21 november 2009

Glädje, Sorg och utlottning

Glädje
Jag hade egentligen tänkt fortsätta visa bilder från terassen, vilket jag lovat göra men men... Rätt som det var så upptäckte jag att besöksräknaren tickat så fort att det nu börjar vara dags för att fira!! Min blogg fyllde två år för en månad sedan och nu i skrivande stund närmar sig antalet besök på bloggen den otroliga siffran 200 000! Helt fantastiskt!
Jag har hunnit med otroliga 344 inlägg sen jag började!!
Min allra första header såg ut så här:
En krona jag gjort för länge sedan som ännu pryder vårt sovrum. Otaliga frågor om tapeten i bakgrunden har ramlat in under de två åren. Tydligen är det inte bara min man och jag som gillar den. :)

Bloggandet har lärt mig massor, bland annat att V-slip är någonsorts grundfärg, inte en triangelformad slipmaskin som jag trodde först!!! (blev en del missförstånd där *fniss*..). Jag har fått inspiration i massor, kommit i kontakt med likasinnade människor, fått vara med i ett hemreportage i en inredningstidning och framförallt, hittat en del av mig själv. Jag har verkligen njutit varje stund när jag fått fotografera och skriva och sen fått respons från alla härliga läsare. Tack för alla kommentarer, tack för alla era mail, och tack alla ni som anonymt och kanske bara sporadiskt kikar in här!
Sorg
I början hade jag också en smyckesblogg där jag sålde mina egna alster. Av gamla skedar och gafflar har jag redan i flera års tid gjort smycken som jag sen sålt åt vänner och bekanta, på marknader och genom smyckesbloggen. Före bloggtiden sålde jag en hel del ljuskronor och lyktor i luffarslöjd också. Men den tiden är förbi nu. Jag kan inte mer...

I tonåren fick jag en reumadiagnos. En väldigt ovanlig variant, och min version var relativt snäll. Trots det har mina leder förstås aldrig riktigt varit okej. Jag har klarat av att jobba helt bra, för reuman stannade upp när jag födde mina två söner. Nu har jag istället fått artros. Min högra handled är slut. Och det kan ni säkert förstå att är en katastrof för en passionerad pysslare som jag...Vänster handled är inte okej den heller. Vintern 2005 föll jag och fick ett komplicerat benbrott iden, som sen korrigerades med tre operationer. Den är okej nu, men tål kanske inte riktigt vad en frisk handled skulle göra.

Jag har gråtit och förbannat det hela, men värken finns där, nästan dygnet runt. Efter en hel massa experimenterande med värkmediciner har jag ännu inte gett upp!! Inte på annat än på smyckes och luffarslöjdssidan... Det går helt enkelt inte att vrida järn nu mera. Det blir bara värk och gråt och bitterhet. Jag är tvungen att kanalisera skapandet till annat som jag klarar av.
Jag är lyckligt lottad som har en underbar familj och en underbar man som lyssnar och stöder. Han är min klippa när det känns som alla tristast!

Utlottning
Så med tårarna rinnande vred jag igår kväll till mina sista smycken, som nu ska få bli vinster i mitt jubileumslotteri. Den som lyckas nappa den vinnande lotten får detta halsband, gjort av en souvenirsked. En av mina absoluta favoriter för formens skull.
Närmare sett...
Och så lottar jag ut ett tröstepris. Ett halsband gjort av skaftet från en kaffesked.

Vad du ska göra för att vara med?

Lämna en kommentar till det här inlägget så får du en lott.!! Har du blogg och vill ha en större chans, kan du med att länka från bloggen, få en lott till. Den som inte har blogg kan så klart också vara med- detta sker via e-mail till adressen tidlosating@gmail.com

Tävlingen pågår till nästa söndag, 29.11 kl 18 finsk tid. Häng med!

Kamomilla

185 kommentarer:

  1. Takk for at du deler din historie med oss...du er til stor inspirajon for alle oss som besøker din vakre blogg:o)Trekningen er dagen før min bursdag,så kanskje jeg skal prøve lykken her hos deg...God ettermiddag.Klem fra Maliva

    SvaraRadera
  2. Koitan onneani:) Kiitos ihanasta blogistasi joka jaksaa innostaa ja inspiroida :)Linkitän myös.

    SvaraRadera
  3. Jag håller verkligen med Maliva´s verden och vill tacka för att du vill dela din historia med oss, och jag vill också tacka för den fantastiska inspiration du alltid är och alla dina roliga tips du delar med dej av!
    Så otroligt sorgligt att läsa att du har såna problam med dina händer, just när du är så fantastiskt kreativ!
    Jag vill naturligtvis också säja GRATTIS till dina många besökare och till dina 2-år som bloggare!
    Självklart vill jag vara med och han chansen att vinna ditt jättevackra smycke! Jag länkar dig också!
    Önskar dej en skön lördagskväll!
    Många varma kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Men vännen, det var verkligen tråkigt att höra. Dina smycken är verkligen speciella och vackra. Jag skulle bli hur glad som helst om jag vann ett av dessa ljuvliga halsband.

    Vad ledsen jag blir när jag får höra att du inte längre kan pyssla med det du tycker så mycket om. Du verkar ha så mycket härliga idéer så jag hoppas och tror att du säkert kommer på annat fint pyssel som du klarar av trots värk. Du inspirerar mig verkligen!

    Självklart länkar jag hos mig!

    Stor kram
    Mia

    SvaraRadera
  5. Tråkigt du ska ha såna problem med dina händer när du är så idérik och gör så vackra arbeten!

    Vill gärna delta i tävlingen om ett sånt vackert smycke.

    Är ganska ny i din blogg och har en del att kika på kan jag förstå!

    Tar en lott eftersom jag är blogglös och hoppas på tur.

    Ha en fin lördagskväll och en kommande fin söndag.

    Mvh Renate
    wretefelt@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag har nästan tårar i mina ögon nu...Så sorgligt. Du som är så kreativ och duktig! Tur att du har annat pyssel att ägna dig åt:o) Som din fina blogg! Grattis till alla dina besökare! Jag vill gärna vara med i utlottningen och länkar så klart! Håller tummarna!
    Kramar Malin

    SvaraRadera
  7. Livet är fullt av överraskningar och man kan inte alltid styra det som man vill... Jag tror du kommer att hitta fler sätt att få ut din kreativitet - som med betonggjutandet t.ex. Jag hejjar på dej och tor du lyckas med att hitta fler kreativa sidor av dej som du inte visste fanns :)

    Och klart kommer jag med i utlottningen, halsbandet är ju så vackert! Länkar med bild :)

    SvaraRadera
  8. Kiitos, että jaoit tarinasi kanssamme!

    Voimia sinulle ja kiitos kaikesta inspiraatiosta, jota jaat meille muille!

    Upeat korut, haluan mielelläni olla mukana!

    Ihanaa viikonlopun jatkoa!

    SvaraRadera
  9. Jamen glömde ju, grattis till dina 2 år och besökar antalet, det är ju fantastiskt!

    SvaraRadera
  10. Hej !
    Fick ett tips om din blogg av min syster som har sommarstuga i åbolands skärgård och kände till dej. Nu är jag helt tagen av alla fina saker du gör och har varit in på din blogg varje dag sen dess. Tycker själv mycket om att pyssla både med inredning och trädgård och dina ideér har gett mig ny inspiration ! Tack och god fortsättning !
    H. Carina

    SvaraRadera
  11. Grattis till alla besök och Dina två år som bloggare. Klart att jag vill vara med i Din tävling. Känner igen mig i Din beskrivning av Dina ledbesvär, men hos mig är det fötterna och tårna som är drabbade. Är också opererad (stel) 4 gånger i mina stortåleder. Händer och fingrar fungerar skapligt.
    Känner med Dig och tycker det är sorgligt att Du inte kan pyssla som Du vill. Som Du säger man får göra det man kan och klarar av.
    Tack för en vacker och inspirerande blogg. Alltid lika roligt att titta in här.
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  12. Grattis till 2 år på bloggen, är ofta inne och läser den.
    Oj så fina smycken du lottar ut. håller tummarna på att vinna! Men sorgligt att du inte mera kan pyssla - det som är så roligt.

    Maj-Len
    mlaymark@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Kära Kamomilla...jag är så glad att jag upptäckte din blogg! Den är en stor inspirationskälla för mig, färgerna, ljuset, alla fantastiska detaljer. Min svärmor har samma händer som du. Förut var hon också en pysslare, sydde och broderade. Kraften må vara borta men det viktigaste är att viljan finns. Bra att du har lyckats hittat andra vägar i ditt skapande! Jag är gärna med i din utlottning och länkar också såklart.
    Många kramar,
    Maria

    SvaraRadera
  14. Glömde förstås att säga grattis till alla dina besökare, så nu säger jag det: GRATTIS!
    Kram igen

    SvaraRadera
  15. Vad tråkigt när inte kroppen vill vara med riktigt. Hoppas du kan finna på något annat som du kan hålla på med. Att vrida järn är ju jobbigt, det kände jag igår.
    Stort grattis till alla dina besökare. Kan förstå om dom kommer tillbaka för du har en toppenfin blogg.
    Tävla vill man naturligtvis och jag länkar till dig också.
    Hoppas du har en bra kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  16. Olen mielelläni kauniin blogisi arvonnassa mukana!

    SvaraRadera
  17. *kramar om vännen*
    (och norpar två lotter)

    SvaraRadera
  18. Hej Grattis på tvåårsdagen och till alla dina besökare på bloggen. Tråkigt att höra att du inte längre klarar av att göra dina fina smycken. Jag är med och tävlar om ett
    hälsningar
    gunbritt.johnsson@spray.se

    SvaraRadera
  19. Det är starkt av dig att orka pyssla trots värken, om dock inte med det som du gjort förr. Och lyckliga får vi vara för att du delar med dig av dina idéer och alster!
    Jag är gärna med i tävlingen!

    SvaraRadera
  20. Hei! Jeg er en ny blogger, som gjennom svensk interiørblad fant din blogg. Dette er min første besøk, men blir garantert ikke den siste! Jeg er lidenskapelig opptatt av alt som har med håndarbeid og gjøre, og kan bare forestille meg hva du går igjennom! Heldigvis kan din inspirasjon brukes, selv om det er stopp med hendene! Du skal bare finne ut av det=:0) Fantastisk blogg og et fantastisk hus dere har! Smykkene dine er fantastiske, og skulle jeg vinne blir jeg overlykkelig! Mange klemmer fra meg!

    SvaraRadera
  21. Du är bara bäst, Kamomilla! Inte bara för vad du visar här, utan för den människa du är!

    SvaraRadera
  22. Grattis till så många besökare!
    Vad tråkigt med din värk och att du har lagt ner smyckestillverkningen.Du har ändå lyckats med att hitta andra saker som du kan göra och du är ju en riktig inspirationskälla för oss andra bloggare.
    Jag deltar i utlottningen och länkar från min blogg! Ha det bra!

    SvaraRadera
  23. Kiitos kivasta ja inspiroivasta blogistasi! Ikävä kuulla sairaudestasi, joka niin kovasti rajoittaa tekemisiäsi. Toivon sinulle voimia.

    SvaraRadera
  24. Jag har inte följt dej på den här bloggen förut, bara på X3M, och jag visste inte att du också gjorde smycken! va vacker det med skeden är :o) Själv är jag en väldigt ivrig pärlsmycketillverkare och kan precis förstå din frustration över att kroppen säger nej...:o( hemskt! TUR att du har mycket annat du kan pyssla med.
    Kämpa på!

    SvaraRadera
  25. Jag vill så klart vara med i din tävling och länkar till din sida. Du har en jättefin blogg.

    SvaraRadera
  26. Grattis till två år med bloggen! Vill självklart vara med i utlottningen och länkar från min blogg.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  27. Grattis på bemärkelsedagen! Känns säkert tungt att inte kunna pyssla me allt som du vill längre,. Vill gärna vara med i utlottningen som du säkert vet:)

    SvaraRadera
  28. Hej hej käraste vännen!!!! Ja du, det är ett jävla elände (rent ut sagt) med dåliga leder. Jag har ju RA själv, så jag vet! Det är bara att inse att man inte kan allt man vill. Jag hoppas du hittar någon medicin som funkar och tar bort smärtan, för att ha värk jämt gör en till ett monster! Själv tar jag Enbrel (sprutor) varje vecka, sedan har jag en tablett som gör att jag inte är så stel i lederna på morgonen (tar den på kvällen, Orudis Retard heter den) och på morgonen har jag en hel skur tabletter att skölja ner med morgonteet: methotrexate en gång i veckan - 6 tabletter (den "äckligaste" medicinen jag tar, det är cellgift... gillar inte alls att jag måste ha den, men det måste jag för att funka på jobb och hemma!), varje dag en tablett med kalcium och så lite kortison... då funkar jag. Jag är tacksam över att kunna jobba och att klara av att bära på barn och fixa i stallet med hästarna. För den sakens skull så tar jag snällt mina tabletter även om jag gärna skulle vilja slippa gå på mediciner dygnet runt.

    Jag är så lycklig över att jag vann ditt skedsmycke förra gången du lottade ut ett. Tänk vilket samlarvärde det har nu ;-) Just för att jag redan har ett smycke, så tänker jag faktiskt inte vara med i din utlottning denna gång! (Hoppas du inte tar illa upp, det är helt tvärtom menat från min sida!)

    Den där ljuskronan kommer jag ihåg från bannern. Den är så otroligt vacker, tycker jag. Såg en liknande, handgjord, i en affär för några veckor sedan. 3400 SEK kostade den.

    Jag hoppas du kan hitta pyssel som inte är så jobbigt för handlederna! Själv tycker jag det är märkligt att man kan operera höfter och knän och få dessa leder att fungera, man kan spruta in silikon både här och där, så varför 17 kan man inte lägga silikon i handlederna och få dem smärtfria???? Åtminstone i Sverige så är forskning kring reumatism inte så prioriterat. Förmodligen för att det inte är en dödlig sjukdom, tänker jag helt krasst. Här går pengarna till cancer och hjärtproblem istället. Nu menar jag inte att det inte ska vara så, men reumatism är ett "ohippt" mediciniskt område. Det är synd, för det borde gå att hitta alternativ till oss med dåliga leder.

    Kram och styrketankar till dig!

    /Kristin

    SvaraRadera
  29. Tusen tack för att du delar med dig av din historia till oss andra här på bloggen! Det är riktigt gripande att du tvingats ge upp något du var så fantastiskt duktig på, dina smycken var verkligen underbara! Kan förstå din frustration över att hälsan vill något annat än du själv, att du inte klarar av allt du gjort tidigare. Men vilken tur att det finns så mycket mer du kan pyssla med, som du är minst lika duktig på! Den inspiration och skaparglädje du förmedlar på din blogg är något alldeles otroligt. Och hade det inte varit för dig hade jag inte ens upptäckt denna fantastiska värld av underbara bloggar - tusen atck för att du tipsade oss om det på communityn! :) Din blogg var den första inredningsbloggen jag besökte - och OM jag gillade den!
    Så roligt att så många hittat din blogg, stort grattis! :) Och vad kul med en tävling också! Tar två lotter! :)
    Många kramar till dig! :)

    SvaraRadera
  30. Underbar blogg av en underbar människa och pysslare. Tack för att du delar med dig. Länkade till din tävling så jag tar två lotter tack!

    SvaraRadera
  31. Så fina smycken och samtidigt så tråkigt att det ska behöva göra ont. Jag vill förstås vara med och tävla och länkar på min blogg!

    Ha en skön helg!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  32. Tack för inspiration och många fina tips :) Jag har följt med din blogg snart 1 år och jag kan inte sluta!!! :) Grattis till de två åren och de många besökarna! Du är duktig som kämpar trots smärta och värk. Allt gott till dej och din familj! Hoppas på vinst ;)

    Michaela

    SvaraRadera
  33. Kiitos ihanasta blogista, jota olen tiiviisti seurannut noin puolen vuoden ajan. Mukavia tarinoita, mahtavia ideoita ja niiiin kaunis koti:))
    Olen itse innostunut tekemään helmiä ja olen aina ihaillut upeita korujasi! Ja entäs nämä betonityöt!!! Osallistun ilman muuta arvontaan.
    t. Ann från Helsingfors

    SvaraRadera
  34. Grattis till besökarmängden, förstår nog varför så många kikar in här, du gör nämligen alldeles underbara saker!
    Verkligen tråkigt att du inte kan fortsätta göra smycken, jag vet ju hur kär hobby det är och jag vet hur sorligt det är att hamna ge upp någonting man älskar att göra pga kroppen. Som tur har du andra sätt att kanalisera din skaparglädje!
    Jag är jättegärna med på lotteriet, skulle vara en ära att bäta ett äkta Kamomillasmycke!
    Kram, Pia

    SvaraRadera
  35. Hej och grattis till 2-årsjubileet. Hit hittade jag via en annan blogg. Tänk jag hade precis läst om en person som också gör smycken av gamla bestick och som hade haft försäljning på Tjolöholms julmarknad. Och så hittade jag till dig och så har du pysslat med samma sak. Det här halsbandet är så otroligt vackert. Jag tar tacksamt en lott.
    För övrigt måste jag säga att din blogg är otroligt inspirerande. Det blir en länk så jag hittar hit ofta.
    Ha en skön lördagskväll.
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  36. Hej, ja hitta din blogg igår o blev genast fan. Härlig stämning o en finlandssvensk från egna hemtrakter e ju kul.. O va fina smycken! Deltar mer än gärna i tävlingen..

    SvaraRadera
  37. Kiitos kun niin kerroit avoimesti vaikeuksistakin, todella rohkeata ja upeata että pystyt niin upeasti pitämään positiivisen asenteen, tuo on todella inspiroivaa! Minäkin niin mielelläni mukana arvonnassa, ja linkitän myös tottakai!

    SvaraRadera
  38. Hittade din blogg via minns-inte-ens-vems-blogg-men-något-inredningsaktigt-var-det-nog, och har varit hooked sedan dess. Är verkligen glad att du har ork att fortsätta pyssla även om det inte är i samma utsträckning som du skulle vilja, för dina vackra bilder och fina texter glädjer så många, vänner och mer anonyma:) Chansar på att få vinna ett av halsbanden, de är så underbara!

    SvaraRadera
  39. Tänk att det finns ventiler att ta till mitt i eländet. Bloggen har hjälpt många ur svårigheter och varit en kanal till något annat. Du inspirerar otroligt mycket,fortsätt med det. Är gärna med i utlottningen och länkar såklart.
    Skön lördag
    Annica

    SvaraRadera
  40. Grattis till 2 år och så många besökare!!!
    Det är verkligen en sorg att dina händer inte hänger med när det finns så mycket som de kunde göra.
    Allt gott i vintermörkret, snart är det Jul! ;-)

    SvaraRadera
  41. Vill gärna vara med i utlottningen även om jag hör till de lyckliga som redan äger av dina vackra smycken.

    Tycker du är väldigt tapper och duktig som trots din värk pysslar med så mycket hela tiden. Jag hoppas verkligen att du ska hitta en medicin som kan lindra din värk. För en ständig värk är något så hemskt att man inte ens önskar det åt sin fiender.

    *kram*

    SvaraRadera
  42. Surullista kuulla terveysongelmistasi. Johonkin se luovuus on purettava. Blogisi on ihana ja inspiroiva ja toivottavasti jaksat sitä pitää jatkossakin.
    Otan osaa arvontaan ja myös linkitin omaan blogiini.
    Mukavaa joulunodotusta!

    SvaraRadera
  43. Jag tycker att du är jätte duktig med det du gör trots att du inte är helt kry. Självklart vill jag vara med att fira dig och ha chansen att vinna nått av dina vackra smycken. Jag frågade dig för länge sedan om du sålde till sverige, vet inte om du mins. Jag länkar med så kanske jag har ändå mer tur. Kram

    SvaraRadera
  44. Fy, fy va hemskt! Min mardröm är att få problem med händerna, hade lite problem med handlederna när jag var gravid, domningar och dålig känsel i händerna och blev fruktansvärt frustrerad över det. Detta har dock försvunnit nu och det enda jag har problem med är ett lillfinger jag bröt för några år sedan och inte var in med, hrm. Hoppas att du får lösning på problemet och att det inte blir värre. En otrolig prestation att du ändå lyckas hålla igång och skapa så vackra saker omkring dig, du är verkligen fantastikt begåvad. Har provat på att göra smycken av bestick och det är ju ett litet jobb...kram på dig starka kvinna och tack!/tess

    SvaraRadera
  45. Hej
    Vilka fina smycken du lottar ut. Jag tävlar gärna så jag länkar ifrån min blogg. Tråkigt bara att du har såna problem med dina händer. Kram Titti

    SvaraRadera
  46. Hej! Så tråkigt att höra att du inte kan göra det du tycker så mycket om- och att du har ont.. Hoppas verkligen att du hittar en behandling som hjälper dig.
    Grattis till alla besök och till bloggen som fyller år! ;) Självklart vill jag vara med och länkar också.
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  47. Oj vad gripande du skrev! Det har nog verkligen varit viktigt för dig det du gjort och fortfarande gör! Det är starkt att kunna gå vidare och hitta andra vägar för att få utlopp för det man helst vill göra! tiden läker alla sår på något sätt:) synd att du hela tiden måste blir påmind av din värk....men tillika kan jag nu förstå hur du är så jätte kreativ! för då känner du inget, då du får tänka på annat....har jag rätt? Tusen tack för det du gör! vill absolut vara med i din tävling! och ska länka från min blogg:)

    SvaraRadera
  48. Vad tråkigt att höra att det är dina sista smycken. De är verkligen fantastiskt fina och det är alltid tråkigt att inte kunna göra något man tycker om och är bra på. Vilken tur att du är så kreativ och duktig på så mycket annat!

    Jag är gärna med och vinner de fina smyckena, som blir ännu finare med historian bakom. Länkar i min tävlingsblogg:

    http://evamar.blogg.se/2009/november/smycken-29-november.html

    SvaraRadera
  49. oj ska du verkligen lotta ut dessa fina smycken? Jag har inte följt din blogg så jättelänge men jag går in så fort du har gjort ett nytt inlägg och får massor av inspiration. Jag är gärna med i utlottningen
    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  50. Hej Kamomilla! Hoppas att du har en underbar helg!! Båda halsband är himla vackra...vill gärna delta i utlottningen! :-) Länkar hos mig:
    http://soedermalmskans.blogspot.com/2009/11/unik-halsband-handmade-by-kamomilla.html

    SvaraRadera
  51. Grattis till besökarantalet och din finfina blogg!!!
    Jag vill absolut vara med och tävla om dina superfina priser. Vad gäller värk och smärta så ska jag skicka ett email till dig när jag hinner, önskar dig allt gott och så lite värk som möjligt.
    Så länkar jag förstås också!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  52. Jag lider med dig, det är oerhört svårt att tvingas inse att man inte längre kan göra det man allra helst vill. Om jag har tur i din tävling, där jag önskar att jag fick vinna tröstpriset, så ska jag tänka på dig varje gång jag bär det!
    = )

    SvaraRadera
  53. Jag följer regelbundet din blogg och vill jättegärna vara med i utlottningen :)

    SvaraRadera
  54. Så klart jag hänger med! Och med två lotter till och med. GRATTIS till två år och 200.000 besökare!

    Vet du, det är nog inte alls otroligt, utan troligt i allra högsta grad! Du har en så underbar blogg med massvis av inpirerande ideer.

    Nästan tårögd läste jag din historia, men samtidigt är jag jätteglad att du hittat andra underbara sätt att få utlopp på din kreativitet. Man gör bara det man kan eller orkar, eller hur?

    En jättekram,
    Bea

    SvaraRadera
  55. Hejsan!
    Så otroligt tråkigt med din sjukdom och att du inte kan hålla på med det du vill... men då gäller det väl bara att försöka hitta andra alternativ.
    Jag har själv en väldigt dålig rygg som jag fått lida mycket för och måste begränsa mig, har inte kunnat jobba med vad som helst och hur som helst, så jag vet lite hur det är...
    Underbara är dina halsband och jag vill naturligtvis delta i utlottningen!

    SvaraRadera
  56. Självklart vill man vara med och tävla för att få vinna något av dessa vackra handgjorda halsband! Du är fantastiskt kreativ och ger massor av inspiration. Så länge du har en blogg kommer jag att besöka den ständigt! Stor kram/Marie
    PS - länkar från vår blogg Systrarna

    SvaraRadera
  57. Hej tjejen.

    Oh så sorgligt. Lider med dig verkligen. Jag har också problem med höger handled, men enligt läkarna är det ingenting...vila säger dem. Men jag kan inte ens skala potatis utan att få ont...

    Men mina problem verkar vara små jämfört med dina...

    Vilka smycken, helt otroligt vackra. Hoppas du en vacker dag får ordning på dina händer så att du kan fortsätta göra smycken...lite grann iaf...

    Kraaaam Pirre

    SvaraRadera
  58. Iloja ja suruja, niitä mahtuu immeisen elämään.

    Onnittelut kuitenkin suurista luvuista!

    Mukana minäkin arvonnassa koittamassa onneani! Hienot ovat palkinnot.

    Linkitän blogiini kera kuvan.

    SvaraRadera
  59. Tack för din fina blogg, som ger inspiration varje gång!
    Jag är jätteglad för att du vill sprida din idéer till oss andra här i bloggvärlden.
    Vill förstås pröva lyckan, fast jag ju redan är lycklig ägare till ett skedsmycke. Länkar på min sida, för extra lott. O senhåller jag tummarna!

    Kramar Sabi

    SvaraRadera
  60. Jag kan gott förstå alla besök du har, din blogg ger så mycket inspiration till oss alla.
    Jag visste inte alls att du led av reumatism. Kanske extra jobbigt för en som är pysslig och kreativ och som vill arbeta med sina händer. Du som gör så mycket vackert...
    Jag hoppas din värk stannar av och att du får fortsätta glädja oss med dina fina verk!
    Goa kramar Cilla

    SvaraRadera
  61. Grattis grattis!!!!!!!

    Jag är stor beundrare av din härliga blogg, tassar runt nästan varje dag. Ibland lämnar man ett avtryck ibland inte. Vill jätter gärna vara med och tävla, skall försöka att länka( är inte så bra på det). Än en gång ett stort grattis till bloggvärldens bästa blogg. Spara på dina händer.
    Ha det gott! Kram Nettan

    SvaraRadera
  62. Åh Grattis! Så fint halsband! Jag vill gärna vara med och tävla! =)

    Har länkat till tävlingen i min blogg här: http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/2009/november/vinn-ett-halsband-3.html#comment

    Och här är min mailadress: Jesssica.blogg@hotmail.com

    Ha det så bra!
    /Jessica

    SvaraRadera
  63. Så tragiskt det låter att inte kunna göra det man vill... men om man vänder på det hela så har du ju ändå hunnit prova på. Och hunnit tillverka en hel del vackert som säkert pryder både dej och andra!
    Grattis till alla besökare :O)
    Kram Mia

    SvaraRadera
  64. Tusen tack för en otroligt fin blogg. Kollar en gång per dag ifall det kommit nå nytt o väntar alltid med stor spänning på vad som kommer. Jätte kul då du använder billiga gamla material, sånt som vem som helst har råd med :) Här talar en ensamstående mamma med spänd budget :)

    Hoppas du fortsätter i samma stil!!

    Kram Lilla MY

    SvaraRadera
  65. Hejsan och grattis till 200028 besökare! Otroligt fint! Jag har ju ren ett Kamomillasmycke men deltar nog ändå gärna i utlottningen! Såg inte om det fanns några kvar när jag tittade in i Villa Wenla för nån vecka sen. Vi ses!
    H Maj

    SvaraRadera
  66. Hej goa vännen,
    vilket fint inlägg, jag blev både glad och ledsen på samma gång.
    Önskar verkligen att du hittar andra lika roliga pysselvarianter så att du inte saknar luffarslöjden och smyckena så mycket. (Ja, jag vet ju förstås redan att du kan allt, från betong till textilier..)
    Jag vill hemskt gärna vara med i lotteriet av dessa härliga smycken och länkar på bloggen min också.
    Stor varm kram!
    Susanne

    SvaraRadera
  67. Kiitos kauniista kuvistasi ja voimia ja tsemppiä tulevalle toivotan ja ennenkaikkea; oikein ihanaa joulunodotusta sinulle ja perheellesi.
    Ja arvontaan osallistun minäkin.
    <3 tiina.

    SvaraRadera
  68. Kaunis koru.Minäkin olen tehnyt muutamia kotuja vanhoista lusikoista.
    Haluan olla mukana arvonnassa ja linkitän myös.

    Suloista sunnuntaita:))

    SvaraRadera
  69. Juuri löysin kauniin blogisi. Osallistun mielelläni arvontaan ja linkitän ilman muuta :)

    http://villisilli.blogspot.com/

    SvaraRadera
  70. Grattis till så många besökare, absolut orsak att fira :) Härligt att få följa me din blogg o se dina fina saker du pysslar :) (har fördelen att få höra om dem före de kommer ut på bloggen, skoj :))
    Vi ses i moron
    "Annitta"

    SvaraRadera
  71. Hej. Olen ekaa kertaa ihanassa blogissasi ja olen mykistynyt ihastuksesta. Upea blogi sinulla kerta kaikkiaan. Mielelläni otan osaa myös arvontaan.

    SvaraRadera
  72. Tack för att du delar med dig både av glädje och sorg ...!
    Stort grattis till dig för dina 2 år och dina dryga 200000 besökare!!
    Håller både tummar och tår för goda chanser i din utlottning. Jag har givetvis länkat!
    KRAM

    SvaraRadera
  73. Jag tycker verkligen synd om dig att du inte kan pyssla som du vill. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara. Att gå med ständig värk måste vara hemskt.
    Jag vill förstås gärna vara med och tävla om dina vackra smycken. Givetvis länkar jag hit också. Kram Karin

    SvaraRadera
  74. Hej Vännen.
    Jag känner enormt mycket med dig eftersom jag har en mamma med söndervärkta leder som inte alls jobbat sedan jag var liten...
    Därför vet man ju att allt du skapar är gjort med stor omsorg och kämparglöd.
    Jag kan inte trolla bort din värk men jag kan beundra din styrka!!

    Över till annat!!
    Klart jag vill fira jubileum med dig, jag länkar oxå så kanske turen är framme!!
    Massor av kramar Marith

    SvaraRadera
  75. Så sorglit att höra att du inte längre kan göra det du vill..Jag vet hur det är när kroppen inte vill det jag vill ,,Tack för att du delar med dig..Självklart vill jag vara med i din utlottning det är så vackert med Bestick konst,,köpte nyligen en ring som är gjord av en gaffel.Och ditt smycke är underbart!!.Länkar..Kram Susanne

    SvaraRadera
  76. Hei!!!

    Aivan upeita kaulakoruja!! Yleensä en osallistu arvontoihin mutta tuo ensimmäinen kaulakoru salpasi hengityksen hetkeksi... hi hii... voi voi kun onni potkaisisi!

    Iloisin terveisin Nina Joensuusta

    SvaraRadera
  77. Åhhh, jag får tårar i ögonen när du så uppriktigt men också modigt berättar om både glädje och sorg, och om förlusten av att inte kunna arbeta med det som du har en sådan vacker gåva och förmåga till.Jag känner till detta själv även om det inte är på samma områden.Det är alltid såå svårt att ge upp det man så mycket tycker om och är duktig på.Tänk att du ändå har gjort några stycken till denna tävlingen! Så underbart av dig!
    Hoppas du hittar dina egna uttryck framöver i nåt som fungerar för dig. Du är ju en konstnär och kommer säkert hitta dina utlopp, även om de inte tar sig samma vägar längre.
    Jag är så gärna med i din tävling och länkar i min blogg!(högerspalten).Så gääärna jag vill vinna ett av dina vackra smycken!
    Ha en skön söndag och allt gott till dig!/Kram Karin

    SvaraRadera
  78. Jag brukar jämt säga att det är tur man inte vet vad som väntar....då skulle man nog inte orka leva livet!!
    Du verkar trots eländig värk ha en fantastisk drivkraft & ork att inspirera ALLA oss andra här ute i "cybern" och STORT tack för det!
    Mitt måtto i livet: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid!!
    Passar även på att säga Grattis till alla besökare!
    Länkar givetvis till tävlingen!

    Kram Malin ♥♥♥

    SvaraRadera
  79. Tack för att du delar med dig av dig och ditt liv. Du har en otroligt inspirerande blogg. Har endast bloggat några månader men jag har följt din länge. Av alla lantliga bloggar är din klart den bästa. Och så har du ju en superfin hund. Vad gäller din handled så är jag säker på att du finner nåt annat kreativt som din kropp tillåter. Men det finns ett ordspråk som är viktigt "Man ska säga adjö innan man säger goddag". Då först finner man ro. Och att lämna ditt sista hantverk är ett jättefint sätt att säga "adjö". Lycka till!

    SvaraRadera
  80. Kikar in med jämna mellanrum :-)
    Grattis till två-åringen!
    Kramar från soffi

    SvaraRadera
  81. Ihana koru, jonka tietenkin haluan! Voimia sinulle!

    SvaraRadera
  82. Grattis till dina två år och till alla besökare.
    Jag följer ju din blogg mest hela tiden, känner att det är ännu roligare när även jag har kopplingar till Skärgården. Jag kommer nämligen ursprungligen från Houtskär men bott på Åland i typ hundra år *skrattar*!

    Jag vill gärna vara med i utlottningen, räkna med två lotter, jag länkar från min sida! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  83. löysin tämän lantlivin vinkistä ja luen myös koti ja keittiö -lehteä. täytyykin lukea blogi alusta asti. hienoja kuvia ja ihana koti teillä.

    en tiedä mitään reumasta mutta oletko kokeillut avantouintia tai kylmähuonetta? olen kuullut että helpottaisi kipuja?

    hyvää joulunalusaikaa!

    SvaraRadera
  84. Hei Kamomilla!!

    Kiitos sinulle ihanasta blogista!
    Olet ensimmäisiä ihmisiä johon tutustuin avattuani oman blogini ja sinun blogisi vei sydämeni persoonallissuudella heti.
    Itse kun työskentelen sisustus allalla arvostan koteja joissa on sitä jotain, ihmisen persoonallisuutta ja joka on koti isolla K..... niinkuin sinun kotisi on mielestäni.
    Itse olen pitkään suunnitellut pitäväni myös pienet arpajaiset ja olen jo aikaisemmin ajatellut lähettää sinulle pienen paketin kiitokseksi ihanista kommenteistasi joita jaksat myös aina antaa.
    Laittaisitko minulle sähköpostiini osoitteesi niin voisin lähettää sinulle pienen paketin.

    Voimia sinulle toivotan! Vaikka en ole sinua koskaan tavannut, tunnut silti niin tutulta ja uskon sinun olevan hyvin rohkea ja sitkeä nainen, ja tämä kaikki vain vahvistui luettuani tarinasi.

    Ja totta kai osollistun sinun arvontaasi ja pistän myös linkin blogiini!!

    Lämpimin halauksin Jaana

    SvaraRadera
  85. GRATTIS till alla dina besökare...och vad fint du skriver!!!!, jag har ju följt din blogg hela tiden sedan jag började "blogga" ...oj, det blir två år i februari...vad tiden går!!! Det är ju precis så som du skriver att det är så utvecklande och lärorikt.... jag känner mig tacksam över att kunna vara en del av allt detta! Sorgligt med din sjukdom, men man lär sig ju att leva med sina besvär och jag tror också att man aldrig ska ge upp...men man kan ju vara "klok" och avstå från det som förvärrar...
    Visst vill jag deltaga i din fina utlottning! STOR VARM KRAM fr C

    SvaraRadera
  86. Tack för underbara bilder och berättelser! Synd att höra att smyckeskonsten måste gå i vila... Jag hittade dig för några år sedan på X3M:s community och blev överförtjust i dina smycken och din stil för inredning. För en tid sedan hittade jag din blogg och i veckan läste jag det fina reportaget om ert vackra hus i Koti&Keittiö. Jag har fått massor inspiration tack vare dig!
    Grattis till den två åriga bloggen! Ps. länkar från min blogg till din... ;)

    SvaraRadera
  87. När jag läste din historia blev jag ledsen för din skull och samtidigt imponerad över att du med dina händer ändå skapat så vackra ting...Jag förstår att arbetet med de vackra skedarna kräver viss styrka och jag hoppas att du kan fortsätta med ditt kreativa skapande i andra lättare former...
    Hela ert hus har du inrett med vackra ting trots dina begränsningar, fantastiskt!
    Jag vill självklart gärna vara med i din utlottning och gratulera till tvåårsjubileet!
    KRAMAR

    SvaraRadera
  88. ååååh jag är SÅÅÅÅ ledsen för din skull!!!! Jag vet hur det känns...

    Jag har själv smidat silver i 13 år, men efter mitt ryggmärgsbrock för några år sen fick jag aldrig tillbaka styrkan i min högra hand, och hur jag än biter tand och försöker och försöker, så vet jag själv att det inte är som förr. :(
    Man blir så innerligt ledsen för man känner ju att man har branden i sej ännu........men inte kraften att slutfölja..........

    superkramar till dej...

    Pia

    SvaraRadera
  89. Kauniin blogin arvonnassa ehdottomasti mukana! Jaksamista sinne! Upeita koruja!

    SvaraRadera
  90. Oj hur har jag kunnat missa denna blogg?
    För att jag har trädgårdsblogg antagligen.
    Fint var det iallafall och kul att se.
    Annika

    SvaraRadera
  91. Hej igen!
    Nu läste jag allt innan tittade jag bara på bilder. Undrar om det är en yrkesskada??
    Så tråkigt att höra och jag vet vad det innebär.
    En dag i taget...Här och nu det är det som gäller elle hur?

    SvaraRadera
  92. Sitter med tårar i ögonen... och tänker VAD är meningen med detta? Vill ju alltid tro att det finns en mening... men att du inte ska kunna göra dina otroligt fina smycken mer, det kan jag inte förstå...
    Din text ger dock kraft och jag tackar dig för det! Du verkar vara en stark, kreativ överlevare och jag hoppas innerligt att du om en tid kan se en mening med att smyckestillverkningen är över. Man brukar ju säga att man måste stänga en dörr för att en ny ska kunna öppnas... DET tror vi på!!!
    TACK för att du delar med dig på alla vis!!
    KRAMAR (har själv diagnosen SLE)

    SvaraRadera
  93. Miten ihanan kaunis kaulakoru!

    SvaraRadera
  94. Förstår dig till fullo med din frustration och tårar när du inte kan hålla på med ditt favoritpyssel längre. Beundransvärt att ändå kämpa och se gäldjen i allt det andra pysslet. Kämpa på, skickar lite kraft genom cyberrymden. =O)

    Klart jag vill vara med och tävla och jag VILLLLLLLLLLL verkligen vinna. Håller både tummar och stortår för att lotten väljer mig.
    Här har vi haft julmarknad i byn idag....i hällande regn =O(. Inte kul.....men vi hade glöggbjudning för en massa kompisar så huset var fullt och stämningen på topp.
    Så när mörkret föll så blev det jätte mysigt juligt iallafall.
    Kram på dig/ Eva-Mari

    SvaraRadera
  95. Jag tycker jättemycket om din blogg ,läser varje dag och inspireras av allt du gör,har lånat en bild på ett smycke och lagt ut på min blog, med hänvisninng att de kan gå in o vara med i utlottningen
    MVH Ewa

    SvaraRadera
  96. Precis som du säger, vi får ge varandra styrka! Tack för dina fina ord!
    Kram igen

    SvaraRadera
  97. Hej vännen!
    Stackare! Usch vad jag lider med dig nu... En tår trillar ned för min kind... Fy att du inte ska kunna få göra det du tycker är så roligt... Finns det ingen operationsmetod att prova. Har du provat sjukvården i andra län eller till och med länder?
    Dina halsband är fantastiskt vackra!
    Självklart vill jag vara med och tävla om ett sådant även om chansen är mikroskåpiskt liten att vinna. Oj vad många tävlande redan....
    Naturligtvis länkar jag till dig!

    Kram och puss från Suss ♥♥♥

    SvaraRadera
  98. Jag är så glad för att ha hittat till din blogg, den är helt fantastisk! Tråkigt dock med din handled! Dina smycken är så vackra!

    SvaraRadera
  99. Så synd, så synd att hälsan sätter käppar i hjulet. Jag vill förstås gärna vara med om utlottningen.
    h. Hon i soppan

    SvaraRadera
  100. Men söta rara du! Att göra ett smycke till någon av oss trots din värk...
    Visste ju att du hade något problem, men inte vad. Verkligen trist, förstår att det måste vara frustrerande och kännas orättvist.
    Du gör ändå så otroligt mycket fint och vi är så glada att du delar med dig här i bloggen! Du verkar ha mycket energi och stark vilja att skapa.

    Grattis till de två åren och visst deltar jag i lotteriet om två vackra "one of a kind" smycken! Länkar också!

    Kram Ann-Christine

    SvaraRadera
  101. Hitta din blogg tack vare reportaget i Lantliv. Jättefin blogg. Tråkigt att höra om dina ledproblem. Tur att Du hittat en go`gubbe. Klart jag vill vara med i utlottningen av ditt fina smycke.
    Mia (dalkulla)

    SvaraRadera
  102. Känner verkligen sorg för din skull pga din sjukdom, men som du sade, man måste glädjas åt det fina man har kvar . Underbara smycken, hoppas ett kunde bli mitt... H carina r

    SvaraRadera
  103. Kiitos sinulle upeasta blogista ja ihanista ideoista - ei ihme että meitä blogisi lukijoita on niin monia. Mielelläni osallistun kisaan, lähetän viestin sp-osoitteeseesi. Voimia ja jaksamista sinulle.

    SvaraRadera
  104. Grattis!
    Bloggandet är ju också ett sorts hantverk!
    Jättefina smycken!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  105. Kiitos kauniista ja inspiroivasta blogista - betoniversio taalainmaan hepasta oli loistava. Ihanaa joulun odotusta sinne lasiverannalle!

    SvaraRadera
  106. Halloj vännen !!
    Åhhh, inte visste jag att du hade värk..hoppas verkligen att du ska hitta en medecin som stoppar värken..
    Ojjj, så många som vill vara med i din utlottning..kan jag ju förstå, det är ju jätte fina smycken som du lottar ut !!!
    Ha det gott vännen, jag sänder styrke kramar till dig !!!
    Kraaaam Anette

    SvaraRadera
  107. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  108. Voi, mieluusti osallistun arvontaan.
    Paljon ONNEA huimista luvuista, toivottavasti jaksat jatkaa pitkään. Ja paljon VOIMIA sairauden kanssa eloon!

    SvaraRadera
  109. Iloa, valoa ja voimia, niitä haluan sinulle toivottaa ja linkitän tietysti arvonnan sivuilleni ;)
    kiitos kauniista blogista!

    SvaraRadera
  110. Hej Kamomilla!
    Ibland är livet skört, apropå din historia, och jag tycker det är fantastiskt att du ändå vill dela med dig av dina sista alster.
    Klart att jag då vill vara med och tävla.
    Min länk till dig finns på:
    http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.com/2009/11/prastbostallet_23.html
    Välkommen in och titta!
    Sköt om dig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  111. PS!
    Grattis till 2-årsjubiléet och till att du har så många besökare!
    DS.

    SvaraRadera
  112. Grattis till alla dina besökare !!! Det är du verkligen värd ! Du har en underbar blogg. Verkligen inspirerande !!! Tråkigt att höra om din värk !!! Min mamma hade reumatism så jag vet hur jobbigt det kan vara med det. Men kämpa på gumman och gör bara det du klarar utan att få mer värk !!! Jag vill jättegärna vara med i din utlottning. Helt underbara smycken ! Jag tyckte att tröstpriset var allra finast ! Grattis än en gång och tack för en härlig blogg !!! Kram Pernilla ia_pernilla@hotmail.com

    SvaraRadera
  113. Tack för din fantastiska blogg! Dina smycken är världens finaste!

    Mvh Lilla Lina

    SvaraRadera
  114. Inte kan man tro att det gömmer sig något så jobbigt och sorgligt hos dig.......du som alltid är så positiv och generös!
    Av hela mitt hjärta hoppas jag att du ska hitta det som först och främst kan lindra värken.....helt, och nya saker att pyssla med som kan uttrycka den gåva du har.
    Du har ett så vackert hem.....det är du värd!
    Tänk vad mycket bloggen för med sig. Och att jag fått lära känna dig du härliga bloggvän som alltid har tid med en hälsning! :o)
    Jag är ju gärna med och strider om vinsten bland dessa hundratals!! ;o)
    Tänker på dig.....
    Kram min vän
    Kicki

    SvaraRadera
  115. Följer din blogg så där lite i smyg... Tycker om den. Tack.
    Och då jag läste din historia och såg du skulle ha lotteri, tänkte jag på en person med liknande historia som dig. Jag tror hon skulle bli glad över ett sådant vackert smycke. Håller tummarna för er båda.
    Kram
    Vallmia

    SvaraRadera
  116. Stort grattis till dina alla besökare :)

    Jag vill gärna vara med i tävlingen!
    Jag har länkat dig här:
    http://caritatavlar.blogg.se/2009/november/halsband-3.html.

    SvaraRadera
  117. Men jisses vad vackert!
    I torsdag var jag bjuden på "kvinnligt nätverk" m våra revisorer", där fanns Peder Lamm fr Aktionsverket och Bukowski. Han hade härliga berättelser om just silverskedar.
    Förr så hade man hörnskåp m en speciell list för just silverskedar.
    Dessa sparade man på för kommande pensionsförsäkring. Så fort man hade några daler över så gick man till smeden,ja först söp man upp hälften, sedan gick man till smeden och beställde en sked. Därför har man sällan flera skedar av samma sort i skåpen hos sin mor-/farföräldrar.

    SvaraRadera
  118. Mukana arvonnassa!=)

    SvaraRadera
  119. Oj vilket UNDERBART halsband!! Och vilken SORG att du inte kan göra dem mer! Hjälp... bara en chans att få detta vackra halsband då med andra ord... jag tar mig en lott och hoppas på bästa möjliga tur :)

    Önskar dig all lycka och godhet framöver, pysslandes eller inte!

    Jenny

    SvaraRadera
  120. Hej igen kära du!

    Jag skulle bära dina smycken rak och stolt. Mycket stolt :)

    Kram.

    SvaraRadera
  121. jag är jätteförtjust i din blogg o e mycket gärna med i utlottningen! länkar även på min blogg!
    tack för all inspiration!
    sofie

    SvaraRadera
  122. Hej!
    Hittade precis hit och jag måste säga att jag lider med dig. Hoppas verkligen att du kan hitta något annat att pyssla med. Dina smycken är ju bara så underbara.
    Jag vill självklart vara med i din utlottning och jag länkar för större chans.

    Ha en mysig vecka!
    Kram Mari

    SvaraRadera
  123. Hej, vill vara med!
    Länkar också :)

    SvaraRadera
  124. Jag är gärna med och tävlar, jag har tipsat här

    http://molnboanna.blogg.se/2009/november/vinn-smycken-1.html

    info@annakarlsson.se

    SvaraRadera
  125. Jag vill gärna vara med och tävla om dina fina halsband ;)
    Jag länkar...

    SvaraRadera
  126. Hej! Jag ar garna med och tavlar om detta underbara halsband :)
    maria.bmast@gmail.com

    SvaraRadera
  127. Vill vara med, uppskattar verkligen så fina handarbeten. själv gör jag /gjorde..men kan inte heller nu...Kram!

    SvaraRadera
  128. Hej! Usch va mycket du har gått igenom! Jag tycker du gör det bra som får så mycket pyssel gjort i alla fall trots att allt är som det är! Så sorgligt att du har såna problem med handleder i så unga år, orättvist! Du gör såå mycket fint!

    Jag är gärna med i din utlottning av dina vackra halsband och lägger en bild med länk hos mig! Kram på dig! :)

    SvaraRadera
  129. Jag blir tårögd när jag vet hur du lider. Det är svårt att avstå från det man älskar att göra. Å dina smycken och ljuskronor var ju så vackra. Men man måste ju tänka på sitt eget lidande oxå. Vet så väl hur det är. Får hoppas du finner nya saker att pyssla och göra som du klarar av. Du är ju så händig på allt.
    Vill nog pröva lyckan i din utlottning! De är bara så härliga dina smycken! Glad att jag har ett sådant som jag andvänder flitigt!
    kramisar

    SvaraRadera
  130. Vilken härlig blogg du har! Jag sörjer med dig, det är inte roligt med led-sjukdomar. Min mamma har reumatism och jag har sett henne ha så ont ibland.

    Jag vill självklart vara med i din tävling, länkar på min blogg och håller tummarna.

    Många kramar /Cattis

    SvaraRadera
  131. hej, hittade din blogg ganska nyligen, och det så glad att du hållit på den så länge, för nu har jag en så skön "värld" att dra mig till mellan varven!
    h, en mamma med tre små + en tonåring (=verkligen i behov av en så fridfull plats som denna blogg!)

    SvaraRadera
  132. Underbar blogg och vackert inlägg! Livet är precis det; glädje och sorg.

    SvaraRadera
  133. Jätteförtjust i dina smycken - vill alltså gärna delta.
    Har själv en gång i tiden flyttat bort från Åboland och är lite sotis på er som haft förmånen att få bo kvar.

    SvaraRadera
  134. Grattis på 2-årsdagen och till alla besökare, du har en jättefin blogg =)
    Åh vilka fina smycken!!! Vad tråkigt att du inte kan fortsätta att pyssla!
    Ha en fortsatt bra dag!
    Hälsningar
    // Nilla H
    nillahall@hotmail.com

    SvaraRadera
  135. Kiitos valloittavasta blogistasi,
    täällä on kiva aina piipahtaa.
    Terkkuja myös Svantelle
    Alfons von Kibeltä (s.28.4.2009)

    terkuin Maija ja Alfons

    maijanoma66@luukku.com

    SvaraRadera
  136. Klart jag vill vara med och tävla! Underbara halsband! Så sorglig att du inte längre kan tillverka dem!
    Jag länkar så klart från min blogg.

    Kram Nilla

    SvaraRadera
  137. Grattis till dina 2 år med bloggen. Vill jättegärna vara med i utlottningen av de vackra smyckena. Har ingen blogg men hoppas på turen.

    Ha en bra kväll.

    MVH
    imoolsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  138. Grattis :D jag är gärna med och tävlar! :)

    SvaraRadera
  139. Gefeliciteerd met je jubilerende blog. Het is een plezier om te bekijken. Begrijpen gaat moeilijker.
    Congratulation with your celebrating jubilee blog. It is a pleasure to see the photo's. To understand is more difficult.
    Groetjes van Willy / The Netherlands

    SvaraRadera
  140. Åhhhhh så fina det är klart att jag vill vara med i utlottningen och ett stort grattis för två år på bloggen och jag älskar att kika in på din blogg!
    Ha det gott!
    Lotta

    SvaraRadera
  141. Tack för all inspiration & en härlig blog! Hoppas du orkar kämpa på. Vill gärna vara med i utlottningen.

    SvaraRadera
  142. Vad tråkigt att läsa att din värk sätter stopp för en del av ditt skapande. Det har aldrig märkts i din blogg, så någonstans måste du ha en fantastisk förmåga att se till det ljusa i tillvaron ändå. Det är därför jag hela tiden återvänder hit - för lugn och ro och inspiration.

    Jag vill jättegärna vara med i utlottningen. Länkar hit från min blogg också.
    /I.

    SvaraRadera
  143. Voimia sinulle!

    Ensimmäistä kertaa kauniissa blogimaailmassasi. Mielelläni osallistun myös arvontaan.

    SvaraRadera
  144. http://blogg.zettervall.se/#post2087

    Jag vill också vara med och tävla.
    Det är jättetråkigt att du har ont i dina händer. Men jag beundrar ditt livsmod och din vilja att fortsätta förverkliga dina idéer på de sätt du kan.

    Ovan är länken till länken till dig... på min blogg.

    SvaraRadera
  145. Grattis, om inte annat för alla komentarer. . . Och 200000 besökare . . . Wowe. . . jag är imponerad. . .

    SvaraRadera
  146. Min stora glädje i livet är trädgården och mina hästar. Tidigt i höstas drabbades jag av tennisarmbåge... inget att jämföra med vad du drabbats av, men den "smärta" som drabbar ens själ när man inte längre kan arbeta med det som glädjer en mest är tung att bära.
    Du är dock helt fantastisk på att få ihop underbara arrangemang. Dem är till stor glädje och inspiration. Och även om jag kan känna sorg i att du lottar ut dina sista smycken som du använt dina sista krafter till, så självklart vill jag vara med i din utlottning. Jag länkar med dina smyckebilder till min blogg http://galtholmen.blogspot.com
    Många kramar o kom ihåg livet är så mycket mer!
    /Ulrika

    SvaraRadera
  147. Minäkin osallistun, kun on noin ihana palkinto. Onneksi löysin blogisi, sain jo monta jouluideaa:)

    SvaraRadera
  148. Oj en sån fin vinst du bjuder på, pysslar ju en del själv med smycken men inte av denna sorten. Gillar dom jättemycket och vill gärna vinna nån av dom. Förstår att det måste vara jobbigt att inte kunna göra det man vill för att inte händerna vill, ja fy sjutton vilket öde. Jag trillar in här hos dig ganska oregelbundet för att inspireras av dina vackra foton och miljöer.
    Hälsningar Marie-Louise

    SvaraRadera
  149. Hei!
    Sinulla on ihana blogi ja käyn aina välillä täällä kurkistelemassa.
    Ikävä oli kuulla vaivoistasi ja kivuistasi. Toivotan sinulle voimia, iloa ja jaksamista kaikesta huolimatta.
    Arvontaan osallistun mielelläni. Niin on kauniit palkinnot!:)

    SvaraRadera
  150. Här är jag...ditt inlägg berör mig verkligen, KRAM Viola

    SvaraRadera
  151. Sinulla on aivan ihana blogi.
    Onnittelut kahdesta vuodesta ja 200.000 kävijästä!
    Tietenkin olen mukana arvonnassa 2 arvalla, linkitän kuvan blogiini.
    terveisin Ulla-Kristiina

    SvaraRadera
  152. Hej!
    Jag vill jätte gärna vara med i utlottningen!!!! Tar och länkar!!

    Kram Annna

    SvaraRadera
  153. Onnittelut kauniille blogille! Minäkin mukana ja linkitän tietysti :)

    SvaraRadera
  154. men ååå kamomilla..vad har jag missat...läste och läste ..känner med dej..jag har oxå stora problem med mina värkande leder...artros osv....så jag förstår hur du känner...jag vill självklart vara med och få chansen till ett kanske Kamomilla smycke..länkar oxå..kram..pia

    SvaraRadera
  155. Kiitos Kamomilla upeasta blogistasi. Ideasi ovat omintakeisia ja luovia. Osallistun niin mielelläni arvontaasi, tuo pääpalkinto on todella kaunis. Aurinkoa ja iloa elämääsi vastoinkäymisistä huolimatta ja kaunista ja tunnelmallista joulun odotusta.

    SvaraRadera
  156. Det var verkligen synd att höra att det är slut med smyckestillverkningen för din del. Men har man en chans att vara vinnare till ett smycke så tackar man nog inte nej. Så jag deltar i utlottningen och hoppas på god tur för det behövs nog när man ser hur många som deltar.
    Krya på dig!
    Kram Moster

    SvaraRadera
  157. Kastar mig in i tävlingen i sista minuten och med andan i halsen!

    Jag vill gärna vara med!

    Kram / J

    SvaraRadera
  158. Tack för att du delade med dig. Är rörande och sorgligt att läsa att du inte längre kan tillverka dina fina smycken (som en del av mina vänner har och som jag oxå fått lust på) men samtidigt är det så fint att få läsa din blogg och se hur mycket fint du nu använder din kreativitet till!

    Grattis till många besökare på bloggen! Inte för att d är att undra på att många är inne här, så inspirerande som din blogg är!

    Jag deltar gärna i utlottingen + att jag länkar till dig från min blogg!

    SvaraRadera
  159. Hei! Jeg vil gjerne være med i konkurransen! Kjedene var utrolig vakre! Fant bloggen din via MeandAlice, og du har en fantastisk blogg og et nydelig hjem! Jeg kommer tilbake hit for inspirasjon! Håper du fortsatt har koselige ting du kan drive med selv om kroppen ikke klarer alt man vil :D Klem fra Hege i Norge!

    SvaraRadera
  160. Onnittelut huimista kävijämääristä sekä 2-vuotiaalle blogillesi!
    Blogisi on kaunis ja inspiroiva, toivottavasti saamme seurata sitä vielä pitkään :)

    Ikävää, että kipusi ovat pahentuneet. Jotain reumasta ymmärrän, sillä mieheni sai reumadiagnoosin 13-vuotiaana ja sitä olen siis vuosia läheltä seurannut. Voimia sinulle!!

    Kauniit palkinnot arvonnassa, joten ehdottomasti haluan olla mukana.

    Mukavaa joulunodotusta!

    SvaraRadera
  161. Jag vill självklart vinna detta underbara smycke!!! Jag har sett dig på marknader tror jag...jag känner igen stilen...Så vackert!

    SvaraRadera
  162. Juu tahtoo myös osallistua arvontaan.

    SvaraRadera
  163. Är jättegärna med. :)

    ectricgirl@yahoo.se

    SvaraRadera
  164. Ihana blogi ja ihana arvonta!

    SvaraRadera
  165. niin ja osallistun mielelläni myös arvontaan ;)

    SvaraRadera
  166. Vielä taidan ehtiä minäkin arvontaan mukaan :)

    SvaraRadera
  167. Gratulerar på bloggens födelsedag!!! Och tråkigt att höra att händerna inte mår så bra! "allting har en mening" är min motto, kanske kan du också tänka så...
    Ha en mysig adventstid!
    H.Terhi
    P.s Och så vill jag förstås vara med i utlottningen!

    SvaraRadera
  168. What a most generous and loving gift for your blog birthday!!! I can sympathize so much with you!!! I too am a jewelry maker who has only a short time left to turn the wire. I also have a rapid type of degenterative arthritis!! When the day comes that I must lay down my tools for the last time I know that I too with have many tears. So far with the use of the pain medication Tramadol I'm still able to work but at a much slower pace.

    Pattie ;)
    Mazatlan Mexico

    SvaraRadera
  169. Hej på dig,

    vill såklart vara med i utlottningen av dina smycken. Vackert vackert! Tänk att få bära ett sånt vid jul... :)
    Ja man kanske kan beställa ett om inte annat? :)

    Jag fascineras ständigt av din blogg och alla dina projekt. Stora som små, här finns alltid så mycket fina ideer och inspiration att hämta!!

    Själv har jag gått på tomgång en tid, och känner att tiden inte riktigt räcker till för alla roliga projekt efter att jag börjat jobba 100%. Likaså bloggen blir lidande och det blir mest inspirationsbilder på löpande band... vilket jag tycker är lite tråkigt. Känns inte som det är det jag vill förmedla.
    Därför har jag nu valt att ta en paus med bloggandet... för att känna efter hur/om det ska fortsätta :)

    Önskar dig en riktigt mysig adventstid och hoppas du kryar på dig snart!! / camilla :)

    SvaraRadera
  170. Hei! Kiva arvonta, melkeimpä tykkään enemmän lohdutuspalkinnosta ;) Molemmat on kyllä ihania!
    Eli arvonnassa tahdon olla minäkin mukana.

    SvaraRadera
  171. Hej!

    Hitta in på din blogg via Lantliv oj vad många roliga pysselsaker du hittar på jättekul, här kommer jag att gå in varje dag nu. Blev tårögd när jag läste om din sjukdom, min dotter har reumatism men är f n ganska bra. Hoppas att de hittar någon medicin eller behandling så att du får må bättre. Vill gärna vara med av din utlottning av smycke skulle passa efter som jobbar extra i kök ibland.
    monica.n@gavlenet.se

    SvaraRadera
  172. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  173. Ibland hejdar sig tiden och livet blir inte som tidigare. Det är med stor sorg som jag läser ditt inlägg men ge inte upp du hittar en ny väg för din kreativitet. Jag vill ju givetvis delta i din tävling för smyckena är så härliga det andas verkligen historia, personlighet och hantverk.

    Ha en mysig advetshelg!
    Jenny

    SvaraRadera
  174. Jag får passa på att lämna en kommentar så jag inte missar chansen att vara med på utlottningen av det vackra smycket.

    Din blogg är otroligt inspirerande och jag kikar in nästan varje dag.
    Tack!

    SvaraRadera
  175. Först och främst...stort Grattis till dina två år och besökarantalet! Din blogg är en inspirationskälla för många och jag helt enkelt älskar din stil!

    Jättetråkigt med dina händer, verkligen! Kan förstå att det är ledsamt att inte kunna göra det man vill. Själv har jag slitningar i händer, nacke och axlar, mången gång har jag gråtit över smärtan och ibland oförmågan att kunna göra det jag vill. Att inte kunna hålla i en sopborste längre tider gör mig inte så mycket ;-) men, broderandet har jag slutat med för flera år sedan då jag inte kan hålla i synålen längre tid utan att det gör ont..

    Jag hoppas och önskar det blir bättre tider för dina besvär, att du trots allt har glädjen med i livet och får ut dina ideér på annat sätt. För ideér lider du inte brist på iaf ;-) Lyckliga du som har en stöttande familj runt omkring dig!

    Jag norpar åt mig en lott, hoppas jag har lite tur nu...

    Ha en trevlig helg!

    Kram Anne

    SvaraRadera
  176. Jag är oerhört gärna med i den fina tävlingen :)

    min mailadress är: kawwe@hotmail.com

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  177. Hejsan!

    Klart att jag vill vara med i utlottning av DINA vackra smycken.....
    Och jag förstår att det måste var en stor sorg att DU inte längre kan göra dina vackra skapelser och har en stor kreativitet som vill ut...hoppas att du kan hitta på annat som är bättre för dina händer...

    Ha en skön advent!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  178. 181 kommentarer, helt otroligt! Deltar gärna i utlottningen, och TACK för att du ändå trots svårigheter fortsätter vara så positiv och inspirerande. Lycka till i framtiden, MVH Värmländska Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  179. Jag förstår dig även om mitt problem inte är riktigt lika tungt och kan ev arbetas och vilas bort men under tiden får jag också gå på smärtstillande då och då. Det är mycket frustrerande med såna kroppsliga problem som begränsar en och för mig som är rätt ung är det i visa tillfällen pinsamt för folk tittar på en som man är lat av sig istället och skyller bort det nåt de inte kan se.
    Ovan på det allt så har pillerna gett mig ett antal nya allergier som inte heller är roliga. Hoppas du fått slippa såna besvär för de sätter krokben på en också då o då tyvärr.
    Men vi skall icke ge upp!!!.. oavsett ålder för den delen heller.

    SvaraRadera
  180. Jätte fina smycken!

    Kram ohc ha en fin första advent.

    SvaraRadera
  181. Ensimmäistä kertaa täällä ja osallistun totta kai arvontaan!

    SvaraRadera
  182. Vill oxå gärna delta i utlottningen av dina otroligt vackra smycken. Ser att jag är ute i sista minuten, men än är klockan inte 18.00. :)

    SvaraRadera