1 december 2009

Jul på glasverandan

Jag har tidigare visat några dynvar som jag sytt av lakanstyg och en gammal jullöpare. Nu hittade jag en löpare till, med annorlunda mönster, men i helt samma stil annars. Så det blev två kuddar till! Nu har jag ett par i dagbädden och så varsina kuddar till rottingstolarna brevid.

Så nu är det jul på glasverandan, fullt ut!
Favoritljusstaken i fönstret, fyndad på ekotori ifjol.

Det här dynpysslet kostade inte mer än 1 euro, plus att jag offrade en halva av ett gammalt grovt lakan som jag fått i gåva av prylsamlarväninnan. (vad skulle jag göra utan henne?) :D

Dagarna går fort nu, tiden vill inte räcka till att det man vill göra, men nån julstress har jag inte. Det mesta har jag klart, åtminstone som planer som bara ska förverkligas. Klappar och sånt. Pepparkakor ska vi baka med mina kära föräldrar på veckoslutet. Dem har jag inte sett på länge på grund av svininfluensasmittorisken, men nu kan vi ses igen! Det ska bli så skoj!

Kamomilla

42 kommentarer:

  1. Va mysig din julveranda e:) Du ska njuta av pepparkaksbak me föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Fantastisk julestemning du har på din veranda...likte så godt putene du har lagd.En fin adventstid til deg fra Maliva

    SvaraRadera
  3. Gillar iden med att anv löparna til det du gör. Själv vill jag baka vita pepparkakor få se om det hinns med, har så många figurer jag vill prova då jag har samlat på dem.Kram

    SvaraRadera
  4. Onnistuneiden tyynyjen tuunaussarjasi vain jatkuu - vau! Itse olen aivan onneton tyynyjen hankinnassa - menee vaan pieleen kerta toisensa jälkeen enkä siitä syystä viitsi itse ommella mitään.. Tänään onneksi tuli se odotettu poikkeus, sillä löysin aivan ihanat tyynypäälliset Halpahallista pikkurahalla. Nyt tuntuu, että täytyy käväistä siellä uudelleen, kun hyviä vaihtoehtoa oli tosi paljon!

    Mukavaa joulunodotusta!

    SvaraRadera
  5. Så duktig du är! Jätte fint,verkligen rätt på alla sätt...och vilken veranda ni har! Ljuvlig!

    SvaraRadera
  6. Ja dom passade ju perfekt ihop med dina tidigare alster! Snyggt! Alltså när jag tittar på dina bilder från verandan så blir jag lite smått avis...har alltid drömt om en glasveranda och inte ens nu när vi byggde hus för andra gången blev det någon sån ;/ passade inte ihop med stilen på det övriga i huset...sa flera...så jag fogade mig.

    SvaraRadera
  7. Jag kan nog aldrig se mej mätt på din glasveranda! Ååååh, så fin den är och så mycket fint du har där!
    LJusstaken är såå vacker och dina kuddvar ger en jättefin juleffekt!

    Så härligt det låter med pepparkaksbak med föräldrarna!
    Lycka till med det!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Fantastissk mysigt!
    Och kul att gör något nytt av något gammalt!

    Du har det såååå fint!

    Irene

    SvaraRadera
  9. Härligt mysigt du fått till det på verandan :) och va bra att få till nått nytt av nått gammalt, det gillar jag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Vad härligt det ser ut på din veranda med de nya kuddfodralen. En glasveranda har alltid varit min högsta önskan. Kanske kan jag förverkliga den en dag.
    Ta det lugnt i juluppladdningen!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Tack för kommenteren! Jag blir så glad!
    Kul att du gillade mina vepor! (jag har en till på andra sidan det runda fönstret. Det är verkligen en härligt röd färg och mönstret är fint.
    Efter jul spikar jag upp ett par andra vepor i annan färg. Sydda och klara från affären = perfekt:)
    Maris blogg Nordingården är ögongodis att besöka eller hur!!
    Kul att jag nu hittade din! Jag kommer tillbaka!

    SvaraRadera
  12. Så ljuvliga kuddar och så många härliga tips du alltid bjuder på!!
    Tack!!!

    SvaraRadera
  13. de där kuddarna är så tjusiga, så och passar prima på glasverandan gör de också.
    det låter så trevligt med er pepparkaketradition. vad ljuvligt det kommer att dofta hos er i helgen. jag ska ta tag i julbaket snart, jag med. ingen stress här heller, litet i taget så blir det så bra, så bra.
    första svinsprutan är tagen hos oss nu. luke fick sin igår.
    ha det gott, kram.

    SvaraRadera
  14. Din glasveranda är så fin!
    Du har verkligen satt "griller" i mitt och min mans huvuden efter att vi såg den första gången.
    I vårat hus finns det en stor balkong på övervåningen och nu är drömmen att just öppna upp där och göra en stor isolerad glasveranda....

    SvaraRadera
  15. Vad fint du har det på din glas veranda! Jag önskar jag hade lika mycket talang och ork att sy nya kuddar och dukar. Har köpt tyg på loppis förra julen till löpare, men ännu är de osydda. Kuddar skulle jag oxå behöva sy, men har ingen ork för det just nu. Var i stället in till stan igår kväll och köpte två kuddöverdrag. Det blev randiga i vitt och rött i lite gammaldags tyg. Men har inte bestämt platts för dem ännu. De hamnar kanske i sovrummet eller vardagsrummet.
    Ha det mysigt med pepparkaksbaket!
    kramisar

    SvaraRadera
  16. Dom blev ju jättesnygga, de där kuddarna. Och faten du gjorde i förra inlägget var så fina. Måste ha tag i nån sån ljusstake, haha.
    Hoppas du har en bra dag och att det går framåt med dina händer.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  17. Ah, du har så vackert att man dånar!! Jag gillar verkligen din stil, ni är några bloggare som har det där lilla extra, ngt eget, ngt unikt, ngt personligt men ÄNDÅ så förbannat snyggt och vackert! Du är en av dem. Mari.

    SvaraRadera
  18. hej vad kul att du skrev en liten hälsning på min blogg :) vilken underbar glasveranda. Tänk om man hade haft det. Man kan bara drömma om att sitta där med en kopp the i handen och mysa..
    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  19. Oi mitä kuvia taas kerran!
    Meillä on kuisti, johon haaveilen laittavani joulua, mutta joka on vielä täynnä saunan laudetarvikkeita sun muuta tavaraa. Sähkömieskin on tarvikkeilleen vallannut siitä ison tilan.
    Eli haaveeni kai joutuvat odottamaan seuraavaa joulua, tälle joululle en saa sinne millään vielä tunnelmaa :(
    Mutta kiitos näistä inspiroivista kuvista!

    SvaraRadera
  20. Hej! Såå fina kuddar du sytt! Blev toppenfint och juligt där på glasverandan!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  21. Sån härlig julstämning det är i dina bilder. Och idén till kuddarna är ju så fin. (Gillar återanvändning)
    Tror vi är många som önskade att ändå dygnet hade fler timmar...

    ha det fint
    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  22. Härlig julstämning du har på din veranda! Kuddvaren är så fina och passar ju bra ihop med dom andra. Du gör så mycket fint!...gillar ljusstakarna i inlägget längre ner. Ingen dum idé att limma ihop ljusstake och fat.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Mysigt och stämningsfullt

    SvaraRadera
  24. så vackra löpare du fyndat igen och även de blev fina till kuddarna! Nu vill jag oxå hitta såna!:) Som vanligt ljusa fina bilder hos dig! Kram :)

    SvaraRadera
  25. Todella hienosti kehitelty idea. Minun liimapyssylleni uutta käyttöä. Nyt vain pitää löytää osat. Ihanat kynttilänjalat tai mikä muu tahansa tarjoiluastia.

    SvaraRadera
  26. Så fint med matchande kuddar! Du har riktig julstämning på glasverandan nu, ser så mysigt ut!
    Vad kul att du ska träffa dina föräldrar, alltid kul att ses när det är ett tag sen sist! Ni ska ha det så bra i bakartagen! :)

    SvaraRadera
  27. Så mysigt du har gjort det! Kuddarna är jättefina.
    Kram!

    SvaraRadera
  28. Vad du har det fint på glasverandan! Det känns nästan som om man sitter där på riktigt när man ser på din header.
    Kuddarna är verkligen snygga!
    Vi ska också baka pepparkakor över helgen :) Ha det bra!

    SvaraRadera
  29. Mera fina kuddar på verandan. Det är faktiskt tur att man kan hitta sånt på loppis som ingen annan vill ha för en spottstyver och sen göra underverk av dem. Du är nog en mästare på det.
    Lika roligt varje gång att se vad du gjort.
    Sabi

    SvaraRadera
  30. Å vad fint ni har det hos er!
    Tusen tack för alla fina pysseltips som du delar med dig av! Önskar jag hade mera tid att testa något av det själv oxå, men det blir väl nog först om något år...

    Ha en fin adventstid!

    SvaraRadera
  31. Sanslöst fint, tänk vilket öga du har.....unikt!
    Du skulle verkligen ha en butik blandat med ditt hantverk m.m. Oj så fin den butiken skulle vara.
    Jag har inte ens börjat julpynta.....jag blir galen!!!
    Jag målar till sista blodsdroppen sen stupar jag ner sängen.
    Men ledigheten hägrar, snart så........:o)
    Sov gott, vännen!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  32. JAg kan inte sluta titta på dina bilder de är så vackra. Idag var det en bra dag som jag kanske får lida för i morgon men jag njuter så känge. Kram

    SvaraRadera
  33. Oi miten ihana lasiveranta! Tyynyt ovat tosi kauniita... Minulla on ompelu jäänyt vähiin töiden takia...

    SvaraRadera
  34. Hejsan i julstugan..., jag har en tävling hos mig som jag tror att du inte vill missa.
    Kika in en sväng vettja!!!

    Kramar til dig....
    Marianne

    SvaraRadera
  35. Vilken underbart julig glasveranda;o) Alltid så fint och pyssligt hos dig!! Du är så flitig!! Var rädd om dig!!
    Trevlig adventshelg till dig!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  36. Hei Kamomilla, For en flott blogg du har. Jeg ble så imponert over "Hjule" kransen din i et av dine tidligere innlegg. At jeg måtte skrive litt om den i blogen min. Ønsker deg en fin fredag kveld. Hilsen Lilli

    SvaraRadera
  37. Vad jag beundra din kreativitet, du är bloggens mästarinna på att omförvandla vardagliga saker till vackra ting....) ha en skön helg, kramen

    SvaraRadera
  38. Kuddarna är så mysiga tycker jag! Allt sedan jag såg dem första gången har jag spanat efter en lång löpare men ännu har jag inte hittat den rätta;) förhoppningsvis kommer fler jular åxå! skön stämning du har på din glasveranda;) trevlig helg!

    SvaraRadera
  39. Mycket fint julfix här (hade missat när du skrev förra inlägget). Många små grejer gör stor skillnad :) Trevlig helg, kram Hanna.

    SvaraRadera
  40. Vackert, vackert, mysigt, mysigt.
    Njut av denna tid...
    Kramar /madelene

    SvaraRadera
  41. For et flott hjem du har! Har ikke vært innom bloggen din før. Her var mye vakkert og koselig:o) Kommer nok på besøk igjen!
    Ha en flott adventshelg.
    Klem fra Solveig

    SvaraRadera