4 oktober 2009

Efter stormen

Det stormade igår. Strömmen gick, men bara en stund. Så mycket att jag hann tända en massa ljus och de fick fortsätta brinna när elektriciteten slogs på igen. Det var mysigt i tamburen, jag fick lite längtan efter jul...
I bastukammaren därute har det skett lite förändringar. Vi har burit grabbens bäddsoffa dit ut, men för att den ska kunna bäddas ut utan att vara för nära kaminen så måste järnsängen ut. Det ena ger det andra, så bonusdotterns Ikeasäng togs i bitar och fördes bort för förvaring. Istället får hon sova i järnsängen, de gånger hon besöker oss och gästrummet råkar vara upptaget. Hennes vrå går i Marin stil som övriga delen av allrummet däruppe också gör. Det bryter lite mot resten av husets inredning, men det tilltalar husets grabbar mer än romantisk inredning, förståeligt nog.
Gårdsbastuns kammare går i samma stil. Man får en känsla av sommarstuga när man är där.
Av prylsamlarväninnans syster fick jag två servetthållarfåglar. De var ganska vanliga här en tid och man ser dem nu lite varstans på loppisar och på återvinningen. Min vana trogen försökte jag tänka om de kanske kunde få ungå sopcontainern i alla fall? Formen är ju fin! Och jag tänkte på bastukammarens skärgårdskänsla...
Den blå färgen kunde jag i och för sig kanske ha behållit, men nej, jag ville ha ett par! Så det blev till att måla dem.
Japp, där står de på bordet! Ser du dem?

Här får de leva och bo ett tag nu. De får väl leka att de är måsar? ! *fniss*

Idag har jag varit med familjen på marknad! Träffat en massa kreativa skärgårdskvinnor och njutit av den fina stämningen som finns i små skäribyars gemenskap. Men mer om det i nästa inlägg!

32 kommentarer:

  1. såna fåglar fanns säkert i vartannat hushåll förr i tiden. också hos oss. de ser lite kaxiga ut där de står nu. prima!

    SvaraRadera
  2. Kyllä teillä on joka puolella vaan niin kaunista, että ei voi kuin ihailla taitojasi ja silmääsi kauneudelle!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt aldrig sett sådana fåglar förr. De är jättefina. "Ramlade" över din blogg av en slump och den var så mysig att jag nog kommer att återkomma.

    SvaraRadera
  4. ja, riktigt ruggigt väder blev det!
    Tur att man kan tända lite ljus och få den rätta myskänslan då! Så fint det ser ut i din hall.

    Ja, den kammaren ser ju jättefin och manlig ut, med det marina/new england-stilen!
    Ja, tänk att träfåglarna passar ju in perfekt i det marina!
    Tänk, att du alltid ser kvaliteter i sakerna!:)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Ohh nu blev jag nostalgisk, minns att vi hade en sån fågel hemma. Undrar om den finns kvar...
    Det är fint med marin stil också, vi har det i lilla stugan ute på gården, gäststugan.
    Idag har vi ruggvädret o ikväll blir det stearinljusfrosseri;-)
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  6. Härliga marina bilder. Här gick med strömmen idag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Så mysigt med lyktan! Jättefint marint rum! ..och så himla fint i bastukammaren i samma färger!
    Det är mörkt och regnigt här och man vill bara äta gott och mysa! Ha en skön söndagkväll! Kram :)

    SvaraRadera
  8. Här har jag missat flera inlägg! Du är så kreativt härlig så det är verkligen en fröjd att se och läsa!!!
    Och en massa fint fyndat!
    Gillar allt jag ser!

    Trevlig kväll!
    Kram Mariette

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig sett sådanna fåglar förr. Men jag tycker de blev jättevackra när de blev vita.
    Här har julen redan intagit Lidl affären och Halpa Halli. Jag tycker de förstör julstämmningen när de kör igång i början av Oktober.

    SvaraRadera
  10. Söta fåglar. Jätte fin hörna bonusdottern har.
    //Tezz

    SvaraRadera
  11. Hej Vilka underbara inlägg jag har att ta del av...och jag är en liten sherry"tant"....(utan löständer o grått hår)... vilken fin karaff du hittat! Ja, nu viner det om stugknuten...regn och rusk.... men jag gör som du myser inne! Ha det så bra! Kram fr C

    SvaraRadera
  12. Go'kväll i höstrusket! Här faller nu snöblandat regn och det är becksvart ute. Mysigt att vara inne och elda i kaminen...
    Jättesnyggt med det marina! Fräscht året om. Tror faktiskt att vi hade en sån där pippi när jag var liten, undrar var den har flugit iväg?
    De ser ut att stormtrivas hos dig i allafall =)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Vilka gulliga fåglar! Jag har inte sett dem förr. De blev jättesnygga som vita! Det satt en mås på en klyvarbom... ;)

    SvaraRadera
  14. Löysin kauniin blogisi. Olen viettänyt pitkän tovin sen parissa. Olette tehneet todella suuren työn talonne kanssa. Pistäydyn varmasti uudelleen teillä vilkuilemassa ihania idoitasi.

    SvaraRadera
  15. Hej!

    vad ni står i! Flyttar runt, målar och har er...men så är det väl när grejandet och fixandet inte bara är en hobby utan också får hjärtat att picka lite snabbare ibland?

    Kram och trevlig vecka till dig!

    Anna

    SvaraRadera
  16. Sååå himla vackert rum, där skulle jag gärna vilja nana!!!


    ¨Ha en härlig vecka!
    ~~Kram ♥ Millan~~

    SvaraRadera
  17. Har också sett sådana på loppis, vilken bra idé att måla dem vita, blev riktigt fräsha! När jag läser din blogg får jag lust att rusa till målarfärgsaffären och köpa en jätteburk med vit färg, man kan ju göra under med det! Och ändå är jag ju faktiskt en färgälskare - också..

    SvaraRadera
  18. Hello Kamomilla! Ich hoffe, dass es Dir gut geht. Bei Dir zu Hause ist alles so schön und dieses Licht...Ich wünsche Dir eine harmonische & schöne Herbstwoche. Herzlichst, Lisa Libelle

    SvaraRadera
  19. Hienoja tunnelmakuvia taas.
    Ylimmästä kuvasta huomasin, että teillä on samanlainen köysikaide portaissa kuin meilläkin.
    Mukavaa alkavaa viikkoa!

    SvaraRadera
  20. Mysigt i tamburen, å julen e inte så avlägsen :) Fåglarna blev jättefina å platsar bra där.

    SvaraRadera
  21. Åh, tror att den hängande lyktan i fönstret är en likadan som jag har på altanen! Visst är det lite julkänsla över bilden :)

    Så fint med marina stilen, förstår att grabbarna gillar det! Ibland funderar jag om vi har det för "feminint" hemma...

    Ha en fin höstvecka!
    kram Ann-Christine

    SvaraRadera
  22. Hoppas du visar bilder ur reportaget som kommer här då jag inte får tag på den tidningen! Spännande! :)

    SvaraRadera
  23. Vad läckra det blev ser ut som fåglar och passar perfekt in i temat. Jag kommer att skicka vinsten i morgon efter arbetsträningen. Hoppas att du kommer bli nöjd. KRam

    SvaraRadera
  24. Det ser ut att vara en så trivsam kammare...och dina pippifåglar blev ju för charmiga...ha det gott, här har solen visat sig idag, men kallt...kram

    SvaraRadera
  25. Hej

    vilka fina rum =)Ser ut som taget ur Lexington reklam...älskar Lexington....Pläden/ överkastet med usa flaggan var riktigt fin. Vart har du köpt den? Skulle bli fin i sonens rum.

    Fåglarna var charmiga, passar där du har ställt dem.

    ha det gott. Kram Pirre

    SvaraRadera
  26. Har varit bort hela veckoslutet och läser nu både detta och förra inlägget. Härlig karaff, håller med - visst är dom fina och med dryck i blir det nästan ännu finare tycker jag... så köp en sherry!

    Jättefin nu header! Ser så "höstig" och mysig ut.

    Vad skoj att karln också har drabbats av återvinningsflugan ;)

    SvaraRadera
  27. oooh en riktig? No voi että, se oli niin hieno =)...

    SvaraRadera
  28. Det är så härligt att sebilder från ditt kreativa hem.Du är en riktig uppfinnare!

    Kan du inte visa bilder från reportaget här på bloggen sen!!


    Kram Anna

    SvaraRadera
  29. Vilka fina fåglar. Har aldrig sett sådana förr.

    Jättefint rum!
    Kram
    /Helena

    SvaraRadera
  30. Härligt att mysa med tända ljus! Ibland kan det faktiskt vara lite mysigt med storm.. =)
    Fina rum!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  31. Här var vi utan el flera gånger, men som tur var bara för kortare stunder.
    Gillar lyktan på den första bilden, den är jättefin!
    Fint med det marina som kontrast! Har inte sett såna där fåglar förr, tror jag. Men de blev i alla fall mycket finare i sin nya vita fräscha skrud!

    SvaraRadera
  32. Så söta pippifåglar! Jag har aldrig sett såna förr, även om jag besökt bra många loppisar. Hur som helst passar de bra in i den marina stilen.

    SvaraRadera