25 januari 2015

Lite mer om redigeringen

Tack för responsen om bildredigeringen! Någon ville också att jag skulle delge lite om redigerandets spännande värld, men det blir nog alldeles för svårt. Jag vet liksom inte var jag ska börja ens? Jag kan inte lära ut sånt, här i en blogg, för mig själv har det ju tagit fyra år att komma till det jag kan idag! Och det är omöjligt att säga att  gör såhär och såhär, det finns nämligen tusen sätt att göra och alla lär sig sina egna väger, med att öva öva och framförallt kanske skaffa sig lite utbildning i ämnet.
Sådär kort kan jag väl säga att jag fortar i RAW, och redigerar enbart i Photoshop. Jag har aldrig lärt mig gilla Lightroom. Testade också en version av Capture One, men hann aldrig riktigt gå in på djupet där.
Jag använder mig av layers, nerladdade penslar, funktionsmacron (actions) som jag både gör själv och köper, och strukturer, vad som nu råkar passa och behövas, (men att berätta om det blir ju nog bara rena hebreiskan för den som inte är insatt i ämnet) Köpta och självgjorda actions använder jag för att snabba upp arbetsprocessen, vilket  är guld värt när man ska leverera ett ett större paket bilder.

Många har bett om en kurs i bildredigering men det förutsätter ju att jag sätter mig in i nåt annat program (tex photoshop Elements ) för jag har ingen aning om hur de fungerar. Många frågar också om råd i vad de ska köpa för kamera, men hej, man kan inte allt om alla olika kameramärken eller redigeringsprogram bara för att man är fotograf :) Det är en hel djungel och det finns försäljare som är bättre på det.
Sådär i övrigt kan jag säga, att jag har gått den långa vägen med två utbildningar och en vansinnig massa fotande och redigerande.  Övat övat och övat... Det har inte skett över en natt precis, kan jag säga.


LISÄÄ TUOSTA KUVANKÄSITTELYSTÄ
Kiitos palautteesta koskien kuvankäsittelyä. Joku halusi minun neuvovan ja kertovan enemmän toimintatavoistani, mutta koen sen kyllä liian vaikeaksi. En edes tiedä mistä aloittaisin? En pysty blogipostauksessa opettamaan sellaista, itsellänikin mennyt neljä vuotta päästääkseni tähän saakka ja vielä löytyy opittavaa vaikka kuinka paljon.
On ihan mahdotonta neuvoa että tee näin ja näin, sillä tapoja on tuhansia ja kakki oppvat omalla tavallaan ja tietysti tavitaan mielettömän paljon harjoittelua ja oikeasti myös jonkinlaista koulutustakin.
Noin lyhyesti voin kertoa kuvaavani RAW tiedostoja ja käsittelen kuvat aina Photoshopissa sillä Lightroomin kanssa en ole koskaan ystävystynyt. Kokeilin kerran ilmaista kokeiluversiota Capture Oneista, mutta en oikein ehtinyt tutustua siihen kunnolla ennen kuin kokeiluaika meni umpeen. Käytän layereitä, pensseleitä ja ostettuja sekä itse tehtyjä actionseja ja myös struktuureja ym - mitä nyt sitten sattuu sopimaan kuvioon. Actionit nopettavat työkulkua, mikä on kullanarvoista kun kuvia on paljon ja deadline painaa päälle.

Moni on myös kysynyt kuvankäsittelyopetusta mutta se edellyttää että ensin ehdin tutustua
 johonkin toiseen käsittelyhjelmaan (kuten esim  Photoshop Elements) sillä minulla ei ole niistä hajuakaan.  Moni kysyy kameranostossakin neuvoa mutta en minä siinäkään oikein osaa neuvoa sillä laitteita tulee koko ajan uusia, osaan omat laitteet, en opiskele kameroita sen kummemin, siihen löytyy asiantuntevat myyjät.
Mutta näin loppuvedoksi voin todeta että olen itse kulkenut pitkää tietä, opiskellut, kuvannut ja harjoitellut kuvankäsittelyä ihan mielettömän paljon.  Ei tällaista ihan vain yhdessä yössä opi ja kyllä tässä on mieletön määrä työtunteja takana.




6 kommentarer:

  1. Jamen visst är det så! Bildredigering ÄR svårt, photoshop är för mig en mardröm och jag har inte lärt mig att fota i RAW, för då måste jag ju lära mig att bildredigera! Allt tar sin tid och det är inte lätt...gillar ditt inlägg och jag kan bara säga att jag njuter av dina vackra bilder!
    Ha en skön vecka!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Kuvankäsittely on jees kun se on taiten tehty (kuten sinulla) - ja onhan toki kuvan omistajan asia miten sitä käsittelee! Itseäni kiinnostaisi myös kovasti fantasia-tyyppiset leikittelyt, jahka raaskisin ostaa tehokkaamman koneen JA Photoshopin. Ilmainen Gimp-ohjelma on hätävara mutta en osaa käyttää sitä. - Kyselijöille vinkkinä, että ainakin pääkaupunkiseudulla järjestetään Photoshop-koulutusta Aikuisopistoissa. Samoin InDesign ja Illustratot -koulutusta. Joskus myös Gimpiä. Kurssit kestävät pe-su ja ovat tehokkaita, opettajat hyviä, suosittelen. Etenkin kun kurssien sisältö vs.hinta on loistava! Mutta kuten Camilla sanoo, vain harjoittelemalla, harjoittelemalla, harjoittelemalla oppii, ja vaikka itse olen käyttänyt yli 8 vuotta Photoshopia päivittäin opittavaa löytyy loputtomiin. Oikotietä onneen ei siis ole! Hieno ohjelma, johon joko rakastuu tai sitten ei... <3
    terkuin,tuunari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos hienosta kommentista, ja vinkeistä!

      Radera
  3. Jag är precis likadan. Jag kan Photoshop så som jag använder det, men aldrig att jag skulle kunna lära ut! Och absolut inte i skrift! När jag började, för sisådär 12 år sedan, följde jag ofta tutorials på nätet för att lära mig (som ett tips för de som vill börja på). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, Sandra det har jag också gjort!

      Radera
  4. Itse tekemällä oppii parhaiten. Kokeileminen on hauskaa!

    SvaraRadera