20 september 2009

M som i mums

Helgen har varit fylld av allehanda viktiga sysslor och något pysslande har det just inte funnits tid för. Men allt har sin tid och ibland måste man prioritera andra saker.
Just nu är det härlig plommontid och jag som inga plommonträd har, tog tacksamt emot de som jag fick av en vänlig själ. De är så vackra att bara se på, men mycket gott kan man ju göra av dem.
Det känns så skönt att kunna ta tillvara sånt som naturen delar med sig. Under veckan som gick har vi också fått ihopplockat en hel del svamp som nu ligger i frysen. Härligt att plocka fram i vinter.Plommon far hastigt illa, så det gäller att äta upp dem fort eller göra något med dem. En plommonpaj låter inte helt fel...

Vi har inte köpt hem bröd på länge. Mannen bakar allt vårt matbröd. Nybakat bröd ska inte klämmas in i plastpåsar, så ett av mina nästa projekt blir att sy brödpåsar av tyg. Av Ikeas blåvita kökshandukar ska de bli, det blir säkert fräscht och vackert lantligt.


Vilket underbart höstväder vi haft under helgen! Jag hoppas det håller i sig under veckan som kommer.

Kamomilla

27 kommentarer:

  1. Vilken lyx med hembakt bröd - och då det dessutom är mannen som bakar!
    Ha en bra vecka!
    Lusse
    Ps. Jag har tagit mitt första stapplande steg ut i bloggvärlden... får se hur det går. Ingen vacker header ännu - men allt kräver sin tid.

    SvaraRadera
  2. Ja, här vattnas det i munnen! Jag älskar plommon men har inte heller själv något plommonträd. Hoppas släkt och vänner kommer ihåg att dela med sig av sin skörd i år också :)

    Vilken lyx med hembakat bröd!

    SvaraRadera
  3. Vad smart med brödet, du är så fiffig, gillar dina tips fast det har jag sagt förr. Härligt med nybakt, det har det varit dåligt med här på sistonne, men idag blev det en äppelkaka. Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar! blev glad:)
    Tycker åxå om allt som naturen har att erbjuda,känns så rätt bara! Önskar man hade flera sorter själv! Men det blir att plantera:) så kanske barnbarnen har att äta:) Trevlig vecka till dig med!

    Roligt att du tycker det är ok att använda dina idéer! Får sån skaparlust då jag läser dina inlägg:) och då man har mycket annat så är de egna idéerna lite längre bort än vanligt:) Har en gång varit med om att en bloggerska blirvit sur då jag härmat hennes idé så därför vill jag alltid fråga först!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är det härligt med plommon, speciellt när man som du och jag inte har egna, men att det finns snälla människor som gärna delar med sej!

    Riktigt lyxigt med hembakat bröd och brödpåsar är ju en jättebra idé!
    Ha en härlig vecka nu!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken lyx med hembakat bröd. Det är något som jag önskar att jag var bättre på att göra, eller ta mig tid till att göra. Tipset med brödpåsar låter bra och ser så mycket roligare ut än plastpåsar.
    Önskar dig en bra start på nya veckan!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Mmmm, kanske nåt för mig att ta mig tid till nu under min semestervecka, att baka bröd!

    Läste hos Lotta att du har ett företag på is, får man fråga vilken typ av företag det är? Fast du behöver inte svara om du inte vill... :) Eller så kan du maila för att hålla svaret anonymt.

    Ha en riktigt bra ny vecka!
    Jag hoppas på skönt väder under semestern :)
    A-C

    SvaraRadera
  8. Hallo..så klart att det ska vara brödpåsar..jag syr ju bullgömmor..ungefär dessa som brödpåsar:)..haha..Plommon ja..det är gott..smakade på min mamas plommonkaka idag..M..som i mums det med..kram och ha de gött..Pia

    SvaraRadera
  9. Jag har "sprungit på" din blogg och tycker det är jättespännande med bl.a. alla dina loppisfynd som du målar om. Jag är nybörjare och undrar vad du använder för slags färger?

    SvaraRadera
  10. Så bra du har det som får hembakt bröd, det blir man allt lite avis på ..*hihi*
    Blir säkert jättebra med brödpåsar av IKEAS kökshanddukar.

    Har också samlat ihop rejält med frukt i helgen, det är verkligen lyx direkt från naturens skafferi!

    Trevlig måndag!
    Mariette

    SvaraRadera
  11. Äälskar plommon. Ska göra kräm av våra imorgon för första gången. Låter toppen med en man som bakar :)
    Ha en trevlig vecka!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  12. Hembakat bröd e så gott, å fina brödpåsar kommer de att bli. Plommon e mums :)

    SvaraRadera
  13. jag är jättesugen på ett plommonträd, men hur ska jag orka vänta 4-5 år på att de bär frukt?

    brödet ser farligt gott ut...
    kram!

    SvaraRadera
  14. Vad gott det ser ut!
    Brödpåsar av tyg var ingen dum ide´. Men här är det ganska sällan vi har nybakt bröd, tyvärr !

    SvaraRadera
  15. Och F som i fillibabba!
    Du har nog hört det förr: vilken man!!! Lyxigt värre.
    Tygpåsar till brödet låter riktigt mysigt också.
    Ha en mysig vecka! Kram Cilla

    SvaraRadera
  16. Plommonpaj är gott!
    Å att ha en egen bagare är guld värt! För när man bakar brödet själv vet man vad man äter och det är ju så ljuvligt gott oxå.
    Ha det så bra! kram

    SvaraRadera
  17. Ja, jag håller också på och bakar vårt bröd, och förenar nytta med nöje :)
    Brödpåsar borde jag också fixa!

    SvaraRadera
  18. Gud så gott med hembakat bröd, nu blev jag verkligen sugen.
    Min man skulle knappast baka...så du har tur! :)

    Jag har plommonträd, men jag "glömde" att ta reda på dem... :(
    Får bli en bättring till nästa år.

    Ha det så bra!
    Kram
    /Helena

    SvaraRadera
  19. Vi har fullt med plommon på mitt jobb.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  20. Plommon är ju så söta, blir kvällsgodis när suget kommer. Micke har ansträngt sej ordentligt och gjort plommonvin i år. En egen bagare verkar inte dumt, min smet. :))))
    Kram Paula

    SvaraRadera
  21. Ser redan framför mej hur fina dina brödpåsar kommer att bli :O) Hos oss bakar ingen bröd... så jag behöver nog inga brödpåsar...

    SvaraRadera
  22. Hallo Kamomilla! Auch wir haben schönes Herbstwetter, einfach traumhaft! Mmmmhh bei Euch sieht es lecker aus..frische Pflaumen & Brot! Wünsche Dir beim nähen einer Brottasche viel spass..alles Liebe. Herzlichst, Lisa Libelle

    SvaraRadera
  23. Mums för både plommon och hembakt bröd! Vi har inga plommonträd heller, men får ibland några plommon att smaka på av släktingar som har plommonträd...

    SvaraRadera
  24. Oj, om vi oxo sku ta tid åt oss att baka eget bröd. I vårt hushåll går det åt ganska mycket just nu och det blir så dyrt....
    Fick oxo lite plommon och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Går det att göra paj på dem?? (låter som en dum fråga :/ )

    SvaraRadera
  25. Svar till ANONYM som frågade om färgerna jag använder---
    Det är oftast helt vanlig sprayfärg som man får i färghandeln eller tex Biltema. Oftast väljer jag en matt färg för en trevligare yta.

    SvaraRadera