28 november 2011

Julens dofter

Jag undrar varför jag aldrig brytt mig om att fixa till det med lite julblomster förut? Nå, en orsak kan ju vara att jag är doftkänslig och har varit lite orolig för det där med hyacinter. Men nu ska jag testa, och det här arrangemanget  var ju bara så busenkelt. Bara pilla ut ur plastkrukan, klämma ihop i en skål med lite mossa runt och voila´! Färdigt. Det är sen en annan femma, hur länge jag lyckas hålla dem vid liv...

Mietin miksi joulukukat eivät ole aikaisemmin kiinnostaneet, mutta se taitaa johtua siitä että olen herkkä tietyille hajuille. Hyasinttihan on aika voimakas tuoksultaan mutta nyt ajattelin kuitenkin testata. Huippuhelppoa tämä oli. Muoviruukut vain pois, kukat maljaan, sammalta mukaan, ja viola´! Valmista! :) Se on sitten eri juttu miten kauan pystyn pitämään ne hengissä..

14 kommentarer:

  1. Ett snabbt, enkelt och vackert julpyssel :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Enkelt och vackert! Hoppas att du klarar av doften.

    SvaraRadera
  3. Det är så fint med hyacinter! Själv tål jag inte doften av dom, så jag försöker nöja mej med lite mer extra kanelstänger och stjärnanis vid jul. Det är nog inte riktigt samma sak, men man kan ju alltid låtsas! "fake it 'til you make it"

    Fin trumpet förresten!

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev och det enkla är ju det vackraste! Tror inte det är någon fara - hyacinter är ju tåliga och kräver inte mycket!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Har själv allergi för hyacinter men en vän som är florist tipsa att vita har mildare doft...provar nu en ,den har inte slagit ut ännu haft den en vecka,men inga symptom ännu...hoppas du hinner njuta en stund i varje fall!! Kram Davina

    SvaraRadera
  6. Jag vågar mig inte heller på hyacinterna. Är så allergisk för alla blomster.. Men fina är dom!

    Kramen!

    SvaraRadera
  7. Tricket att hålla dom i liv är nog att inte bry sig om dem så mycket. De har den näring de behöver i löken, litelite vatten nån gång räcker. Vattnar du mycket växer bara stjälken...
    Fint arrangemang!

    SvaraRadera
  8. Åh vad mycket stämningsfulla bilder du bjudit på det sista! Du tar verkligen vackra bilder från ditt vackra hem. Ljuvligt!

    SvaraRadera
  9. Hej hej!

    Så enkelt och fint! Hyacinter är juldoft för min del.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Enkelt, väldoftande och snyggt! Såna här blommor dör för alla, de är aldrig långlivade men doftar sååå gott! Man får köpa flera stycken innan jul=) Så himla fint därunder fönstret med kuddarna, mysiagre är svårt att få! mari.

    SvaraRadera
  11. Hyasinter är nog så enkla att pynta med, och inte är de nu så kräsna. vattnar man för mycket blir de bara jättelånga och blommar ut sanbbare. Lagom är bäst :)
    Finfina bilder!

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder! Jag tror att en del hyacinter är märkta med om de är stark- eller svagdoftande. De vita lär vara svagast doft på. Pyttelite vatten så mår de bäst, passar mig utmärkt som alltid glömmer av att vattna blommorna! Hyacinter året runt vore nåt...
    Kramen Susanne

    SvaraRadera
  13. Hyasintit olisivat ihania, mutta niiden tuoksu on liikaa. Sinullahan on ihana huvimaja, jonne voit kukat kiikuttaa jos tuoksu käy sisällä talossa ylivoimaiseksi. Glögit mukaan ja sopivina annoksina nauttimaan tuoksusta.Viileämmässä kestävät vielä pidempään. Plussakeleillä kestävät ulkonakin<3

    SvaraRadera