22 september 2009

Betong

För någon tid sedan köpte jag två böcker om betonggjutning. Åh, vad sugen jag blev på att testa! Men tiden gick och jag hade annat på gång... Så en vacker dag kikade jag som vanligt in i bloggen Parolan Asema och hittade hennes inlägg om gjutning med hjälp av metallfat och då började det klia i fingrarna vill jag lova! (vill du kika in i hennes härliga blogg ska du klicka på bloggnamnet) Hon skriver på finska, men bilderna talar för sig, den tjejen har energi och härliga ideer!

Nå, jag har loppisfyndat fat åt mig och nu testade jag! Faten upp och ned och sen bara betong på...Jag plattade till bottnet lite med en plastskål. Sen var det bara att vänta. Mina fat blev lite småbubbliga, jag hade inte gummmihandskar så jag kunde inte pressa betongen ordentligt mot faten. Men jag är nöjd ändå, det här är bara en början!Minst ett dygn måste betongen få "brinna" (torka)- helst ännu längre. Ju långsammare desto bättre.De små figurerna som påminner lite om franska liljan blev förvånansvärt tydliga på det andra fatet..Jag skulle göra fler idag, och också testa annat, men nu ösregnar det och ingen verkstad har jag. Äsch. Men så fort jag har en ledig minut nu i veckan, och det inte regnar, så slår jag till!
Nästa inlägg ska handla om skrotfynd, ett av mina favoritbloggämnen! Tills dess: Håll i hatten i höstblåsten och rusket!
Kamomilla

38 kommentarer:

  1. Oj vad fina faten blev! Det där tycker jag verkligen du ska fortsätta med! :)

    SvaraRadera
  2. Undras om jag vågar prova, har inte ens gjort rabarberblad. Hittar visst ingen tid till det. Sparar tipset som vanligt. KRam

    SvaraRadera
  3. Så duktig du är!! Faten blev jättefina och originella framför allt.

    Här vräker regnet ned nu också (på mina nyputsade fönster, suck!)fast det var så fint tidigare idag. Härligt att krypa upp i soffan med tända ljus och kanske en brasa sen barnen lagt sig...

    SvaraRadera
  4. Men så jädra bra det blev! Här betongas det också. Det ÄR kul :)

    kramen till dig.

    Anna Upptagen

    SvaraRadera
  5. Å, vad fina de blev! Det är så snyggt med betong.

    SvaraRadera
  6. Hei,så flink du er..Dette var virkelig et kreativ innlegg.Dekketallerkenen ble jo riktig så frankst.Gleder meg til å se dine loppis funn også...Fortsatt fin høstuke,med eller uten storm:o)Klem fra Maliva

    SvaraRadera
  7. De där faten blev ju så snygga. Så himla duktig du är :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Hm...det där gjorde jag med...skulle göra en massa fina ljusfat och dylikt till höstmässan som jag var med på 5 sep. ...faten blev så fina ...ända tills jag vände på dom och tog bort de ritiga faten ..då sprack dom ..precis allihop som jag gjort..det var tio eller elva olika nysilverfat i olika storlekar..fick brinna i nästan en vecka...vet inte vad som blev fel??..kan inte förstå..gjorde betongfågelbad i somras och använde samma betong som nu..kanske att den har stått ute i ett uthus ..om det kan vara felet..blev sååå himla sur .mnär alla sprack och kanter gick av..suck ..när jag ser vad fina dina blev...ska försöka igen nästa sommar..med NY BETONG....men visst är det roligt att greja med beong..har du tips till mej vad som jag kan ha gjort fel???..kram..Pia

    SvaraRadera
  9. Det blev snyggt och verkar ju relativt lätt också! Blir sugen att testa själv :)

    SvaraRadera
  10. Så jätte fint det blev..Verkar så enkelt och så blir det ändå så proffsigt..Dessa tyckte jag mycket om..Kanske jag skall testa..Kram

    SvaraRadera
  11. Jaha nu är det kört! Jag får ta med ett släp till Österlen. Alltså vilken inspiration! Alla dessa hemska ljusstakar man gått förbi på loppiar och tänkt näää det kan inte finnas någon som köper dem. Fat i nysilver har jag inte kunnat låta bli och nu vet jag vad jag skall göra med dem! Förstår du vad du ställt till med:) Skall till Österlen i helgen och gå på loppis och jag skall gå på betongkurs i oktober. Min make kommer att bli galen, nu har jag fått 100 ideér efter jag varit inne på din blogg! Hur har jag kunnat missa denna! Jag hoppas att min entusiasm lyser igenom! Riktigt roligt! Jag kommer åter!!!

    SvaraRadera
  12. Jättefina betongfat! Och dom där bubblorna gör absolut igenting, jag tycker de är snygga och ger en egen touch till det hela. Här på våran ö stormar det också för tillfället, skönt man får vara inne i värmen..

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Men åh va roligt!!
    jag vill oxå lära mig fixa med betong..Lovely!

    underbara rustika fat..
    Ha det så bra..
    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Onnistuivat todella hyvin! Tarkkaan vielä nuo kaarevat kohokuviot, itse taisin hosia tarjottimet välillä irti ;) Kiitos kamalasti kehuista, voi kuinka lämmittää :)

    SvaraRadera
  15. Sååå snyggt!!!
    Vill också...*ler*

    Trevlig onsdag!/ Mariette

    SvaraRadera
  16. Vilken superduper bra idé. Nu kliar det nog hos många bloggare här ute, bland annat mej själv.

    Ha en bra lillördag =)
    /Tezz

    SvaraRadera
  17. Oj, så snyggt det blev! Guuud, så duktig du är! Att bara komma på en sån sak - det är kreativitet det!
    Ursnygga blev de! TACK för att du tipsar och visar så fint!
    Ja, jag måste gå in och titta på den bloggen också!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  18. Å så vackra de blev! Jag tror att det där är något jag borde pröva på. Man vet ju int hur det blir om man int har testat.
    Håller i hatten och ilar iväg!

    SvaraRadera
  19. snygga! jag undrar om det där är något t.o.m. jag skulle klara av...?

    SvaraRadera
  20. Wov så fina! Har aldrig provat, men det kanske jag borde göra!!! Mönstret blev jättefint.
    Ja inatt regnade det så hela huset skakade (nästan åtminstone ;O) Fast imorse var det friskt och skönt :O)

    SvaraRadera
  21. Väldans vad fint du gjort.:-)

    SvaraRadera
  22. Ohh vilket bra tips!!! Jag älskar att gjuta i betong o den där iden har jag inte sett förr. Faten blev jättevackra!!
    Ha en skön dag! Kram Cilla

    SvaraRadera
  23. Men å så fint det blev! Fantastiskt vackert med ljusstaken på! Vilket betongproffs du är ;)
    Här är det gråkallt idag, inte alls lika vackert som igår. Skönt att kunna vara inne och elda i kaminen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  24. Nämen oj så fina faten blev!!! Oj vilken bra idé! Det måste jag bara prova !! Det blir att ta en sväng förbi loppisen och köpa några fat. Jag gick en betongkurs tillsammans med min dotter i augusti och det var mycket enklare än vad jag trodde att gjuta i betong. Jag fick lära mig att man skulle knacka på burkarna som man gjuter i så försvinner bubblorna men det går ju inte på ett fat sådär ju. Jag gjorde ett blad och det knackade jag inte på men det går nog att trycka som du skrev. Jag måste testa... kliar ordentligt i fingrarna nu. Skulle nog bli snyggt med ett sådant fat med ljus och några rönnbärskvistar på och sätta på min receptionsdisk här på jobbet. Tack för all inspiration !! Kram Pernilla ia_pernilla@hotmail.com

    SvaraRadera
  25. Så otroligt fint!!!
    Detdär skulle jag också vilja testa!:)

    SvaraRadera
  26. Jösses va fina dina fat blev! Regn här å alla kvällar å nätter :(

    SvaraRadera
  27. Jag kan bara hålla med alla de andra, jättefina fat! Är imponerad!

    SvaraRadera
  28. Jaha, jag är inte förvånad över att du återigen levererar ett härligt tips!!
    Kram Marith

    SvaraRadera
  29. Verkligen fina! Betonggjutning är nog så roligt!

    kram, Lotta

    SvaraRadera
  30. Så snygga faten blev! Nu blev jag sugen på att med testa! Man kan ju också göra stora fat eller fågelbad i betong av rabarberblad! Det har jag också varit sugen på att testa länge nu.. Så snyggt med ruffig betong!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  31. men så fint!!! tack för tipset, har också skaffat fat & betong...snart gjuter vi allihopa =)

    ha dt gott/ junhe

    SvaraRadera
  32. ...jo du, man lär sej allt ett och annat här också!
    Missa inte utlottningen hos mej idag!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  33. Åh, vad fint det blev! Sådant är jättekul! Höll på lite med det själv men aldrig med fat. Dina blev verkligen vackra! KRAMAR

    SvaraRadera
  34. Vilken fin o mysig blogg du har....Mycket att vila ögonen på! Önskar dig en Trevlig helg! Kram Therese

    SvaraRadera