1 november 2011

Ljus i mörkret

Som jag redan tidigare nämnde i ett inlägg, så fick bambi också en ljusslinga, Den samma orientaliska Airamslinga som jag bloggat om tidigare. Och som jag tidigare sagt, så byter jag stilleben ganska ofta, just for fun. Nu är det så mörkt, så jag tycker det är riktigt trevligt att han syns lite bättre.
Den uppmärksamme noterar att hornen kommit upp på väggen. Det var en viss hund som var lite för intresserad av dom, så att ha dem lägre ner var inte liksom inte ett alternativ, ifall jag vill ha dom kvar.

Att klockan vridits har tagit hårdare på mig än jag trodde. Lite segt är det just nu. Väntar med spänning på ett kommande jobb- jag brinner av iver att få åka ut och fota hem igen!
Sen kan jag inte förstå varför bilderna kommer upp som olika breda, även om de har exakt samma pixelbreddd. Nån som vet? Beror det på att höjden är olika? Det stör mitt öga lite grann, men ibland är man ju tvungen att beskära bilden litegrann, ifall man nu inte är beredd att möblera om sitt hem totalt varje gång man ska fota nåt...


Bambi sai valoa tupaan! (hirmu miten pimeää nyt on!) Tästä Airamin orient-valoköynnöksestä olen aikaisemmin kirjoitellut, ja myös siitä että haluan vaihtaa asetelmia usein, ihan vain huvin vuoksi!
Sarvetkin päätyivät seinälle, sillä koira oli niistä vähän liiankin kiinnostunut. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi niiden sijoittaminen mahdollisimman korkealle.
 Tämä kellojen siirtäminen on tuntunut raskaalta. Tuntuu hieman sitekeältä... Odotan jo innolla uusia kotikuvauksia, vähän haastetta arkeen!
Tietääkö joku miksi kuvat ovat eri kokoisina täällä sivulla, vaikka ovat pixelimäärältään kaikki yhtä leveitä? Johtuuko korkeudesta? Häiritsee silmääni mutta minkäs teet. Joskus kuvia on pakko kropata, jotta näyttäisi paremmalta.

16 kommentarer:

  1. Upeita kuvia, ihanat värit:)Mukavaa päivää!

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev...jasså en liten hund gillade detta hi hi. Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Gillar ditt stilleben, ger mig ispiration...
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Här är ialla fall ljust dagtid, solen skiner! Härligt! Ja, jag har oxå märkt att när man beskär bilderna så blir det olika bredd även om pixelbredden verkar va densamma..märkligt! Jag gillar inte heller det!

    SvaraRadera
  5. Stilleben är en sak som man antingen kan eller så inte. Jag kan inte... hos dig verkar allt bara se bra ut.

    Bilderna är ändå positionerade i mitten så mitt öga stör det inte att de är olika stora, men jag skulle lägga mina pengar på croppningen. Tror det är den som gör att de är olika stora...
    //M

    SvaraRadera
  6. Om du har "nya" blogspot kan du testa att välja större storlek på den smalare bilden. Det går ju numera bara genom att klicka på bilden. Eller så testar du att ändra storleken i html, det är (om jag förstått rätt) den visade storleken, så där borde du kunna få det justerat. Men du måste räkna ut proportionerna så du vet vad du ska ändra det andra talet till... :)

    SvaraRadera
  7. Åh så fint du har och den där ljusslingan har jag beundrat hos dej tidigare! Undrar just om den finns någonstans här i Sverige?

    Ha det fint!

    Hälsningar Kristine

    SvaraRadera
  8. Halloj bönan,
    du har så fint alltid, och supersnygga foton. Bambi såg nöjd ut med belysningen tycker jag :-)
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  9. Jag var tvungen att testa min teori och det var enkelt löst. Kolla min blogg för instruktioner. :)

    SvaraRadera
  10. Jag fick bestämt lite julkänsla av detta inlägg och nu när mörkret faller så tidigt, känns varenda ljussslinga välkommen!

    Jag håller helt med din frustration över bilderna som i Blogger växer på sätt jag inte alls har planerat när jag beskär dem... för att inte tala om alla horistonella bilder som alltid (i storformat) får en stor del av högersidan kapad... stön...

    Nå, dina bilder är ALLTID vackra, och det är alltid lika mysigt att kika in här!
    Helena

    SvaraRadera
  11. Vilket vackert stilleben :-) Så där passligt höstligt utan att vara för juligt. Me like :-)

    SvaraRadera
  12. Åå så vackert!
    Fnissar åt att Svante tänkte äta upp hornen...haha...
    kram o ha en fin dag!
    Katarina

    SvaraRadera