4 januari 2011

Tisdagstema på onsdag! ;)

Jag tenderar att missa tisdagstemat i FABRIKEN (länk till fabriken finns i högerspalten) men nu ska jag haka på- lite försenat nog, men i alla fall. Temat för denna tisdag var recycling och då passar min köksbild väldigt bra in. Vår köksö är en gammal vedlår som fått en arbetsskiva och ny pärlspont. Längst in mot väggen (syns inte i bild) finns två lådor, återanvända från ett vitrinskåp. Den vita fyrdelade hyllan på väggen är gjord av gamla vinlådor som målats vita. Tallrikshyllan är en gammal en, som prylsamlarväninnan försett oss med.
Mattan på golvet är loppisfyndad, grannens gamla slagbord är uppfixat och både tak och golv är återanvända. (dvs när vi monterade ner vårt hus och flyttade det, behöll vi alla golv och takbrädor). Köket är inget undantag när det gäller recycling i vårt hus. Det mesta har varit någon annans eller någoT annat innan det landat i Villa Kamomilla.
Kamomilla

Monesti minulta menee tuo FABRIKENin tiistaiteema ohi mutta nyt heittäydyn mukaan, joskin päivän myöhässä... (linkki löytyy oikeanpuolisesta sivupalkista) Tämän tiistain teemana on kierrätys. Tähän sopii mainosti kuva keittiöstämme jossa vanha puulaari on saanut uuden elämän keittiösaarekkeena. Tähän laariin on lisätty uuden kannen lisäksi myös kaksi laatikkoa vanhasta vitriinikaapista. Neliosainen hylly on tehty viinilaatikoista. Matto on kirpparilta, naapurin vanha klaffipöytä sai uuden elämän ja lattia-sekä kattolaudat ovat talosiirron jälkeen saaneet uuden maalipinnan.
Tämä kierrätyslinja kantaa läpi talon ja lähes jokaisella esineellä ja huonekalulla on oma tarinansa!
Kamomilla

17 kommentarer:

  1. Jag tänkte faktiskt på dej när jag såg temat recykling! Du, om någon är väl en riktigt drottning av återvinning! Jag tror inte det är många som slår dej här!!!:) Helt fantastiskt vad du och din make får till det!
    Ha en fortsatt skön vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen hur du återanvänder allt du hittar. Vedlåren minns jag då ni gjorde. Kram

    SvaraRadera
  3. Kannatan kierrätystä.Omassa kodissani löytyy samalla tavalla kierrätystavaraa joka huoneesta
    Tuollainen puulaatikko ois ihana.Voisin laittaa sen vaikka olohuoneen takan viereen puille:)

    SvaraRadera
  4. Hej! Skickade iväg ett mail till dej, undrar om du fått det. Ljuslyktorna, de små kronorna, du hade i inlägget den 30 dec, vet du var man kan hitta såna? Kram från sydligare breddgrader..

    SvaraRadera
  5. Det är nog säkert tack vare recyklingen som ert hem utstrålar värme och harmoni. Det är ert eget:)

    SvaraRadera
  6. i min värld är du the recycling queen :)
    det blev nog så himla snyggt med den där mörkbetsade hyllan.
    angående armen, så värker den ända från axeln och ner till fingrarna. armen känns tung, jag har molande värk upptill och från armbågen och neråt värk och stickningar. jättejobbigt faktiskt.

    SvaraRadera
  7. Eläköön kierrätys <3

    Kyllä teillä on silmiähivelevän kaunista...

    Hyvää loppiaista!

    SvaraRadera
  8. Ja men visst är det så vi ska göra. Använda saker flera gånger om, istället för att konsumera. Det är roligt att shoppa, men det är ännu roligare att få en sån där recykle-idé. Nu går jag och kikar på en trasig lampskärm och funderar vad som kan bli av den. Eller så skänker man den... det är också återvinning.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Återanvändning är ett vackert ord.

    Och ibland lite som ett virus. Ett feel-good-virus ;o)) Man blir liksom besatt. Har blivit smittad ordentligt nu i vinter...

    Vedlåren skulle jag vilja ha om jag kunde få plats med den i mitt minihus... ;o))

    SvaraRadera
  10. Jättebra med återvinning och roligt när man själv vet historien bakom föremålen.
    Ha en fin trettondag!

    SvaraRadera
  11. Heipparallaa! Lautashylly mullakin kahtelussa keittiön pikkuseinälle vaikka mies meinaa että ei mahu:) Lupsakkaa loppiaista:)

    SvaraRadera
  12. Har alltid beundrat ditt fina kök, tycker om dina färger som du har där..du är otrolig på att återvinna, en riktig mästarinna! Ha de, kramen

    SvaraRadera
  13. är ännu harmsen över att jag inte kunde gå på den där kursen m dig i höstas! Du/Ni är ju bara sååå duktiga på att återanvända! Och jag borde och skulle vilja bli bättre på det! Köket är superfint o kryddhyllan såg ju ut att ha kommit på smidig plats om det är på köksön han bakar?

    Jättesnygg header annars!
    Ha en skön helg o lycka till m skolstarten sen!
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Hei Kamomolla, niin Mallan sivujen kautta tänne löysin, oikeesti ihanaa lukea ruotsiksi blogia tämä on ensimmäinen. Kerroin blogista työtoverilleni hän on kiinnostunut sisutamisesta ja asunut useamman vuoden Ruotissa.

    Kiinnostus on valtava blogien lukemiseen nykyisin.

    SvaraRadera
  15. vackert kök! fint med allt detdär återanvända! jag hade mycket gammalt i vårt 100 år gamla stockhus, men sen vi flyttade till det här nya moderna huset passar de väldigt dåligt in...
    trevlig helg!
    susanne

    SvaraRadera
  16. Mysgigt kök ni har!! Vilken smart vedlåda! Vi har en liknande låda men inte så smart som man kan öppna framifrån, mycket bättre än att behöva lyftfa veden upp ur lådan.
    /Maria

    SvaraRadera