24 januari 2015

Bildredigering- min passion

Tack för allt pepp, jag mår mycket bättre nu, och känner mig förstås mer utvilad också, när smärtan inte håller mig vaken om nätterna.

Idag ska jag snacka lite om bildredigering som jag älskar! Eller åtminstone den fria delen av det, när jag får göra hur jag vill och bara leka mig fram till olika resultat. Ofta får jag höra att jag tar så fina bilder, men en stor del av bilden kommer till först i redigeringsskedet. Men det är klart, det måste finnas en bra bild att utgå ifrån, för att få det perfekta slutresultatet man önskar.
Här sätter jag in lite jämförelse- före och efter bilder så får ni se hur mycket det kan förvandla en bild. Den första älva-bilden har ni redan sett, i den finns faktiskt en levande älva, vännen Fru Z med i lyktan)  . Jag gjorde en till senare, med mera ljus och bara vingar som syns. På den blev flickans hår också rödare. Bara för att jag kan och ja, jag känner aldrig dåligt samvete för att jag redigerar ganska kraftigt, jag är nöjd när en bild tilltalar mitt öga- redigerad eller ej.

(PS. SOOC betyder "straight out of camera" och är alltså en obehandlad bild.)


INTOHIMONI
Kiitos kaikesta tsemppauksesta- voin jo paremmin ja voimatkin ovat ihan erilaiset kun särky ei enää valvota.
Tänään näytän vähän esimerkkejä rakastamani kuvankäsittelystä. Se on todellakin intohimoni, ainakin ne vapaat työt jotka voin tehdä ihan oman maun mukaan. Minusta on ihana leikkiä eri sävyillä ja tehosteilla: Usein minulle sanotaan että otan niin hienoja kuvia, mutta minusta lopullinen kuva syntyy vasta kuvankäsittelyvaiheessa. Mutta tottahan se on, että taustalla pitää olla hyvä otos, jotta lopputulos olis paras mahdollinen.
Laitan tähän muutaman ennen- ja jälkeen kuvan niin näette mitä tarkoitan. Ensimmäisen keijukuvan olette jo nähneet. Siinä ystäväni Fru Z on keijuna lyhdyssä. Toisessa laitoin vain keijun kevyet siivet ja lisää valoa, sekä vaihdon tytön hiusvärin punaisemmaksi. Just because I can, enkä koskaan pode huonoa omatuntoa kovastakin käsittelystä, minulle on vain tärkeää että kuva miellyttää silmääni, käsitelty tai ei.

(P.S  SOOC tarkoittaa "straight out of camera" ja on siis käsittelemätön kuva.)











8 kommentarer:

  1. Du kunde inte göra lite "beskrivning" hur du fixat till dessa bilder som ar ALLDELES ljuvliga!!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog alldeles för komplicerat det, Hannoli, och säkert hebreiska för de flesta. Men sådär allmänt så har jag ju ljusat upp hudfärg, slätat och gett kontraster och skräpa och lyster, men hur jag gör det är svårt att förklara. Sen har jag ju klippt och klistrat lite med älvan, tingel och stjärnor samt vingar är gjorda med nerladdade penslar i photoshop och de olika nyanserna är färglager som läggs på bilden. Jag jobbar mycket med lager, vilket är nödvändigt tex när man byter hårfärg.

      Radera
  2. .... TACK! Det skulle sitta fint med en kurs med dej i bildredigering! :D

    SvaraRadera
  3. Ja vilken skillnad! Jag är sååå dålig på bildredigering...vet inte hur man gör alls och photoshop är en mardröm med alla lager, huu!
    Ha en skön kväll, alltid lika kul att kika in till dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Det är så häftigt hur man kan skapa så vackra bilder , jag tycker förstås att originalen inte är så dumma heller ;) själv är jag precis i startgroparna , gick en kurs för två veckor sen har har precis lyckats tappa bort en ligthroomkatalog när den skulle över i extern hårddisk... Hm fråga mig inte hur det gick till ;) fin kväll till dig, kram Anna

    SvaraRadera
  5. Alltid så vackra bilder du visar! Verkar så skoj med redigering, själv är jag väldigt dålig på det,men skulle gärna vilja lära mig mer när jag har tid.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Aivan ihania kuvia !! Olet todella taitava. Haluatko avata kuvankäsittelyn saloja myös suomeksi ? Käytätkö pelkästään photaria vai myös lightroomia?
    Talvisin terveisin Päivi

    SvaraRadera
  7. Så jättehärliga bilder!!
    Redigerar du helt själv, eller använder du actions också?
    Ha en mysig söndag.
    kram Ulrica

    SvaraRadera