20 juli 2013

Jag fotar inte bröllop!!


 Jag har många gånger blivit ombedd att fota bröllop men alltid nekat. Jag har inte vågat. Inget får gå fel, man måste ha flera kamerahus och nerver av stål, och gärna också en assistent Jag är ingen snabb fotograf som gillar tuffa utmaningar, jag gillar att fota i eget tempo och ser mitt porträttfotograferande mera som en konstform. Mitt största intresse ligger dessutom på interiörfoto, det kan jag.



Under ett mycket svagt ögonblick lyckades min studiekompis från fotoskoletiden övertala mig att komma och föreviga hans bröllop. Jag vet fortfarande inte varför jag inte kunde säga nej. Att brudgummen själv är bröllopsfotograf, gjorde inte min uppgift ett dugg lättare...


 Nu är jag en erfarenhet rikare och vet att jag i fortsättningen också kommer att tacka nej. Det är för tufft för min kropp, fysiskt tungt, jag är ju reumatiker. Följande dag var jag som jag hade blivit under ett tåg, så sjuk och öm. Det är dessutom för nervigt och stressande. Det är inte ekonomiskt lönsamt. Förr räckte det ju med några bilder, nu ska en bröllopsfotograf orka vara med hela dagen. 10 timmars fotande är inget mot de timmar som ska spenderas framför skärmen efteråt med de typ tusen bilder man har på minneskorten..
Som upplevelse var detta ändå värdefullt. Jag kunde kanske tänka mig att göra bröllop som andra fotograf, och bara fota detaljer, men inte som huvudfotograf...Nu vet jag ju hur det är, och nu ska jag ändå njuta av de bilder som föddes där, och jag hoppas brudparet är nöjda. Jag önskar dem all lycka i livet. Kärleken är störst!

                                           





                                                       Mer bilder i nästa inlägg, om ni vill se?






Minua on monta kertaa pyydetty hääkuvaajaksi mutta olen aina kieltäytynyt, monestakin syystä. En ole uskaltanut, sillä sellaisena päivänä mikään ei saa mennä pieleen. Pitäisi rautaisten hermojen lisäksi olla ainakin yksi vararunko (kamera siis) ja mielellään myös assari. Sitäpaitsi en ole nopeiden tilanteiden kuvaaja, pidän rauhallisesta kuvaamisesta ja sisustuskuvat ovat minun juttu, sen hallitsen. Liian huonot hermot siis.
Heikkona hetkenä kuitenkin suostuin kun opiskelijakaveri valokuvauslinjalta pyysi minua ikuistamaan häitään. En vieläkään ymmärrä miksi suostuin, nuori herra oli vaan niin sinnikäs ja sai ylipuhuttua. Se tosiasia että hän itse on hääkuvaaja ei yhtään helpottanut minun olotilaa...

Nyt olen kuitenkin kokemusta rikkaampi ja tiedän että jatkossakin tulen kieltäytymään hääkeikoista sillä se on fyysisesti liian rankka minulle. Sairastan reumaa ja olin tämän päivän jälkeen kuin junan alle jäänyt. Ennen vanhaan muutama kuva riitti, nykyäänhän hääkuvaaja seuraa hääparia koko päivän läpi. Kokemuksena tämä oli kuitenkin todella antoisa, sillä nyt tiedän ettei tämä ole minun juttu, vaikka mitä sanoisitte. Voisin ehkä kakkoskuvaajana seurata, fiiliskuvaajana siis, detsuja tallentaen, mutta en ykköskuvaajana.


Kokemuksena siis suunnattoman arvokas  ja aion nauttia näistä kuvista joita siellä syntyi. Toivotan hääparille onnea elämän varrelle! 

Lisää kuvia seuraavassa postauksessa jos haluatte nähdä? 

30 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. :) Gillar speciellt brudens val av skor.. ;)

    SvaraRadera
  2. JAAAAAAAAAAAAAA klart vi vill se mera!!

    SvaraRadera
  3. Halloj!
    Ja, fotar man ett bröllop så måste det ju bara bli bra bilder.
    Tycker att dina bilder är riktigt bra och gillar ditt sätt att fota på!
    Ett vackert par och brudens skor bara jag älskar hihi.
    Önskar dig en mysig helg kram kram Arja

    SvaraRadera
  4. Ps. glömde ju, klart att jag vill se mera bilder :O))

    SvaraRadera
  5. Kyllä on kauniita kuvia :) Haluan ehdottomasti nähdä lisää!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår helt klart varför han ville att du skulle fota... Du se mäniskan och de underbara detaljerna.. Och vilket ljus du får i bilderna !
    Härliga foton !!!
    kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  7. Sä vaan Olet nIIn taitava!!!
    Ihania kuvia ja ilma helli teitä todella kauniisti :)
    ehdottomasti laita lisää tulemaan!!
    Ja terkkuja <3

    SvaraRadera
  8. Alldeles underbara foton, ser gärna mer :)
    H.Lena

    SvaraRadera
  9. Jo vill nog se. Dom blev ju superbra och själva brudparet så vackra. Men förstår dig. Är ju likadan, fast jag nu int är nåt proffs, måste få tänka först o ta sen. Jag kan int alls fota situationsbilder, som kalas och andra festliga tillfällen.
    Du skall ju absolut också tänka på vad din kropp orkar med.
    Men ändå brudgummen visste nog vem han skulle välja..du är bara bäst <3

    SvaraRadera
  10. Kylläpä sinulta nuo hääkuvauksetkin onnistuu upeasti, älä vähättele taitojasi.....aivan ihania kuvia!!!
    Ja tottakai haluan nähdä niitä lisää:))
    -Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enhän minä taitojani vähättele, Ulla, hermojani vaan.

      Radera
  11. Aivan huikeen hania kuvia :)

    SvaraRadera
  12. Jättefina bilder, och fast du inte själv tycker om situationsfotandet, så tror jag inte man kan misslyckas med dem, jag tycker själv om att titta på bilder där man ser vad som sker, inte bara en stillbild. (Ett uttallande av en oprofessionell tittare alltså :) )

    Men jag blev att fundera på en sak, kan man inte bara vara porträttfotograf till ett brudpar, utan att vara bröllopsfotograf? De bröllop jag har varit på har nästan uteslutande haft helt skilda fotografer för de sakerna och ibland helt skilda tillfällen också... Eller är jag bara helt otrendig nu som tycker det skulle vara dyrt och onödigt att ha en proffsfotograf till själva festen?

    SvaraRadera
  13. Jo du Höperöt, ALLT kan gå fel i situationsbilder och kanske din kund ville ha just dom bilderna och de var jääääätteviktiga.. Så står man där med en besviken bridezilla..

    I princip kan man alltså moka rejält. Fel ljus, fel exponering, fel skärpa, ingen skärpa alls, fel vinkel, fel bakgrund, fel sida man står på, man är på fel plats när det händer nåt...

    Att trolla ljus till en bild där det inte finns ljus är en utmaning i sig. (mörk festlokal el kyrka) blixt är inte alltid tillåtet eller önskat och är inte särskilt smickrande ljus heller. Redan det tekniska sätter krav, du kan inte ta betalt för misslyckade bilder. Att sen lyckas vara på rätt ställe rätt tid (bildvinkelmässigt sett) och få rätt personer på bild är också en utmaning.Det händer alltid nåt oförutsett.

    Även om jag skulle fota enbart porträtt skulle det oftast vara stressigt också det för de tas oftast samma dag under en tight tidtabell med ett brudpar som nervar och antingen har bråttom till kyrkan eller tillbaka till sina gäster.
    Så ska vädret klaffa också, man önskar ju sol och fint väder ,men sol är fotografens svåraste utmaning, rent tekniskt sett, speciellt om man inte har en assistent som kan hålla reflexskärm, diffusionsduk eller hålla i externa blixtar.

    Ja, mycket att tänka på och sååå lite tid, det gör vem som helst stressad. Framförallt det att det måste lyckas just då. Någon repeat finns inte. Missar du så är tillfället borta.
    Jag är nu bara en sån människa att den typen av spänning och prestationskrav inte passar mig.

    SvaraRadera
  14. Som sagt, jag är allt annat än insatt i det tekniska :) Men det förstår jag att det är ett stressigt jobb. Det är inte bara att ställa sig upp i kyrkan och fråga om ni vänligen kan ta om den där kyssen där framför prästen tack! Möjligheterna till omtagning är ganska minimala. Och bridezillorna tänkte jag faktiskt inte på...

    Jag är kanske inte så kräsen, eller så är jag bara allmänt förtjust i bilder med rörelse, så jag kan ursäkta en knepig min till förmån för det andra, men jag förstår om ett nervöst brudpar som önskar sig minnen för livet är av en helt annan åsikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, Höperöt, en väldigt viktig dag och dagens bröllopstrender har gjort det till en väldigt känslig grej, tyvärr.

      Radera
  15. Jag känner en präst som vanligtvis uppmanar brudparet till "en kyss till, för nu hann inte alla fota" :-)

    SvaraRadera
  16. Här missad prästen knäböjet och dessutom gifte sig paret redan tidigare så ringar utbyttes inte. Bara en välsignelse.

    SvaraRadera
  17. Älskade allra sista bilden nere till höger, den var super.

    Nu är jag ju långt ifrån lika duktig och professionell som du, men känner också igen mig i vad du skriver och tackade nej till att fota bröllop i sommar. Har ju fotat några, men nu har insikten gått upp för mig hur svårt det är, och hur tråkigt det känns ifall bilderna inte blir som man velat. Och inte hjälper det ju heller att kolla en massa bilder av superduktiga bröllopsfotografer för att inse att man inte kan ta likadana bilder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tieto lisää tuskaa, Eva, så är det. :) roligt att du kikar in här.

      Radera
  18. Jag förstår att du avstår pga att det är väldigt arbetssamt, men de här bilderna är helt underbara. Samtidigt så har de den unika speciella "touch" som gör att man ser att det är du som fotograferat. Jag tror jag skulle känna igen dina bilder var som helst. Vilket magiskt avtryckarfinger du har, och vilken gåva med redigeringen sen... Underbara!
    kram elsamarianne
    så klart vi vill se mer...

    SvaraRadera
  19. Tack EM, roligt att höra att jag så starkt har en egen stil. :)

    SvaraRadera
  20. Vackra bilder! :) såklart, när det är du som står bakom kameran!
    Vi hade ingen bröllopsfotograf, vilket jag lite kan ångra idag. Men, vi är ett ganska fotograferande släkte, så jag har nog ändå tusentals vilde från dagen. I varierande kvalitet förstås! ;)
    Sen valde vi att ta våra bröllopsfoton på onsdagen innan vi gifte oss. Jag hade min provkamning den dagen. Vi fixade med floristen så att min brudbukett sku vara klar redan då.
    Detta gav oss möjligheten att få till ganska häftiga bröllopsfoton. Vi hade flera timmar på oss, och tog fotonen i stadsmiljö. Helt klart något jag rekommenderar andra att göra! :)

    SvaraRadera
  21. Jag kan tänka mig att det är mer än svårt att fotografera bröllop! Men du lyckades jättebra med dina bilder!
    Vill absolut se mera!

    Kram Sabina

    SvaraRadera
  22. Vilka vackra bilder och vackert brudpar! märks inte ett dugg att det skulle ha varit jobbigt - det är nog därför alla vill ha dej som fotograf, du får det att se så lätt ut!

    SvaraRadera
  23. Fantastiska foton! Så himla duktig du är!!!

    Carina viltovackert@blogg.se

    SvaraRadera