19 november 2009

Pålle

En IKEA-kakform kan ge intressanta ideer... Här kommer betongpålle! Gnägg!Till jul kan han ha ett fint band runt halsen, inte sant?Jag tror i alla fall min goda vän alegni gillar detta betongpyssel alldeles extra, hon samlar nämligen på dalahästar!

Det var inte alls så enkelt att få loss formen så det blev ett par benlösa hästar först, men nu har jag lärt mig den rätta knycken, för ser ni skam den som ger sig!!

Nu blir det äntligen helg. Jag har knagglat genom veckan på något underligt vis och hoppas jag återfår en del av orken och styrkan. Och kanske jag får upp humöret efter en helg med skön vila och kreativt skapande som är som bomull för själen...

44 kommentarer:

  1. Pållen är så fin!! Och riktigt julig med det där fina bandet!! Du är så kreativ, även om du inte känner dig i form!! Vila dig och njut av ditt fina hem i helgen!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jättefin julpålle! En av Staffans fålar kanske? En sån skulle jag vilja ha! Tack för inspirationen!
    Kram /Marie - Systrarna -

    SvaraRadera
  3. Så fin pålle du gjort! Önskar dig en avkopplande helg!

    SvaraRadera
  4. Fiffigt betong är snyggt tycker jag!Du skänker mig inspiration ,tack för det.
    Annica

    SvaraRadera
  5. Vilken gullig liten pålle! Och det lilla bandet blev extra piffet...

    Ha det gott, kram Marie

    SvaraRadera
  6. Snyggt!
    Du gör väl nästan vad som hellst av betong??
    Väntar på "påhitt"
    Ha ett skönt vsl
    Kristina

    SvaraRadera
  7. Snyggt betongjobbat !! Inte kul att känna sig krasslig. Jag har börjat känna mig mera som mitt gamla jag idag först nästan 2 veckor efter att jag fick första flunssasymptomen - men då ska vi alltså inte prata om kondisen eller orken - för den är urusel...blir andfådd av att gå i en trappa... ;/
    Hoppas helgen gör sitt för din del!!

    SvaraRadera
  8. Bomull ja, kan bara hålla med dig! Vad vore livet utan kreativt pyssel? Jätte fin pålle du gjort, kul idé!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Kul att se dina fina betongalster!

    Hoppas helgen ger dig orken tillbaka!

    Trevlig helg!/ Mariette

    SvaraRadera
  10. Vilken cool häst!
    Jo, jag har sett Alegnis hästsamling :)

    Låter verkligen som du skulle behöva få lite ledigt...
    Själv jobbar jag ju deltid, ca 70 procent. Ibland råkar det sig så att jag jobbar i början av en vecka och slutet av nästa, så då kan jag få en sammanhängande ledighet på fem-sex dagar. Men å andra sidan jobbar jag ibland fyra-fem dar, bara söndagen ledig och sen jobba fyra-fem kvällar. Då e det jobbigt...

    Sköt om dig!
    kram!

    SvaraRadera
  11. De va en söt häst:)Jo utan pyssel blir det ganska tråkigt...fast just nu ser hela vårt hus ut som en enda pysselverkstad...fast å andra sidan märks ju julstädningen bättre sen:) Hoppas du "piggnar i" till helgen! Kram

    SvaraRadera
  12. Riktigt söt julehäst! Du är så kreativ!!

    SvaraRadera
  13. Visst är det så, skönt att själen får sitt med. Tur att jag har ett roligt jobb/arbetsträning att gå till där jag får utlopp för min kreativa sida för här hemma ligger den lågt just nu. Födelsedag för sonen i morgon så mycket annt blir inte gjort. Dessutom var dalahästen jätt fin.KRam

    SvaraRadera
  14. Helt ljuvlig! En sådan skulle jag hästtokiga jag gärna vilja ha!

    SvaraRadera
  15. Åh, vilken läcker pålle du har gjort! Den är helt rätt och såååå fin!!!
    Vilken tur att du fick in den rätta knycken!!!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  16. Ihastuttava polle....
    Mukaa viikonloppua!!
    Jaana

    SvaraRadera
  17. Åhh vilken snygg! Det är så fint med hästar i alla de slag! =)
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  18. Snyggt! :) Enkelt och stilrent och bara ur snyggt. Tummen upp! :)

    Kram Jojo

    SvaraRadera
  19. Du är bara bäst! Hur cool som helst! Hade passat mina hästtokiga tjejer perfekt!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  20. Åh! Vad jag gillar din blogg!
    Betong är ju så vackert och vad smart att göra dalahästar.
    Trevlig helg. Yvonne

    SvaraRadera
  21. Kyllä on kakkuvuoasta moneksi:) Hieno hevonen!
    Rentouttavaa viikonloppua.

    SvaraRadera
  22. De va en riktigt fin julhäst de:) Hoppas helgen blir avkopplande å att du återfår krafterna, kramis.

    SvaraRadera
  23. åh, den är fantastiskt fin! att jag diggar den där formen på prylar. konstigt egentligen, för jag gillar ju inte hästar i övrigt.
    jag hoppas verkligen du börjar må bättre snart. det är så jobbigt att gå och känna sig hängig dag efter dag.
    låt gubben pyssla om dig och njut av ledigheten. puss och kram!

    SvaraRadera
  24. Jättefin pålle :O) Hoppas krafterna återkommer efter en skön helg. Och månne man skulle må lite bättre om detta sunkiga väder skulle ge med sej för åtminstone liite sol eller snö... Kram Mia

    SvaraRadera
  25. Hieno polle! Kiva idea taas!

    Koetahan levätä, jaksat paremmin pysslata taas ensi viikolla :)

    SvaraRadera
  26. Va fiffit att gjuta pållen i betong=O Jätte söt blev den=) Kram, ha det så bra. Trevlig veckoslut..här ska julpysslas med barnen=)

    SvaraRadera
  27. Vilen fin pålle du fick! Vacker med julband på också. Hoppas du börjar må bättre! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  28. Jättefin betong pålle!

    Har själv gjutit ett par stycken i en ganska liten pepparkaksform som var otroligt svåra att få loss.

    Ett litet tips kan vara att armera med lite ståltråd, så blir det hållbarare.

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  29. Har du penslat formen med matolja innan ?? Det fick jag lära mig och då lossnar dom lätt. Om man har varit ordentlig med oljan förståss... Hästen är superfin !!!! Krya på dig ! Kram Pernilla ia_pernilla@hotmail.com

    SvaraRadera
  30. Vilken fin betong pålle!!! Du imponerar med dina kreativa ideér :-)

    Ha en underbar helg!

    Kram Torparfrun

    SvaraRadera
  31. Jag säger bara, himmel såå snyggt!!!!
    Skön helg!

    SvaraRadera
  32. Vad fin den blev ochså duktig du är. Man måste säkert testa några gånger innan det lyckas. Har aldrig testat beton men skulle gärna... är bara rädd för att jag totaltklantar det... Pållen superfin...
    Ha en fin helg,
    Lotta

    SvaraRadera
  33. Kan tänka mig att alegni gillar betongpållen... Det gör jag också! Bra tips inför vår Ikea-resa snart! :)
    Jättefina bilder i förra inlägget, by the way! Ett sånt underbart ljus och fin stämning, me like! Värst vad jag blev engelskinspirerad helt plötsligt... Kanske beror på att jag skrivit engelska mail? ;)
    Hoppas du återfår krafterna nu efter en skön och avkopplande helg! Bättre väder skulle också hjälpa upp humöret hos oss alla, börjar vara innerligt trött på det här gråtrista och regniga eländet! :(
    Massor av kramar till dig! :)

    SvaraRadera
  34. Nya härliga idéer igen! Undrar vad du inte lyckats göra av betong?
    Ha en skön helg och njut, hoppas vi får lite snö.

    Kram Sabi

    SvaraRadera
  35. Åååååh va fin! Gu va du är kreativ! Trevlig helg! Kram :)

    SvaraRadera
  36. Jag är imponerad av dina fina betongarbeten! En sån charmig julhäst! Det är ett nöje att titta på dina fina bilder där du delar med dig av alla roliga idéer, tex julpåsarna!
    Och vilken vacker gammal sparkstötting du hade där.
    Jag håller med dig om lantliv, den är min favorittidning!
    Kramar

    SvaraRadera
  37. Betongdalahästen är jättesöt. Den ser lite ut som den pepparkaksform jag har i form av en dalahäst. De pepparkakorna brukar också bli benlösa. Ha en skön helg och ladda batterierna!

    SvaraRadera
  38. Todella moneen sopiva, ja juuri nappiin jouluunkin, hauska on heppa! Hyviä "leipomisia" :)

    SvaraRadera
  39. Den blev ju jättefin! Vilken skoj idé att använda ikeas kakformar!

    Ha en skön och avkopplande helg!

    SvaraRadera
  40. Hallojsan Kamomilla! Här en liten hälsning från grabben, som mer sällan lämnar avtryck numer. Tiden finns oftast inte . . .

    Vilken fantastiskt fin pålle! Har du putsat pållen rund när den bränt klart eller gav du dig på den efter en tid i formen?

    Har läst och tittat ikapp mig på din blogg och tycker verkligen att den är oerhört inspirerande med trevliga bilder i vänsterspalten och inte minst alla trevliga bilder från dina hemmaprojekt!

    Kul också att få se dig och Svante tillsammans. Han har verkligen blivit en stor pojke ;) Visst är det underbart att ständigt ha en trogen vän vid sin sida?

    Hoppas att du finner orken och tar dig tid att bara vara och göra precis de saker du vill (eller inte göra något). Hoppas att du får en behaglig helg.

    På återseende . . .

    Peter

    SvaraRadera
  41. Tusen tack!! Inga hemligheter här inte;)bara kul om andra vill ta efter. Hjärtanen har jag gjutit i en äggkopp av plast som är hjärtformad och dom blev otroligt vackra.

    Ha en fortsatt fin lördag!

    SvaraRadera
  42. Aivan ihana hevonen! Olen monesti käynyt täällä ihailemassa betoniteoksiasi. Millaista betonia käytät yleensä?

    T:Minkki_

    SvaraRadera
  43. Det är så häftigt att se att du med ganska enkla medel kan göra så fina saker!

    SvaraRadera