25 oktober 2009

Lånad ide´

Jag hade lite tröttnat på lampan i allrumet. Den hade en fyrkantig Ikea skärm som jag tyckte att kändes för kantig. Nu råkade jag "ramla" över en trasig loppislampa igår. Porslinsfoten var sönder men skärmen var hel så jag köpte den för hela 50 cent... Jag hade nämligen i torsdags fått en ide då jag såg på det finska lifestyleprogrammet Ratula. (jag gillar inte programmet egentligen, tycker det är ett "Wannabe Strömsö"program), men vissa ideer kan man ju snappa upp, inte sant? Kanske har de dessutom plockat lampide´n från en blogg, för jag tycker mig nog ha sett det förut... Hursomhelst ville jag göra min egen version av boklampan.Man tager alltså lite böcker ( i detta fall hade jag några fina som jag vunnit i ett blogglotteri) :) Så en lampfot, den måste vara tunn. Ikeas smala svarta passar utmärkt. I programmet Ratula gjorde de om en gammal skärm med att klä den med gammalt bokpapper. Jag testade med att klä den gamla skärmen med ett gammalt sjökort men resultatet blev förfärligt! Inte alltid man lyckas, ska ni veta! :D Brevid står en skärgårdstavla som jag gjort för länge sen.Så fick vi njuta av en underbar lördagsmiddag! Gubbens bravur är det här, och alltid lika gott. Nöt inrefilé (smalt i munnen!) potatisgratäng med kantareller (underbart krämig tack vare creme fraische) stekta morotsstrimlor på romainesallad med fetaost och rostade valnötter....Vinet jag valde till var ett Chilenskt ekologiskt vin från Alko. Etnico är fylligt, smidigt med söt bärighet, plommonkaraktär, mjuk kryddigt, varmt. Varmheten kom tydligt fram, alkoholprocenten var hela 14,5... Vinet var definitivt i vår smak, eftersom vi båda gillar viner som är fylliga. Prisvärt var det! (7.99e)

Nu ska jag njuta av en skön slö söndag. Lite smått pyssel och en tur till skogen för att se om det finns några trattkantareller kvar.

Ha det gott och tack till er alla som kikar in här regelbundet! Nu i veckan väntar jag spänt på tidningen Koti ja Keittiö som äntligen i torsdag ska komma ut med vårt hemreportage! Och eftersom jag sen inte mera kommer att vara så anonym så har jag nu tagit steget ut vågat lägga in en bild på mig själv. (i vänstra sidobalken) Hej på er alla! :D

Kamomilla

47 kommentarer:

  1. Tuo on kauniimpi kun ohjelmassa!! ;) Ihana!!!

    SvaraRadera
  2. Kiva lampunjalka! Minäkään en oikein Ratulasta pidä, liian teennäinen ja liikaa ratsastaa pelkällä ratula nimllä. Ideat jotkut ovat ok.
    Herkun näköinen kattaus...nam

    SvaraRadera
  3. Lampan ser väldigt fin ut och ditt skärgårdsmotiv är underbart. Älskar skärgården eftersom jag tillbringade min barndoms somrar i Stockholms skärgård. Ha en skön söndag! Kram

    SvaraRadera
  4. Snärtig lampfot och lyxig middag. Mums!

    SvaraRadera
  5. Oj så fin lampan blev, och vilken originell idé att använda gamla böcker på det där sättet! På vilken kanal går Ratula? Har nämligen aldrig sett det programmet, eller ens hört att det finns ett sånt program.... (man kan ju inte hänga med i ellt, eller...? ;) )
    Ååååh, så gott det ser ut! Kantareller, mums! Kommer till er på middag när som helst! ;D

    SvaraRadera
  6. Så snygg lampan blev - både skärmen och böckerna! Ja, man tager vad man haver...och det är du verkligen bra på, ha-ha!

    Vilken supermiddag han gjorde, maken och vinet till låter jättegott. Det ska vara lite mustigare viner nu på höst/vinter, tycker jag också! Min favorit är Amarone-vinerna, men de är dyra och man får unna sej det mera sällan. Det här verkar ju dock överkomligt i pris!
    Ha en härlig söndag i skogen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Den lampskärm är mycket vacker. Jag har en sådan ... tyvärr han har dödat mer än 50 cent:)
    The decoration is really great!
    kram,
    barbara

    SvaraRadera
  8. No, nyt täälläkin alkoi jännittää, ei enää montaa päivää, kun postilaatikossa kolahtaa!

    Ihanan lampun olit tehnyt ja kaunis oli taulusikin!

    SvaraRadera
  9. Du visar alltid så inspirerande och annorlunda fina ting,,så häftigt med lampan...Maten skall vi inte prata om,,det vattnas i munnen..Så gott det ser ut.Helt i min smak...Kram

    SvaraRadera
  10. Voi, miten hienon lampun olet tehnyt, ihana! Kiva, kun olet antanut myös kasvosi tuohon blogisi sivuun. Ratulasta olen tismalleen samaa mieltä...

    SvaraRadera
  11. Kaunis tuli lampunjalastasi.. itse ajattelin myös koettaa Ratulan ideaa hieman muutettuna Juuson huoneeseen.
    Vau... minullahan tuli oikein vesi kielelle kun katselin kattaustasi.
    Myös täällä odotetaan innolla lehteä, jotta pääsen kurkkaus matkalle kaunnin persoonalliseen kotiisi...
    Mukavaa sunnuntai iltaa!!
    lämpimin terkuin Jaana

    SvaraRadera
  12. Hej

    Du är precis så där glad och go som jag föreställde mig =)

    Och lampan blev ju underbart charmig! vad du kan....

    Ha en härlig fortsättning på söndan, nu ska jag hjälpa fem åringen med städningen i hennes rum och sen blir det söndagsmys....

    Kram Pirre

    SvaraRadera
  13. Vilken snygg lampfot det blev!
    Skärmen liknar exakt den jag har på lampan i sovrummet fast den är blå. Fick den lampan då jag fyllde fyrtio och har varit rätt nöjd med den som den är. Men ibland är det roligt med förändringar. Jag väntar så på tidningen Koti & Keittiö, skall bli så spännande att få se ditt hem i den.
    Njut av söndagskvällen efter den goda maten! kram

    SvaraRadera
  14. Va annorlunda lampan blev, fin. Vilken gourmet-kock mannen din e. Har datumet som påminnelse i telefonen, fast de behövs nog inte:) Söt bild på dej å Svante.

    SvaraRadera
  15. Nemän, vad kul att se ett ansikte på dej. Du som är riktigt finurlig och påhittif, gillar dina tips som vanligt och lampfoten var jättebra.Jag har flera sånna. Kram

    SvaraRadera
  16. Tack för hälsningen hos mig! Rolig idé med lampan...den blev jättefin.

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  17. Hejsan, va fint....jag kunde också ha en sån lampfot ;)
    För mig e böcker nästan heliga och jag kan inte slänga en enda bok... så jag kunde ju använda dem till ngt vettigt!
    kristina

    SvaraRadera
  18. Det blir roligt att se ert hem i tidningen!
    Fin lampa det blev! Gamla böcker är ju så vackra.
    Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Vad trevligt med en bild på dig!
    Du ser lika smart och söt ut som jag föreställt mig dig!
    Alltid full av fiffiga idèer!!

    Bra idè för en "lampmake-over"

    Trevlig kväll!/ Mariette!

    SvaraRadera
  20. ....och jag fick direkt ögonen på dig och Svante.
    Vad fiiiina ni är!! :o)

    SvaraRadera
  21. Lampan ser verkligen mysig ut :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  22. Måste köpa koti och keittiö.Lampan blev mysig!Åå den där maten,det riktigt vattnas i munnen.

    SvaraRadera
  23. Vilken rolig idé med lampan! Skulle passa en bokmal som mig...

    SvaraRadera
  24. Roligt att ha ett ansikte på "lilla Kamomilla"! Själv har jag inte ännu tagit det steget...
    Lampan är skojig och vilken fin skärgårdstavla du gjort, akvareller??
    Maten får det att vattnas i munnen trots att jag just ätit..Det är nog guld värt med en man som både bakar och lagar mat!
    Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  25. Hej vännen!
    Åh vilken fin bild på dig sötnos! Vad fina ni är... Lova att du visar bilderna från reportaget här på bloggen!!!!
    Vilken smart ide´med böckerna på lampan!!
    kramis Susanne

    SvaraRadera
  26. Vad spännande att få vara med i en tidning! Det blir nog riktigt bra ska du se:) och lampfoten var riktigt "rolig" på det sättet att man lätt kan ändra den igen om man inte vill ha den så för alltid....gillar sånt!

    vi börjar vara ok här hos oss igen men det tog hårt på lilltjejen att vara så sjuk....men som sagt så kan livet vara sååå mycket värre än såhär så vi fortsätter vara tacksamma:)

    SvaraRadera
  27. Hej igen!
    Ja jag glömde ju säga att maten ser helt gudomlig ut! Åh vilken gratäng! Nu blev vi hungriga här hemma så vi ska göra kvällste o mackor!! Ditt fel! *fniss*
    kram Susanne

    SvaraRadera
  28. Jättefin din nya lampa. Har sett det där programmet en gång och tyckte det bara var vulgärt och fjantigt. Duudsons var med den gången. Har gått och väntat på tidningen jag också, nå nu i veckan är väntan över. Det sakll bli spännande läsning,fastän du nog visat en hel del på bloggen redan.

    Skön start på den nya veckan.

    Kram Sabi

    SvaraRadera
  29. wow, vad fin lampskärmen blev. det där programmet har jag missat helt.
    tack för vintipset också - sådana får man aldrig för många av ;)
    söööt bild på dig och svante. *love*

    SvaraRadera
  30. Så kul att få se dig på bild, fast förresten det har jag nog redan gjort i Ingelas blogg tror jag? Fast jag kom inte ihåg hur du såg ut :)
    Oj, kan du måla tavlor också!? Den är väldigt fin!
    Så spännande med ett reportage! Jag brukar inte köpa den tidningen annars, men nu ska jag nog göra det.

    Ha en fin vecka, hälsar en som är totalt utan inspiration för något som helst, därav glest mellan inlägg på sistone... Måste vara det gråtrista vädret!
    Kramis!

    SvaraRadera
  31. Vilken fin bild på dig och Svante! :)
    Ska ta och kolla in Ratula någon gång, fast det är ju synd om de apar efter Strömsö... Men som du sa, idéer kan man ju alltid snappa upp! :)

    SvaraRadera
  32. Såg inte programmet men idén är rolig... din lampa blev jättefin!
    Ååh så gott ni har ätit. Lyckans du som har en sån duktig kock hemma, det är inte alltid kul att stå i köket själv.
    Kram Sabina

    PS. Kul att se bild på dig... jag har inte varit så modig ännu :)

    SvaraRadera
  33. Hej! Tänk vad man kan göra roliga saker med sina prylar. En lampskärm med böcker! Ja, varför inte!
    Har också ett gammalt hus som vi renoverar så varsamt och även långsamt vi kan. Vi vill inte gå för fort fram, man måste få känna in hur man vill ha det.
    Jag skriver om vår renovering, måleri och annat som inspirerar.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  34. Härlig lampa, härlig mat och så är ni så söta tillsammans du o Svante!
    Jag har också funderat på att boka bord på julmarknaden men jag vet inte riktigt om jag har tid att göra så mycket julgodis som det skulle behövas för att ha ett stånd. Åtgången var fantastisk i fjol när jag sålde på den lilla marknaden på byn! Så, kanske jag bara får TA mig tid för det är ju så roligt!

    SvaraRadera
  35. Så kul att se en bild på dig! Jag har sett en tidigare då du fyllde jämna år vill jag minnas.
    Oj va roligt att reportaget ska komma nu, jag ska spana efter Koti & Keittiö i butikshyllan till helgen. Ibland glänser de till med jättefina reportage, som detta kommer att bli naturligtvis!
    Lampan är fin!

    SvaraRadera
  36. Tack snälla du för din kommentar!:) Beslutet har inte varit allt för lätt att ta..
    Väntar med spänning på att tidningen ska komma ut, och så roligt att få se en bild på dig också!! Ha de gott, vännen!

    SvaraRadera
  37. Nämen hallå där, så kul att se dig!!
    Visste väl att böckerna skulle komma till användning men en lampfot... hade jag aldrig kommit på.
    Om jag kunde ge ett pris för den påhittigaste bloggerskan så skulle jag helt klart utse dig som vinnare för en kreativare människa "känner" jag inte!!
    Tack för att du delar med dig av dina fantastiska ideér.

    Kram Marith

    SvaraRadera
  38. Men vilken rolig sida! Första gången jag tittar in. Lampan blev ju kanon fin, kul och enkel idé.

    SvaraRadera
  39. Ser ut som helgen har varit bra.....med både fynd och underbar mat....lampan var ju så fin
    Ha en bra vecka
    Lotta

    SvaraRadera
  40. Hej! Va kul att få se en bild på dig och jag hoppas du visar bilder ur inredningstidningen på bloggen så vi svenskar får se oxå!:
    Så häftigt med idén m lampan, blev fint och annorlunda! så fint skärgårdsmotiv oxå!
    Kram :)

    SvaraRadera
  41. hej vännen!
    smart och snygg lampfot, helt perfekt med läderinbundna böcker till ditt mörka bord.
    Oj vad det låter roligt med en julmarknad! Och vad kul att få ett ansikte på dig (som jag tycker att jag nästan känner) - hej där! (Jag är lite feg själv :-)
    Kram på dig och ha det så gott i tomteverkstan!
    Susanne

    SvaraRadera
  42. jo, förresten... vad tycker du om Ernsts bok? Är det en "must-have"?
    Kram igen!

    SvaraRadera
  43. TACK så mycket för din kommentar hos mej! :)

    Vad roligt att få se en bild på dej!!! Lampan såg jättefin ut.

    Åhhh vad det lät GOTT!!! Och vin till....åhhh det lär dröja ett tag till innan jag får dricka det. Jag får köra med coca cola ett tag till! :)

    KRAM

    SvaraRadera
  44. Hejsan svejsan!
    Vad snygg boklampan blev!
    Och vad god maten ser ut att vara! Mumms!
    Jag tycker att du har en sån mysig blogg, så jag har lagt till dej på min blogglista.
    Ha det bra önskar fru Ekeby.

    SvaraRadera
  45. Hei!
    Tulin juuri töistä ja ensimmäiseksi luin Koti ja Keittiö lehdestä jutun ihanasta kodistasi :) Valtavan työn olette tehneet, joten nauttikaa nyt. Sisustuksessasi on juuri sitä särmää, jota etsin omaankin kotiini.
    Olen myös ihaillut kauniita korujasi Villa Wenlassa
    Mukavaa loppuviikkoa!

    SvaraRadera