13 september 2009

Gåva från prylsamlarväninnan

Med risk för att bli tjatig så blir det lite glasveranda igen, men det är ju där jag fixar just nu...
Min underbara prylsamlarväninna som brukar förse mig med allehanda roliga saker, har varit i farten igen. "ja du får välja vad du behåller och vad du kastar" brukar hon säga och hon vet att jag behåller det mesta. En del saker får sig en omgång färg, andra används på ett överraskande sätt. Den här gången blev det ingen förvandling utan bara handling. Ett litet bord hade hon med sig åt mig.
Skivan ovanpå är lite böjd, men det stör mig inte. Men hur kunde hon veta att jag sökt efter ett litet bord?
Denna gång tog jag inte till penseln utan det får hålla sin mörka ton. Det går ju så bra ihop med höstkänslan på glasverandan just nu.
Den gamla lilla tv-hyllan som var där förut har nu flyttat in under dagbädden, du ser den skymta där, full med underbara inredningstidningar! Passligt tillhands när man vill ligga på dagbädden och mysa.

Jag är väldigt nöjd! Och nu när vimplarna är nertagna och allt fylls av varma mörka toner känns det helt mysrätt! Fast jag egentligen inte förstår varför man vill inreda i murriga toner just då när man egentligen skulle behöva ljus i mängder?

Ny vecka har vi framför oss. Jag hoppas den innehåller något skoj!

25 kommentarer:

  1. Tänk så fint det blev med det lilla bordet...:) gissa om det blev en lyckad fest...gör inget att baken ömmar och att benen känns som bly idag...skulle behöva vila upp mig ett par dagar, ha en bra vecka, kram

    SvaraRadera
  2. Din glasverande får jag aldrig nog av, jag kan se hur många bilder som helst! Bordet är ju jättefint och med den färgen - naturligt mörk till det andra fina! Ja, riktigt höstmysigt har du!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Näää det är nåt jag oxå funderat på..varför man inreder i murriga toner när man behöver ljuset..??..och i ljusa färger när det är ljust..man förstärker det hela det gör man men??..fint har du gjort iallafall..snyggt och mysigt.. bra prylvännina du har:)kram...Pia

    SvaraRadera
  4. Det lilla bordet passade ju perfekt in!

    Trevlig vecka!

    SvaraRadera
  5. Vilket fint bord! Min första tanke då jag såg bilden var faktiskt, oj, hoppas hon inte gått och målat om det! Väldigt vackert som det är!

    SvaraRadera
  6. Så fint bordet blev!! Det behövdes verkligen ingen färg på den, den är ju vacker som den är!!!

    Kramar från en förskyld Inredningsfrun :-)

    SvaraRadera
  7. Hallo liebe Kamomilla! Deine Bilder sind so schön...das Kerzelicht ist so warm und romantisch!
    Ich hoffe, dass es Dir gut geht. Hier bei uns wird es auch langsam kühl und die Tagen immer dunkler...aber ich freue mich auch auf die Winterjahreszeit! Alles Liebe und gute Nacht, herzlichst Lisa Libelle

    SvaraRadera
  8. Vilket perfekt litet bord!
    Ett sånt kunde jag också ha användning för ;)
    Ser verkligen jättemysigt ut där med alla kuddarna och ljusen... Nu tänder jag ljus så gott som alla kvällar, lite "vardags-stämnings-höjare" :)

    Ha en bra ny vecka!
    A-C

    SvaraRadera
  9. det förstår inte jag heller men fint är det. Kram

    SvaraRadera
  10. Sicken vän du har =).
    Jag undrar också varför man gör det. Fast ljusa färger känns ju kallt och mörka varmt... så kanske därför? Kallt ute är det ju i varje fall nu. *huwa*
    Hejsvejs!
    /Tezz

    SvaraRadera
  11. som hand i handske passar bordet. hon läser dina tankar, tror jag :)
    ja, visst funkar människan lite konstigt. vi borde ju göra precis tvärtom, men det är nog för att förstärka mörkret som vi gör som vi gör, för sen när det blir ljust igen på våren, o vi städar undan allt det murriga, då blir det ljust med besked :)
    kram!

    SvaraRadera
  12. Gomorron vännen !!
    Åhhh vad du donar och gör fint !! Vilken tur du har som får så där fina saker !! Toppen !!
    Ha nu en fin dag
    Kraam Anette

    SvaraRadera
  13. Jo visst är vi bra konstiga, när det blir höst vill vi ha det murrigt och gärna tunga mörka gardiner i stället för ljusa som släpper in ljuset. Min man brukar säga att jag är nog mitt emot vad det borde vara:-)) Men på något sett vill man stänga ut mörkret oxå och bara njuta av svag belysning och mys.
    Din glasveranda kan man nog aldrig se sig mätt på. Det blev så vackert med det nya bordet.

    SvaraRadera
  14. Passligare bord kunde du inte ha fått:) Murrigt men mysigt, i synnerhet på din veranda:)

    SvaraRadera
  15. Jättefint och praktiskt med det lilla bordet där vid dagbädden!
    Ha en bra start på veckan!
    Kram /Anna (som också skulle vilja ha en prylsamlarväninna ;)

    SvaraRadera
  16. Jag älskar både vita och mörka möbler och ibland är det svårt att veta vilket jag ska välja. Ditt bruna bord ser jättemysigt ut och passar bra in där! Och tänk så behändigt... om du en dag tröttnar på det så är det bara att måla om - och så är det som nytt!
    Ha en fin vecka!
    Kram sabina

    SvaraRadera
  17. Suloinen pikku pöytä ja sopii niin täydellisesti uuteen paikkaansa :)
    Mulla on ruokasalin "muutos" meneillään ja se vähäinen vapaa-aika kuluu nyt maalaamisen ja ompelun parissa, mutta kyllä siitä hommasta myös niin äärettömästi nauttii...
    *Haleja*

    SvaraRadera
  18. Hej Kamomilla!

    Jo, jag har tagit en blogg-paus pga tidsbrist men jag hoppas på att den inte ska blir allt för långvarig.

    Hälsningar,
    Päivi

    SvaraRadera
  19. Din väninna har verkligen radar ;). Bordet passar perfekt och det är fint med mörka detaljer.

    SvaraRadera
  20. Så fint bord du fått och det är så mysigt på din veranda med alla tända ljus! Ha en skön höstvecka! Kram :)

    SvaraRadera
  21. Ja visst är det konstigt att vi vill ha det lite mörkare i inredning den här årstiden när vi istället borde ta tillvara allt ljus vi kan få. Men det är väldigt mysigt också...

    SvaraRadera
  22. Tänk vad ett litet bord kan göra för att få lite omväxling! man får aldrig för många av dem:) Du har fått det så höstigt å mysigt där hos dig! Önskar dig en skön vecka:)

    SvaraRadera
  23. Jo, jag tror det gick bra. Fast det definitiva svaret kommer nästa vecka. Tack för du frågade. Kram

    SvaraRadera
  24. Pahoittelen, että kirjoitan suomeksi... ihan ei kanttini tahdo kestää svenskan käyttöä, vaikka sujuvasti luen. Toivottavasti luet toista kotimaistakin... Sinulla on ihana blogi, jossa käyn säännöllisesti ihailemassa ja nauttimassa. Tällaiset helmiblogit ovat vielä paljon mukavampia luettavia kuin sisustuslehdet. Kiitos!

    Johanna

    SvaraRadera
  25. Johanna-->

    Voit kirjoittaa suomeksi , olen kaksikielinen :) En vain jaksa pitää blogia kahdella kielellä. Se veisi minulta aivan liian paljon aikaa.
    Kiva että käyt täällä lukemassa ja kiitoksia mukavasta tervehdyksestä!
    Toivottavasti luet tämän tekstin kun en muuten tavoita sinua kiittääkseni.

    Kamomilla

    SvaraRadera