13 oktober 2009

Brödpåsar

Jag har tidigare nämnt att min man bakar mycket. Vi äter hembakt bröd så gott som varje dag. Den som är insatt i ämnet vet att nygräddat bröd inte ska trängas in i plastpåsar för då möglar det fort. Lösningen kan vara en påse av tyg eller kanske till och med att rulla in det i tidningspapper. Nu har jag tagit mig i kragen och sytt tygpåsar för våra bröd!
De flesta känner väl igen Ikeas kökshanddukar? Jag vek två handdukar och sydde påsar av dem. Sen sammanförde jag dem så att det blev till en påse men med dubbelt tyg. Då andas påsen men är ändå relativt tät, så brödet inte torkar för fort. Allt som allt gjorde jag fyra påsar- det gick alltså åt åtta handdukar. Något band att sluta påsen med behövs inte, man viker bara ner påsen över brödet.
Så kan man ju rulla ner kanterna och bjuda bröd direkt ur påsen!

Jag har så mycket jag vill göra, men tiden räcker aldrig till.. En del av min senaste betongsats blev inte alls som jag hoppats, men så är det- ibland lyckas man-ibland inte. Men jag har massor med nya betongprojekt som jag vill testa! Till och med smycken av betong!

Snart ska jag i alla fall ta kväll och mysa en stund i bastun. Jag har stigit upp kvart före fem i morse och tickat på som en annan singermaskin. Nu måste jag försöka varva ner...

31 kommentarer:

  1. Ihana idea teille jotka leivotte paljonkin leipää itse. Leipäkin näyttää herkullisemmalta tuossa ompelemassasi pussukassa :)

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt att bli bjuden på nybakat bröd från så härliga påsar. Å ingen bismak. Smycken i betong?? väntar på bilder:)

    SvaraRadera
  3. Så härligt lantligt och mysigt det ser ut med handdukspåsarna till brödet.

    Jag höll i och bläddrade i "Betong - en gjuten hobby" i bokhandeln idag. Blev så sugen. Så småningom ska jag nog testa jag också.

    Ja, varva ner och ta det lugnt nu. Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Javisst känner jag igen kökshanddukarna och det ser verkligt fint ut med dessa brödpåsar. Och igen en gång har du så snofsiga bilder!!
    Åh så skönt med bastu... Vi har nu bott ett år i vårt hus men bastun är inte ännu ens påbörjad... skulle göra gott för sjuka axlar, sjuk nacke, som fått sig pga obekväm arbetsställning vid bloggandet. Det har ju blivit en och annan timme vid datorn på sistone ;O)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Lät som en tidig morgon...

    Brödpåse är både vackert och till hembakt också praktiskt, har jag lärt mig här nu..*ler*..

    Skönt att läsa att det är fler som inte alltid lyckas med betongen!

    Trevlig onsdag!

    SvaraRadera
  6. Så vackert det såg ut, bröd i tygpåsar, nej det visste jag inte, man har dem ju jämt i platspåsar, fast vi äter så snabbt att det inte hinner mögla.. vilken man du har, en sån lyx med hembakt bröd var dag! Sån snygg toppbild du lagt in, vackert. Mari.

    SvaraRadera
  7. Hej! För att inte tala om hur vackert det blev med brödpåsarna...det finns väl ingen plastpåse i världen som kan slå det där?
    Det verkar som om många har det stressigt nu och ändå har inte julruschen ens börjat...
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Halloj...snygga påsar ..nästan som mina bullpåsar det..har oxå en innerpåse:)...Kram.Pia

    SvaraRadera
  9. Ser så läckert ut där brödet bjuder på sig från påsen...

    Bastn är helt rätt ställe att varva ner i :)

    SvaraRadera
  10. Du är verkligen fiffig, jag kommer att ta efter brödpåsen.Tänk om bagarna som leverera till affärerna fattade att man inte lägger nygräddat bröd i en plastpåsen vilket vi andra vet. Jo, tänk om man hade mer tid att göra roliga saker. Kram

    SvaraRadera
  11. Åååå så vackra bilder det är hos dig och dina brödpåsar är ljuvliga och så snygga sen då. Tack för inspirationen. Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  12. Jättefin ide´med brödpåse! Och jag som har så många kökshanddukar - jättebra!

    Synd att det inte blev bra med senaste betongsakerna, men som sagt - ibland blir det bra - ibland mindre bra, men det är väl så man lär sej! Du är ändå jätteduktig Kamomilla!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Jättefint!
    Hoppas att det är OK att jag använder mej av din fina idé?

    SvaraRadera
  14. veeery nice. dina idéer tar aldrig slut!

    SvaraRadera
  15. Ohhh så fina brödpåsar du har sytt...vad du är duktig och påhittig !!
    Så lilla Svante är nytrimmad, jag vet hur det är, vår Nisse backar också då han ser vår trimmare...hii..hii..sen när vi hämtar honom så springer han fort fort till bilen, han vill hem, inte alls säga hej då eller nåt till trimmaren..
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  16. Oj vad praktiskt! Sådana måste jag också fixa till! Vi har också en tid bakat vårt eget bröd. Så mysigt!

    Angående min lampa, jo, den bara låg där i en container på trädgårdsgatan i Åbo och väntade på mig. Förstår inte hur någon kastat bort den.. Fast emellanåt tänker jag, att kanske den inte skulle kastas bort, kanske någon bara hade lagt den där och gått efter något annat.. eller någo.. Tur för mig iallfall!

    Kram, Lotta

    SvaraRadera
  17. Ja, bastubad är ett ypperligt sätt att varva ned!
    Vår är tyvärr inte färdig för bruk ännu... men kanske i vinter nån gång?

    Tänk så mycket trevligare det måste vara att öppna en sån påse jämfört med en av plast!
    Jag vill också ha hembakt bröd!! (Fast nån annan får gärna göra det, hehe!)

    SvaraRadera
  18. Både snyggt o praktiskt! O som jag sagt förr- vilken man du har!!!
    Vackert att bjuda brödet direkt ur påsen!
    Åhh vad skönt det lät med bastu!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  19. Härliga brödpåsar du sytt, brödet ser så läckert ut där det tittar upp ur påsen! Lyckans ost du som har en man som är så duktig på att baka! Min man kallar sig själv för novisen vid spisen... Men ibland får han allt hjälpa till i alla fall! ;)
    Ja, det är nog många som tycker att tiden inte räcker till... Vart tar dagarna vägen egentligen? Tiden bara rusar iväg och det är så mycket man skulle vilja hinna med.
    Blir sugen på att testa med betong jag också, låter så kul... Men det får nog vänta till våren eftersom jag inte har något varmt förråd att hålla till i, och det är väl lite väl klottigt att hålla på med inomhus...

    SvaraRadera
  20. Vilka fina brödpåsar! Vilken idé att använda ikeas handdukar!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  21. Smart och snyggt! Oj, va du är uppe tidigt på morgonen!
    Kram :)

    SvaraRadera
  22. Hej, jag tänkte bara säga att vi kommer att åka till Nagu nu en sväng över helgen att ifall de finns lite tid över så kunde vi kanske träffas en sväng?? Men om du har tajt med tid så kan vi ju ta det en annan gång istället :)

    SvaraRadera
  23. Egna brödpåsar, det ska jag nog också satsa på. Dina är jättefina!

    SvaraRadera
  24. Tänk om du kunde förmedla doften av det härliga brödet.
    Handduk = brödkorg... möjligt?
    Jo om man bor i Lilla Kamomillas Villa!!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  25. Hej, va fina bilder du har fr ditt hem! Och nybakt bröd... nami..
    Hoppas att du inte har ngt emot att jag sätter dig på min lista på bloggar jag följer?
    Ha en skön höst!
    Kristina

    SvaraRadera
  26. Ihanalta näyttää. Melkein tunnen leivän tuoksun tänne saakka. Mahtavia nuo edellisen postauksen betonikynttilätkin. Aivan upeita, kaikkea olet ehtinyt tekemään.

    SvaraRadera
  27. Hej och tack för din förfrågan. Jag återkommer med priser osv. Promise :)
    Kram S.

    SvaraRadera
  28. Helt underbara bilder, vilken stämning!

    Lena

    SvaraRadera
  29. Vilken smart idé...du är så himla bra på att komma på saker jag aldrig skulle tänka på...:) tråkigt med betóngen, kram

    SvaraRadera
  30. hei!
    kotisi on ihastuttava ja kuvat siitä blogissasi niin juuri minun mieleeni:)
    olen useinkin täällä vieraillut mutta nyt kun huomasin että voin kommentoida tällä suomellakin , tein sen heti... luen sujuvasti ruotsia mutta kirjoitustaito on unohtunut :(
    kiitos kauniista blogista ja silmänilosta:)
    lämpimin terkuin , kram, päivi

    SvaraRadera