25 december 2009

Juldagen

Juldagen är alltid underbar. En av de bästa dagarna på året. Man tar det lugnt, går kanske en långpromenad och äter ännu av allt det goda som finns på bordet. Jag har tydligen varit snäll, så fina julklappar som jag fick... :)
Den blå timmen omslöt Villa Kamomilla igår och jag bara måste smyga omkring huset, fast det var julafton och julmiddagen just skulle avnjutas.
Inne var det varmt och skönt, fullt i huset med folk, och saker överallt. Men stämningen var glad och god! Finns det hjärterum finns det stjärterum...

Min samling av kronor har utökats med en liten skönhet som jag till min stora överraskning fann hängades på vägnummerskylten därute. Tack till den söta tomten!
Dukningen gick i vitt, grönt och silver med kronor...
..och blev bara mysigare när mörkret föll och vi började njuta av julmiddagen.

Svante han älskar snön! Det har varit lite jobbigt för honom med så mycket folk i huset, men han bränner av sin överloppsenergi därute i snön och sover gott sen.

Kul att leka mullvad!
Snart är julförtrollningen bruten men ännu kan man känna av den. Läsa böcker man fått, mysa i fåtöljen och bara njuta av att ha de nära och kära omkring sig. Jag fick en fin recyclingpysselbok av tomten så vi får väl hoppas att våren fyllas av pysselinspiration!
Kamomilla


28 kommentarer:

  1. Hej frun!

    Vilka vackra stämningsbilder! Klart du skulle ut och smyga i snön på själva julaftonskvällen :)

    Du verkar njuta precis som jag, av juldagen! Så skönt med lugnet och tempoväxingen...

    Stor kram och fortsatt god jul!

    Anna

    SvaraRadera
  2. Va härliga tomtar ni har där:) Trevligt att få titta in genom ditt fönster. Så otroligt vackert julbord du har dukat, där sitter alla säkert å njuter länge. Svante syns ju inte nästan alls i snön;) Njut av kvällen, det skall jag göra.

    SvaraRadera
  3. haha den svanten...såå söt...ja min hund gör allt så hon med i snön...pysselbok...aha..då får man se vad som kommer skapas här då...såå kul:)Fina bilder du bjuder på...min jul har varit blandad...har haft alla nära och kära hos mej ..mysigt varmt lite trång men härligt...lite tråkigt besked fick vi dock i natt..min gamla svärfar orkade inte mer..och somnade lugnt in ..det var väntat men kanske inte just under julen..men har man haft ett långt liv och blivit nästan 86 år då är det väl rätt ok tycker jag...nu var han vilsen och mycket sjuk ...så skönt för honom...livet är ju så..upp och ner..glädje och sorg.....jag tycker som du att juldagen är underbar..fast lite dämpad var det nog i år trots allt...
    önskar dej en god fortsättning ..kram..Pia..

    SvaraRadera
  4. En underbar julafton ni haft, vi hade en underbar vacker dag och slutade denna dag med en midnattsmässa..så stämningsfullt, ha en fortsatt skön och mysig jul..håller med dig..denna dagen gillar jag oxå väldans mkt, kram

    SvaraRadera
  5. Juldagen är faktist årets härligaste dag. Jag har oxå bara njutit och tagit det vilsamt idag. Gubben och jag var på promenad och promenerade ner all god mat. Sen har jag ju tagit itu med saxen i en del julpapper, för det har liksom blivit juldagens tradition här. I år tog jag däremot bara tillvara ett papper från alla paket. Ett som jag abbsolut inte kunde motstå:-) Det har jag redan satt ihop nästa års julkort av. Alltså de är inte klara bara modellen hur de skall bli:-D Jag beundrade ditt vackert dukade bord och dina vackra kronor. Jag fick min första krona av tomten till jul och den är oxå så vacker.

    God fortsättning på julen min vän och TACK för julkortet! kram

    SvaraRadera
  6. Så fint och stämningsfullt, ja nu njuter man av lugnet. Blåsten och snön viner utanför vår husknut, jag håller mig lugn fö en gång skull. Hade tänkt att promenera i dag men med det vädret och min rygg får det nog vara. KRam

    SvaraRadera
  7. En härlig dag i pulkabacken med korvgrillning=)Håller med om att juldagen tillhör en av årets bästa!
    Kronan hänger fint där som om den var gjord för just den platsen.
    God fortsättning
    Annica

    SvaraRadera
  8. God jul till er alla! Sköna bilder att vila ögonen på, här är det helt galet jobbigt, har inte hunnit kolla alla bloggar på evigheter, men det går väl över...Njut av julen, nu börjar det blåsa upp här..kanske vi får mer snö (nice)! Kramar

    SvaraRadera
  9. God fortsättning på julen! Så fint du visar för oss. Må så gott och njut av resten av julhelgen. //Maria

    SvaraRadera
  10. Så mysigt det ser ut! Vacker dukning! Och lille Svante njuter av tillvaron :-)

    Fortsatt god jul!

    SvaraRadera
  11. Så vackert i Kamomoillas Villa!!
    Ser så varmt och ombonat ut när man kikar in genom era fönster!!
    Ha en god fortsättning;o)
    Ser fram emot dina pyssel!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Åh, så mysigt ni har det och så skönt det låter med en avslappnad juldag! Precis så ska det vara!
    Ha en fortsatt härlig jul!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Tittar in och önskar en god fortsättning. Älskar dina fönster.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  14. Så mysigt, och vilken spännande pysselbok...! Snäll tomte som vet precis vad du gillar också!:)
    God fortsättning!!
    Julekramar

    SvaraRadera
  15. Åhhh vad mysigt, vilka fina bilder, både utomhus och inne på din vackra Juldukning..
    Svante han gör precis som Nisse, borrar ner sig i snön...
    Ha det gott
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  16. Vilken söt liten krabat i snön!
    Jag tycker också att juldagen är bäst :) Bara ta det lugnt och njuta av allt gott att äta och julklapparna (jag verkar också ha varit snäll ;)
    Ditt julbord var ett av de vackraste jag sett...
    God Jul och god fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  17. Vilka underbara bilder. Ni verkar ha haft en ljuvlig jul.
    God fortsättning önskar jag er.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  18. Vilken förtrollad stämning du sätter mig i! Ser fantastiskt juligt och vackert ut...vilken dukning du gjort...jag älskar väldukade bord, det är en sann fröjd att få sitta vid ett sådant!

    Vi har också snö denna jul, men tyvärr droppar den bort nu...dock blev julafton vit och det var glädje!
    Önskar dig en skön annandag jul!

    Mariette

    SvaraRadera
  19. En god fortsättning önskar jag dig! Vacker dukning!Och härliga "blå" bilder! Ha det skönt! Kram

    SvaraRadera
  20. Hihi han ser ju ut som en vit liten grävling...
    Visst är det härligt ljus på eftermiddan det blåa står liksom för kall vinter på nåt underligt sätt.
    Blir inte kronan jätte varm av ljuset eller?
    Har inte tordas prova men kan du så kan väl jag!!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  21. Mysiga bilder!
    Jag önskar dig en god fortsättning på julen. Kram Kicki

    SvaraRadera
  22. Supermysiga bilder utifrån och så stämningsfulla bilder inifrån! God fortsättning på julen! Kram :)

    SvaraRadera
  23. Vilken julstämning, så vackra bilder!
    Jag önskar dig en skön fortsättning på julen........
    Kram på dig vännen!
    Kicki

    SvaraRadera
  24. God Jul och God Fortsättning!
    Vilken fin liten krona som tomten hade lämnat. Den gav verkligen ett stämningsfullt och fint sken.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. God fortsättning till dig och de dina! Hoppas ni haft en riktigt fin och mysig jul! :)
    Så vackert du hade dukat, måtte ha varit en fröjd att få äta julmiddag vid det bordet!
    Hihi, Svante ser för rolig ut där i snön! Och så roligt det var att vi fick en riktig traditionell vit jul i år, verkligen länge sen det varit en så här fin jul! Lite väl kallt har det varit, men ack så fint så det uppväger kölden!
    Fortsätt du att njuta av de kommande dagarna! En stor kram här norrifrån! :)

    SvaraRadera
  26. så himla fina foton från julfirandet i villa kamomilla. här blev det inte mycket fotat. man hinner inte med allt - att laga maten, duka, plocka fram allt och sen ännu fota. jag är ett kontrollfreak som måste göra allt själv, förstår du ;)
    dessutom tycker grabbarna att kameror är störande objekt, och jag vill respektera dem och inte förstöra julfriden för någon. får fota sen i min ensamhet när de andra jobbar/är i skolan ;)
    ännu en dag ledigt - skönt, eller hur?

    SvaraRadera
  27. jag glömde fråga en sak...Yali, var det en pinot noir? god?

    SvaraRadera
  28. Så vackert hos er!

    Jag tror minsann också jag varit ganska snäll ;) Fick så jättefina paket från olika håll.

    God fortsättning på helgen!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera