, ja stressi näkyy ihossa. Hiuket alkoivat harvenemaan kummallisesti jo talvella. Hirveetä kun päänahka näkyy! Käytän sen takia melkein aina jotain huivia tai muuta, vaikka hiukset ovat ehkä pikkuisen jo palautuneet. Jotkut tuotteet tekevät sähköiseksi ja olo on kuin pallomerestä tulleella lapsella (kauheeta!) ja toiset tekevät hiukset raskaiksi ja rasvaisikisi. Kookosrasvaakin kokeilin, päänahan kutinaan. joo... no enpä sano mitään...
Onko kellään lukijalla kokemusta Fleur de Sante´ sarjasta?- niillä on joku olivinaamio hiuksille jota voisin kokeilla. Kunhan ei vaan tule hirveetä allergiaa, olen todella herkkä. Nå, eeenivei, olen mieluummin kutiseva puolikalju kuin että menisin takaisin entiseen. 15,5kg! Ajatelkaa! En olisi itsestäni vielä viime vuonna uskonut. Nyt haluan uusia vaatteita, uudet hiukset ja ihon jossa ei stressin jättämät jäljet näkyisi...Saisinko? Pliis?

19 kommentarer:

  1. Det var inte dåligt drygt 15 kilo på ett år.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Löshår är ett bra sätt att få långt hår, jag vet :) Går att testa, fast det ju såklart kostar en hel del.

    Grattis till de tappade kilona! Strongt jobbat!!

    SvaraRadera
  3. Jag är väldigt imponerad av din målmedvetenhet. Tyvärr har jag inga skönhetstips, men tror du eventuellt att det skulle hjälpa att äta lite mer av vitaminer/mineraler det finns ju vissa som skall vara extra bra för hår/hud/naglar.

    SvaraRadera
  4. Du ser jättefin ut, men man ser att du är smalare! Grattis! Åh, så duktig du är!
    Så trist att huden och håret inte hänger med! Testa att äta B-vitamin, jästtabletter lär vara bra för både hår och hud.
    Hoppas att du snart får lite tid att vila!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Antar att du går på någon slags diet?
    Du har tappat massor av kilo och din kropp har ställt in sig på svält och offrar det som inte är livsviktigt så som tex hår...

    Skippa dieten!!!!!!

    Du har antagligen brist på både vitaminer och mineraler!!
    Alltså, i rätt mängd i förhållande till varandra.
    Att ta piller med vitamin och mineral fungerar antagligen riktigt dåligt då de ena tar ut de andra och de andra är beroende av de andra tas i rätt mängd i förhållande till...ja en riktig vetenskap alltså, inget att leka med, i alla fall om håret ska vara kvar.

    Helt klart så passar inte dieten som du håller på med för dig, som den fina människa som du faktiskt är! :)
    KOmmer att tänka på nazilägren där folk gick ner som fasen och tappade håret...

    SvaraRadera
  6. Själv tappade jag en jädra massa hår för ett par år sen. Frissan blev orolig... Hon ville att jag skulle kolla blodvärdena. Dom var väl ok, men tog en kur med järntabletter för säkerhets skull. Och letade information om håravfall... Upptäckte (någonstans) att kaffe på något sätt tar kål på järnet, OCH jag kan dricka kopiösa mängder kaffe... Så jag tog en dunderkur :o) Vid nästa besök hos frissan så undrade hon vad jag hade gjort.....

    När jag läste ditt inlägg så kom jag att tänka på "no-poo-metoden".
    http://www.nopoo.se/nopoo/varfor/
    Kan det vara nåt för dej...? Jag vet att du provat allt, men kanske det skulle hjälpa.....
    Har inte provat på det själv men vet att det finns massor med nöjda no-pooare :o)

    SvaraRadera
  7. Jag tror att du blir tvungen att ge håret ett eget år. Nu när du nått viktmålet blir det att stanna där o må bra så får håret tid att komma igen... Lycka och kram!

    SvaraRadera
  8. Näytät tosi hyvältä, älä murehdi turhaan! Iloiset kasvot ovat aina kauniit - siihen itse turvaan :-D Onnea mahtavasta painonpudotuksesta! Itse haaveilen samanmoisesta, mutten nyt pienten lasten kanssa jotenkin jaksa... Tekosyy...

    SvaraRadera
  9. Du är både snygg, smal och fräsch och håret ser jättesnyggt också, lite deffekter får man räkna med, i af jag känner så, så närmar mej de femtio;)( skulle behöva gå ned 10 kg jag med, huh.. men är såååå glad så länge jag är frisk i sinnet och i kroppen!

    SvaraRadera
  10. Vad duktig du är. Och fin tycker jag du ser ut att vara. Fast jag vet nog vad det vill säga med kliande hårbotten. Fy, vad ledsamt. För mig har det helt klart med stress att göra.
    Linnéa

    SvaraRadera
  11. Snälla anonyma kommenterare. Jag är verkligen inte på diet!! Jag har börjat motionera, ändrat min kost till hälsosammare och minskat på skräpmat som chips, glass och karameller. Inga underligheter alls, jag bara rör på mig, eftersom jag köpte en gåmatta för ett år sedan och använder den regelbundet ca 5 dagar i veckan.
    Jag äter inte snabba kolhydrater som socker, mjöl, majs, ris och pasta men t är mer på grund av att jag lider av IBS! Jag får alltså smärtor av vissa livsmedel. Men jag äter frukt, kött och fisk, grönsaker, rotsaker och baljväxter. Använder riktigt smör och grädde, inga lightprodukter och inga konstgjorda saker. Vi äter aldrig halvfabrikat utan gör all mat själv , det skulle du säkert veta om du följt med bloggen en tid. Jag gör matinlägg med jämna mellanrum.
    Absolut inga radikala saker, jag tror inte ett dyft på dieter, det ger inga långsiktiga resultat. Mitt mål var att kunna långsamt lägga om mina matvanor och ta in motionen så att det skulle bli en livsstil, inte nån tillfällig svältkur. Det gör mig lite ledsen att du jämför detta med natzitiden...hmm..

    Mina blodvärden är kollade, inget fel på mig alls. Håravfallet kan bero på en kombination av stress och ändrade vanor ( även de positiva kan påverka) som företagare har man ju lätt ganska mycket press på sig och eftersom jag haft mitt företag bara 21/2 år ännu, är det mycket att lära sig och sårt att veta balansgången på hur mycket man kan ta på sig.

    För första gången på länge har jag ett BMI som visar på normalvikt, mindre värk i vristerna ( reuma) och blodtrycksmedicinen har jag fått lämna bort. Det var den som fick mig att ta tag i min livssituation. Jag tyckte att jag var för ung för att medicinera ett högt blodtryck och jag blev skrämd över de underliga stressade extra slag som mitt hjärta gjorde. Pulsen rusade och blodtrycket rusade.. Jag bestämde mig för att ta itu med det hela och ta ansvar över min hälsa.

    Så innan du rusar ut och dömer, och jämför med utmärglade koncentrationsfångar- ta reda på!!

    SvaraRadera
  12. Hej! Efter förra omgången av amning var mitt hår i iktigt dåligt skick, lossade massor och det bara brast av.. Inget skojigt alls :( Sen åt jag en vitaminkur med priorin (kan tex köpas på apoteket) som frissan rekommenderade och tyckte nog att det hjälpte. Har nu haft några tofsar löshår infällda för att få lite mera volym och för att täcka de områden som hade allra mest brustna hår. Har kännats jättebra och även om det kostade lite så har jag kunnat använda samma löshårstofsar i snart ett år nu, bara flyttat på dem med jämna mellanrum :) I våras hittade jag en olja för håret moroccanoil heter den och den är super, vill inte vara utan den mera. Håret blir glansigt och ser friskt ut, inte alls tungt och fett eller så som man kanske sku kunna tro. Hoppas ditt hår blir bättre snart, för man känner sig nog mycket fräshare med ett välvårdat hår :)
    Sarah / Lilla K

    SvaraRadera
  13. Luultavastikin voi johtua tuo hiushomma ihan elämänmuutoksesta. Hormoonitoiminta on muuttunut. Tiedän tapauksen eräältä naiselta harveni reilusti hiukset kun aloitti karppaamisen. Se luultavasti jotenkin muuttaa elimistöä...

    SvaraRadera
  14. hejsan! Har åxå varit drabbad av hår som inte riktigt gillat viktnedgång.Mitt tips är silicea kosttillskott.En blå förpackning av tillverk. hybner(egent.hybner med tyskt y.köps på hälsokostbutiker.För mej har det funkat jättebra,bättre än priorin.
    hoppas det löser sej,Maritha

    SvaraRadera
  15. Min dotter får mycket beröm för sitt tjocka hår. Hon använder Moroccanoil. Men oftast behöver man tillskott fr insidan när håret krånglar. Gör ett vitamin och mineraltest så vet du om, och vad du kanske har brist på. Lätt att få det i vår ålder :)!!

    SvaraRadera
  16. Väl jobbat!
    Stress har helt klart påverkan på både hud och hår.
    Yoga och avslappningsövningar kan hjälpa till att reducera stress.
    Vill även dela med mig av ett hudvårdstips till dig. Jag har haft mycket besvär med min hy i ansiktet de senaste åren och tål ej vissa krämer och rengöringsprodukter. Av en vän fick jag tips om Svenska Pureskin´s helt ekologiska produkter. Hesmida och webbutikpå denna adress: http://www.pureskin.se
    Vet ej hur jag skulle klara mig utan dem idag!! Utslag och obalanser i huden läkte fort efter jag börjat med dessa produkter. Min känsliga hy har även byggts upp på nytt och tål betydligt mer påfrestningar i form av både kyla, sol, vind och torr luft.
    Mvh/
    Tina

    SvaraRadera
  17. Du har kommit långt på din "hälsoresa" redan!...och det märks att du har en medvetenhet om vad som får dig att må bra, och vad som får dig att må sämre.
    Ta till dig goda råd och prova det du tycker känns bra, men sluta aldrig att lyssna till ditt inre!
    Allt gott till dig!!!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera