31 maj 2009

Festhelg

I fredags blev jag glad, för på torget stod en "gammal bekant" prylsäljaren! Honom köpte jag ett bord av förra sommaren, det som nu är vårt soffbord. En oljelampa och något annat smått och gott köpte jag också då.

Nu berättade han att han kommer att komma tillbaka flera gånger och kommer att ha nya saker med sig varje gång! Ganska mycket värdelöst krafs har han, men för den som orkar rota i hans lådor kan mödan belönas med riktigt fina skatter. Denna gång blev det gafflar och knivar i nysilver, en mandelkvarn, en vacker såsslev i nysilver , tre turkosa skålar och en gammal grep. Tillsammans blev det bara 9 euro!
Aj, en liten sax var det ju med också! Den köpte jag för att den påminde om saxen jag hade när jag var liten. Och jag trodde att jag hade 6st gafflar, men ups, det slank ner en till i misstag tydligen! Det var nog inte meningen... De turkosa skålarna fanns det bara 3st av, men vem vet, kanske det dyker upp fler? Jag älskar den här färgen.
Och vet ni, de passar perfekt med mina 50-tals koppar!!! De helturkosa hör till en serie som heter Maija.(fick jag veta via TV-programmet Strömsö häromdagen) Båda kopparna är från Arabia, men vad den mönstrade koppen heter, det vet jag inte. Så om någon råkar veta, please berätta då för mig! :)
Så min gamla grep... Jag är nu inte direkt någon hortonom precis, trädgårdsarbete roar mig inte alls. Men jag kan ju låtsas, det ser ju profsigt ut att ha lite redskap. *fniss*
Och som vanligt har min man, "gourmetkocken" fixat till något alldeles speciellt för att riktigt fira till det med pingstmiddagen. Här krossar han färska örter som ska med i den hemlagade marinaden. Spännande blandning med bland annat rosmarin och timjam,fänkål och appelsin,flingsalt och peppar, balsamvinäger, ekologisk ketschup och olivolja, paprikapulver, nejlika och kummin. Och vitlök. En hel vitlök!! Ah!
Lammkött som får bli mört i ugnen först, men sen grillas...
Grillad majs och en fräsch sallad till så är man i himlen!

24 kommentarer:

  1. Så gott det låter! Blir hungrig av att läsa om det :)

    SvaraRadera
  2. Oh, vad gott. Min son brukar marinera och grilla.
    Att kombinera olika koppar och fat, det blir så mycket roligare. De turkosa och kaffekopparna var tjusiga med varandra.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Vad kul att hitta en sån loppisgubbe, det är oftast hos såna man gör bästa fynden!
    Vilken kock du verkar leva med, låter som riktigt härlig festmat!!!
    Ha det gott!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Halloj där,
    oj vad roligt med ett sånt fyndställe! Ert soffbord har jag ju som inspiration här hemma... drömmer om ett liknande :-)

    Och det där krafset är ju det som gör att man kan hitta fynden till ett kanonpris sen, hihi!

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Mums mums. Både härlig inredning & mat på samma gång!
    Kul att hitta en loppisgube med "bra och ha" saker att sälja....

    Kramen /madelene

    SvaraRadera
  7. Vilka fynd för så billig penning! Farmor hade Maija servicen, undrar var den är nu...

    SvaraRadera
  8. Åh vad kul att ha en som loppisgubbe och maten lät ju underbart god också!
    Ha en fin dag!
    kramis/LenaS

    SvaraRadera
  9. Mums va gott det låter..örter kan man inte ha för mycket av..använder ni er av libbsticka..jag har en enorm buske av det..Vet att man kan ha det i soppa..

    Vilka urfina skatter du fick tag på..
    så vackra bestick..
    ha en fin dag..
    kram Anna

    SvaraRadera
  10. Vilken tur du hade som fyndade så mycket å förmånligt ännu till. Du hinner fynda mycke hos honom ännu då innan sommaren e slut.
    Vilken lyx me egen gourmetkock, avis :)

    SvaraRadera
  11. Mmmm värst vad du suktas! :)
    Så fina köp du gjorde! Jag gillar verkligen färgen på skålarna.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. vilka fynd igen, vännen! ni dras helt klart till varandra, du o alla fina prylar!
    maten ser inte ut att gå av för hackor den heller ;) här äter vi också gott nästan varje dag, men ingen vill skriva om den goda maten o själv täcks jag ju inte skryta på mig själv ;) ;)
    kram

    SvaraRadera
  13. Härliga fynd som vanligt! Visst är det kul när man verkligen gör fynd som inte behöver kosta massor?

    Jättesöta skålar i den milda turkosa färgen! Passar ju utmärkt till det andra.

    Så smaskigt det låter med din mans matlagning!
    Ni verkar ha samma fina väder som vi.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Åh vilka härliga fynd du hittat! Superläckert med turkosa tallrikar! Mums va maten verkar god! Titta in hos mig och tävla om keramik! Ha en bra dag! Kram :)

    SvaraRadera
  15. Vilken skattgubbe du hittat:) Såna borde det finnas fler av eller hur!

    SvaraRadera
  16. Hej du! Vilka roliga fynd! Prylgubben måste blivit glad som återsåg sin trogna kund från förra året! :-) Hääääääääääärlig mat du beskriver. Riktig sommarmat. Vi har också grillat mycket och det är så fräscht ihop med grönsaker och örter. Nu blir jag nästan hungrig igen... *fniss*
    Ha det så bra och stor kram!
    /Kristin

    SvaraRadera
  17. Suuuper läckra tallrikar, älskar den färgen! :)

    Låter skönt med en matlagnings intresserad man tycker jag! :) Fast det har du rätt i att det KAN ju bli för mycket av det goda... ;-) Jag tror inte att jag kommer fortsätta gå ner 1 kg i veckan som jag faktiskt har gjort nu. Får väl se. Jag är alldeles för tokig i choklad, ja all godis och coca cola. Suck...
    :)

    Ha det bra!
    KRAM
    /Helena

    SvaraRadera
  18. Hej! Vilken mysig blogg du har och vilka fantastiskt fina bilder! Ha en skön vecka! Kram helena

    SvaraRadera
  19. Nämen, du kan väl ta och skicka prylsäljaren till vårt torg också så ska jag hjälpa honom att bli av med lite grejer, hihi.
    Vilka fynd!
    Marinaden låter jättegod! Timjan är en av mina absoluta favoritkryddor.

    SvaraRadera
  20. Så fina fynd du gjort! Billigt dessutom, kan inte bli bättre.. =) Härligt med god mat ni haft det!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  21. Jag såg också det där programmet av Strömsö!

    De turkosa skålarna är verkligen fina. Och oj vad maten låter god, det kurrar i magen :)

    SvaraRadera
  22. Turkos är en underbar färg!! Jättefina skålar du fick tag på och vad bra de matchade kopparna. Kul!
    Jag kikar gärna in på din blogg igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Tänk om man kunde laga så god mat och jag vill också ha en loppisgubbe ;-)! Ha en skön dag!
    kram från mig
    /maria

    SvaraRadera