17 januari 2011

Man tager vad man haver...

God Morgon! Såhär såg orginalet till söndagsbilden ut. Orsaken till dessa stillebenövningar är en kommande utställning som vår klass ska ha i februari. Så jag övar med lite dittan och dattan. Jag är ingen naurfotograf och inte heller någon snabb situationsfotograf så det här med stilleben känns mer som min grej.
Har man ingen egen studio får man rada upp saker lite som man för stunden kommer åt. Det där bruna sammetstyget är min mjukishemmadräkt som får låtsas vara ett bakgrundtyg! :)
Funkar väl ganska ok?
Kamomilla
Tässä sunnuntaikuvan alkuperäinen versio. Suunnitteilla on luokan valokuvanäyttely ensi kuussa joten harjoittelen ja teen erilaisia asetelmia. Minulle sopii nämä stillebenit parhaiten kun en satu olemaan mikään erityisen hyvä luontokuvaaja, enkä mikään tilannekuvaaja.
Kun ei ole minkäänlaista studiota käytettävissä saan olla erityisen ennakkoluuloton ja käyttää joskus vähän hassujakin rakaisuja. Tässä taustakankaana toimii samettinen kotiasuni...Yllättävän hyvin toimiva rakaisu , minun mielestäni! :)
Kamomilla

31 kommentarer:

  1. Funkkar fint med mjuksidräktbakgrund....kreativitet framför allt ;).
    Fint foto och spännande med utställning.

    SvaraRadera
  2. Flott det...ja en har jo ikke noe studio..så en må jo bare være kreativ:)
    klemklem

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin bild! Tycker mest om originalet för det är så harmoniskt. Ha en fin början på veckan!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  4. Jättefint. Speciellt att man kan se alla detaljer så bra, trots den så pass mörka bakgrunden. Men den lyfter fram sakerna på ett speciellt sätt. Mycket vackert. Kan tänka mig en sån tavla på väggen...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Det skall nog vara du till att komma på en så fiffig lösning, vacker bild.

    SvaraRadera
  6. Hej i stugan. Ville bara se att allt är bra. Här töar det för fullt...Usch! Gör dig en bra dag :) Men gud så fin bild...du är jätteduktig

    SvaraRadera
  7. Visst funkar det! Vilken skillnad mellan bilderna. Du är ju jätteduktig!

    SvaraRadera
  8. Ja det är tur att vad som helst går bra som bakgrund när man fotar ;) Jag brukar slänga upp ett vitt lakan på en vägg ifall jag vill ha vit bakgrund och sedan photoshoppa bort alla veck och onödigheter :) förr när jag fotade mina kaniner satte jag ett blått sammetstyg i en fotölj så blev det en perfekt bakgrund att fota små kaniner i ;)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt! Ser ut att vara från en annnan tidsålder.
    Ja, stilleben är också det som passar mig bäst - alltså stillastående objekt ;) Annars krävs det nog väldigt medgörliga modeller.

    SvaraRadera
  10. Mycket stiligt! Ja man tager vad man haver som sagt......uppfinnarjocke får man vara ibland och du är ju otrolig på att göra vackra ting av sånt vi andra inte ser potensial i.
    Ha det gott
    Yvonne

    SvaraRadera
  11. Väldigt vacker bild med vackra böcker och detaljer. Det blir så fint när du arrangerar.
    Fast jag hade plockat bort det lilla instrumentet......bli inte ledsen på mig nu, men det hade jag gjort!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Kaunis ja tasapainoinen kuva, jossa on upeat värit.

    Kuvatessa on hyväkin käyttää mielikuvitusta kuvaa lavastaessa, itsellänikin on ollut milloin mikäkin huivi tai pyyhe taustalla. Viime viikolla "satsasin" värillisiin suuriin pahveihin, joita aion käyttää kuvien taustalla.

    SvaraRadera
  13. Supersnygg bild! Gillar att man tager vad man haver...så brukar jag oxå göra...för att få en bakgrund som ska stämma så man slipper se sånt man inte vill se bakom!:)

    SvaraRadera
  14. Det är ju det som är så fantastiskt med fotografering.
    Man liksom trollar lite... ;o))

    SvaraRadera
  15. Jättefint stilleben
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  16. Funkade ju jättebra, så snyggt det blev!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  17. Tack för din positiva kommentar om min feed back, den blev jag glad för!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Njuter av dina mustiga bilder, den stilen är jag trogen följare av! Bra att hitta nya användningsområden för mysdressen!
    Eija

    SvaraRadera
  19. Fint med stilleben och kreativt som Kajsa Varg - man tager vad man haver... :) Skillnad mellan bilderna, roligt med photoshop. Jag önskar mig mer tid så jag kan pyssla med lite sådant också. Ha en bra vecka - kram Ewa

    SvaraRadera
  20. Jättefin bild! Gillar färgerna.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  21. du är mycket duktig du!
    lycka till med utställningen!
    susanne

    SvaraRadera
  22. Ja stilleben ÄR DIN grej, helt klart! ;)

    SvaraRadera
  23. Funkar utmärkt;) /Tant Grön

    SvaraRadera
  24. Det passar ju utmärkt med mjukisdräktsbakgrund :) Kreativt tänkande är bra!
    Snyggt blev det i alla fall :)

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  25. Sinulla on todella kaunis koti, ja ihania kuvia!
    En ole vielä ennättänyt kaikkiin kuviin paneutua, mutta jo nämä muutamat ovat olleet vaikuttavia!
    Koiruus näyttää hiukan samalta kuin minun Aatu-koira, se on dandiedinmonthterrieri, jotai samaa näköä :)

    SvaraRadera
  26. Ett underbart foto blev det med ett underbart stilleben och vackert djup, kramen

    SvaraRadera
  27. Ååå så fint!

    Du är verkligen duktig!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  28. Det blev ju hur bra som hälst!
    Är man uppfinningsrik som dej står man aldrig handfallen.

    Kramisar

    SvaraRadera
  29. Det funkar ju perfekt med mysdress!
    Att använda kreativiteten när förutsättningarna inte är optimala är ju det som kännetecknar en äkta konstnär:)))
    Du är så duktig!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  30. hihihi du är så kul!!
    Inte skulle du ha avslöjat mysdressen vi hade helt klart trott att det var värsta proffsutrustningen!!
    Mycket härlig bild var det och det är nog dressens förtjänst!
    Varma kramar Marith

    SvaraRadera