16 oktober 2009

Finsk design

Mitt nyaste loppisfynd och nya kärlek är ett Finlandiasmycke av tenn (åtminstone enligt lappen som var med)
Jag tror dessa smycken var väldigt populära på 70-talet men om någon har någon mera information så vill jag gärna veta! maila mig på tidlosating@gmail.com För några år sedan skulle jag väl aldrig ha klätt mig i något sånt här men nu ser jag det med nya ögon. Och Finsk design är inget att skämmas för tycker jag! Det håller i längden!
Jag använder det med både den långa kjeden och kortare kjed, beroende på vad jag har för klädsel. Det gör sig bäst mot ett mörkt plagg. Här mot en väst från Indiska.

Finhetsslarvan (alltså scarfen) ;) -den är från loppisen den också :)

Ha en skön helg! Det ska jag ha! Jag ska gjuta betong, för ovanlighetens skull... ;)

Kamomilla

20 kommentarer:

  1. Smycket är ju riktigt snyggt, och passar fint ihop med scarfen! Ja, tänk så det kan gå... Något man aldrig skulle ha gillat förr kan man nu tycka är hur snyggt som helst. Smaken ändras verkligen med åren! Så är det i matväg för mig också, sånt som jag inte alls gillade förr kan jag helt plötsligt upptäcka att jag faktiskt gillar!
    Ha en skön helg och lycka till med gjutandet! :)

    SvaraRadera
  2. Smycket är stiligt! har sett något liknande tidigare men inte just det där.
    Den rostiga "kippan" i förra inlägget var också tjusig. det blev en vacker helhet på trappan/terassen.

    En liten fråga: Når du sytt kuddarna av gamla tröjor har du då tovat tröjorna först i maskinen eller??

    SvaraRadera
  3. De e ju kvinnans rättighet att få ändra åsikt :) Fint e de nog så bra att du gillar de nu för tiden:)Väntar på betongresultaten....

    SvaraRadera
  4. Du är då produktiv, jag fick läsa riktigt många dagars skriverier..blir faktiskt grön av avund, jag har fått skrivkramp i min blogg, fattar inte varför..vad fint smycke du hittade, det går faktiskt att hitta väldigt personliga smycken på loppisar. Och så här på höstkanten piggar de upp plagg som plagg! Vad kul att det finns förresten någon annan "rost-galning", jag trodde att jag var ensam (hi hi) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Så flott smykke :)

    Klemmer Maria fra Idekroken

    SvaraRadera
  6. Vilken vackert smycke! Det var längesen man såg ett sånt!
    På 70-talet kallade vi dem för "Kalevala-smycke", ja, det fanns många liknande och det typiska var att det liksom hängde saker i det, som det här. De var rätt exklusiva och ofta ett riktigt hantverk.
    Det fanns både ringar och broscher i samma stil - om man ville vara lite läcker och hippieaktig hade man bl.a. ett sånt!
    Bara så du vet!:-)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Kjempeflott smykke...og det gjør seg veldig mot mørk bakgrunn:)
    ha en kos kveld
    klemmer edda

    SvaraRadera
  8. Verkligen ett vackert smycke, visst skulle man ratat ett sånt tidigare men idag ser vi ju allt med andra ögon. Kram

    SvaraRadera
  9. Snyggt!! Visst finns med massor med fin finsk design! Jag känner inte igen just den där modellen.
    Har själv en hel del Kalevala-smycken (maken jobbade förr på guldsmedsaffär, jodå!) men det går i perioder hur jag använder dom.

    Ha en riktigt fin lördag i gjutningens tecken!
    kram!

    SvaraRadera
  10. Mamma hade något liknande och den har jag använt till och från enda sedan hon dog...så otroligt vackert. Gedigna smycken blir aldrig omoderna.

    SvaraRadera
  11. Ohhhh vilket vackert smycke, ser ut lite som Kallevala !
    Kanon snyggt...
    Ha nu en fin helg
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  12. Fint halsband och fin scarf!
    Trevlig helg!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  13. Onpas kaunis koru. Itsekin olen haaveluut pitkästä käädystä mutta en ole vielä löytänyt mieleistä.

    SvaraRadera
  14. Sååå vackert det smycket var ...
    Jag gillade det jätte mycket.
    Ha det bäst!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  15. Jättevackert smycke! Vackert med tenn! Ha en underbar helg!
    Anna-Karin
    livetharochnu-akh

    SvaraRadera
  16. Vilket vackert smycke! Visst håller finsk design i längden. Å Kalevala-inspirerade smycken tycker jag är mycket finare än de hypermoderna...
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  17. Oj vilken fin länk det var med massa fina bilder.
    jag skulle helt klart kunna leva med den lampan det var ju häftigt med den kombinationen... fast hihi... dinglande skovelhorn från älg... haha finns nog ingen prisma som gör sig bra till den storleken... hihi...

    Vet inte vad det var med smycket som gjorde att jag gillade det så mycket, kanske att det var det krusidulliga och att det har en historia!
    Det liknar ju på nåt sätt din konst av bestick!
    Massor med kramar
    Marith

    SvaraRadera
  18. Jättefint smycke du fått tag på. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. vilket stiligt smycke! den passar absolut din stil. härliga betonggrunkor nästa inlägg också!

    SvaraRadera
  20. Påminnel om ett gammal Kalevalasmycke som jag har. I like it a lot :)

    SvaraRadera