12 juli 2013

Dags att stanna upp en stund

Tusen tack för all respons! I skrivande stund har ni till 100% röstat för de mindre bilderna- vilket jag förstår. De flesta av oss läser bloggar via en läsplatta och då är det nog enklast så. Jag tror ändå jag ska lägga lite mer bredd på de få liggande bilder jag har, så de inte blir så pyttesmå. De stående får bli i formatet jag nu lagt upp. Jag fotar nästan alltid stående bilder, kanske för att jag jobbar med tidningar där oftast en bild är liggande och resten stående. Har du nånsin tänkt på det och kanske funderat om du själv tar mer av en sort?

Nu är det lite feststämning i luften, för äldsta sonen kommer hem. Vi ska äta gott och bara njuta och jag ska vara ledig hela helgen!! Det behöver jag för jag är rätt så slutkörd faktiskt. Jag är ledsen att jag varit tvungen att säga nej till så många som velat bli fotograferade på sistone, men jag räcker inte till alla gånger. De som bokat långt i förväg har förtur, naturligt nog och mina inredningsreportage kommer alltid alltid på första plats.




Jag måste värna om min hälsa, som visat små små symptom på utbrändhet den sista tiden. När varningsklockorna ringer, ska man stanna upp och lyssna. Så nu i helgen ska jag stanna. Vara närvarande, utan att arbetet finns i tankarna. Dofta på blommor. Prata med våra härliga ungdomar. Dricka vin. Snusa på havet. Höra måsarna skria och flugorna surra. Susa på cykel genom ett lantlig landskap. Låta sommarsolen värma huden och stärka själen.


Känna att livet är gott. För det är det, men man måste hinna känna efter. Låta själen hinna ikapp.



Bilderna är till en del sådana som inte rymdes med i reportaget. Servettringar, lyktor och bordstabletter samt trädgårdsredskap, korgar och borste från Tre Små Rum, Pargas



On aika pysähtyä hetkeksi

Kiitos kaikesta palautteesta! Postaushetkellä 100% vastanneista halusi tämän kokoisia kuvia joten sillä mennään jatkossa.  Suurin osa meistä lukee padiltä näitä blogeja joten ymmärrän että näin on helpompi. Vaakakuvat laitan jatkossa ehkä leveimmiksi sillä niistä tuppaa muuten tulemaan aika pieniä.
Olen kuitenkin tyypillinen "pystykuvaaja", ehkä sen takia että lehtiin tulevat kuvat usein ovat pystykuvia, aukeamaa lukuunottamatta. Oletko sinä koskaan miettinyt että oletko pysty-vai vaakakuvaaja?

Nyt ilmassa on juhlan tuntua- esikoinen tulee viikonlopuksi käymään. Grillataan ja nautitaan ja aion olla viikonloppuna vapaalla! Olen pienen miniloman tarpeessa, sillä olen melko uupunut. Olen pahoillani että olen viime aikoina joutunut kieltäytymään uusista vauva- ja lapsikuvauskeikoista mutta en vain yksinkertaisesti veny joka paikkaan. Etukäteen ja ajoissa buukatut keikat on eri juttu.(Ensi kesäksikin tiedoksi kaikille- buukatkaa ajoissa) Sisustusjutut ovat aina ensimmäisellä sijalla. Aina.


Omaa terveyttä on vaalittava. Mies tuossa huomautti että alkaa näkyä loppuunpalamisen ensi-oireita. Kun kellot soivat pitää pysähtyä kuuntelemaan. Eli nyt on miniloman aika. Vaikka onkin vain kaksi päivää, se voi tehdä ihmeitä kun viime kuukausien työpäivät ovat venyneet iltaan sakka ja viikonloppujen yli. Jarrutan ajoissa ettei tarvitse romahtaa...

Eli nyt viikonloppuna hengailen. Nautin kukkien tuoksusta. Haistelen merta. Juon punaviiniä. Juttelen nuorten kanssa. Kuuntelen lokkien huutoa ja kärpästen surinaa. Liitelen fillarilla halki maalaismaisemien. Annan auringon lämmittää ihoa ja vahvistaa sieluani.
Haluan nauttia elämästä, ihanasta arjesta. Olla läsnä, rakkaiden kanssa, ilman että työ on mielessä koko ajan.


Kuvat ovat osaksi sellaisia joita ei viime postauksessa mainitussa jutussa julkaistu. Pöydällä olevat lyhdyt, pöytätabletit ja servettirenkaat, sekä oven edessä olevat puutarhatyökalut ja harja: Tre Små Rum, Parainen

7 kommentarer:

  1. Stanna upp och njut du! Och öva på att säga nej ibland, även om det är svårt. Ingen annan än man själv kan bestämma takten.
    Fina fina bilder du visar! Gillar jättemycket den på bonusdottern. Vacker är hon!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Har varit utbränd och kom ut ifrån den många, många år senare och det är inget man vill vara med om, jag lovar!Det finns inget viktigare än hälsan. Utan den har man inget! Vad bra att du vågar känna efter och att du lyssnar på din kropp!
    Kram, Åsa

    SvaraRadera
  3. Så underbara bilder från er trädgård!! Där ska du samla kraft. Sköt om dig. Kram.

    SvaraRadera
  4. Vad underbart idyllisk din helg kommer att vara, har antagligen varit till en del och vilka idylliska bilder.
    Jag har en sån borste från tre små rum :-)
    Jag är ju helt klart en som tar mest stående foton. Får riktigt tänka till ibland, att kanske jag borde svänga kameran i vågrät ställning. Det är nu bara så att jag ser allt som jag vill ta foton av som stående. Ha en fortsatt skön och avkopplande mini semester.

    SvaraRadera
  5. Hei!!

    Voimia sinulle työhön ja ennen kaikkea RENTOUTTAVAA LOMAA, muista levätä ja olla vaan, ettei uupumus yllätä.
    Mukavaa lomaa toivottaa Ulla

    SvaraRadera
  6. oj oj så fina bilder! Speciellt den sista på bonusdottern - hon är så himla naturligt vacker!
    ta hand om dej vännen!

    SvaraRadera
  7. Huomaan, että itse olen ehdottomasti vaakakuvaaja, mutta nyt täytyy ruveta harjoittelemaan pystyä.

    SvaraRadera