7 december 2007

En sockerbagare...

Fredagen går i arbetets tecken. Igår var vi alla finländare lediga för att fira vårt lands 90 år av självständighet. För oss brukar det också betyda att vi bakar pekkarkakor i mängder eftersom det är en lämpligt ledig dag före jul. Det blev jättevarmt i köket, eftersom vi bakade i vedspisen i flera timmar. Inte blev det ju svalare av glöggen vi drack heller... ;)
Jag hade svurit på att inte smittas av strutflugan men när jag rotade bland mitt julpynt kunde jag konstatera att inte ens hälften av mitt julgranspynt skulle passa i granen i år. Jag vill inte ha nåt plastigt i vår gran. Så det resulterade ju i att minsann jag också började rulla strutar. Väldigt enkla, inga spetsar eller överlopps rysch. Bara plain and simple. Appropå det, undrar jag varför språket i bloggen byter mitt i allt. Nu står det på engelska när man ska kommentera men jag har inte ändrat språk på bloggen... Nån som vet? Hur jag än väljer "swedish" som språk så händer inget.

25 kommentarer:

  1. Vilka söta och underbart fina små strutar...vill ha...

    SvaraRadera
  2. Jätte fin pepparkaksburk du har, mysigt verkar ni ha haft igår....
    Min text har också helt plötsligt bytt till engelska utan att jag gjort något. Dessvärre vet jag inte varför eller hur man fixar till det.
    Trevlig helg! Kram Sabina

    SvaraRadera
  3. Vilka fina strutar och sugen på pepparkakor blev man ju när man såg dina bilder!
    Min text har också bytt till engelsk. Tråkigt värre!
    Må gott!

    SvaraRadera
  4. pretty things! tänk så fint det kan bli med enkla medel!
    texten hoppar fram o tillbaka, men vi får lära oss att leva med det. också ;)

    SvaraRadera
  5. Söta strutar och fin pepparkaksburk!

    Jag har också helt plötsligt blivit engelsk ;-) Antar att det är nåt som blogger har strul med.

    Trevlig helg!

    Kram Nilla

    SvaraRadera
  6. Härligt med en pepparkaksbakdag. Jättefina strutar. På min blogg hade det blivit en annan tidszon och nytt typsnitt + engelska, de håller väl på att uppdatera blogger eller nåt. H a en riktigt trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt med julbak! Strutarna blev jättefina. Vad använde du för papper? Jag har fått för mig att man måste ha ett ganska stelt papper men så är det kanske inte? Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig dag du måste haft.. Baka pepparkakor och gjort strutar.. Vilken dröm.. =)
    Mitt står oxå på engelska.. Dom måste ha ändrat rakt av.. visst fattar man mindra nu.. Hoppas dom ändrar tillbaka igen..
    Ha en super kväll..
    Kram!!

    SvaraRadera
  9. Jo, engelsk har jag också blivit. Bra i alla fall att höra att andra haft liknande problem, trodde jag varit och klickat fel i nån ruta ;)

    SvaraRadera
  10. Jättesöta strutar, ofta kan enkla var det vackraste. Vi har tydligen blivit engelskor allihopa.

    Ha en skön helg
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  11. Så mysigt! O fina strutar!Jag ska också göra såna, men har inte kommit till skott än...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Pepparkakor...mums...och en sån fin burk du har till dem! Wau...strutarna är jättefina!

    Trevlig helg!

    Kramen

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga strutar!

    Men nu är texten faktiskt på svenska...

    Ha en jättemysig helg!

    SvaraRadera
  14. Det var ett av de trevligaste hus jag "besökt" någon gång! Det är just blandningen av gammalt, lite nyare och nytt, så personligt. Jätteljuvligt! Var månne i Finland finns det huset, Österbotten?
    Mvh. Kristina.

    SvaraRadera
  15. Dina strutar är fina! Jag älskar strutar...men det vet du nog ;o)

    Kram
    Dorthe

    SvaraRadera
  16. Vackra strutar i mängder. Självklart ska de pryda granen.

    Ha´en skön helg!
    Miamaria

    SvaraRadera
  17. Strutflugan? Ha-ha...ja, det var också ett uttryck : ) Jag har ännu inte provat på att struta...vi får väl se om jag kan stå emot ;-) Härligt med pepparkakor!

    Tack för besöket.

    VI ses!

    SvaraRadera
  18. Viehättävä blogi ja koti sinulla! Olen täällä aiemminkin vieraillut, mutta en ole ehtinyt jättää kommenttia. Tuo piparkakkupurkki on ihana! Meilläkin on suuria lasipurkkeja, mutta en ole keksinyt pipareita niihin laittaa... Ja ihan totta, makuuhuoneen tapetti on samanlaista kuin meille hankittu! Ihana tuo makuuhuoneen ruskea iso kaappi, oikea unelma. Älä maalaa sitä, se on kaunis niin kuin on ja antaa lämpöä muuten vaaleaan huoneeseen...
    Mekin asumme saaristokunnassa, mutta emme tosin silti saaristossa:)
    Minunkin blogi vaihtui yhdeksi päiväksi englanniksi, ilmeisesti tekivät jonkin päivityksen ja nyt blogi on ennallaan.

    SvaraRadera
  19. Hade samma problem som du igår...men idag är språket OK igen...konstigt...
    Vilken tur att det passar in så bra med pepparkaksbakning på er nationaldag:-)
    Fina strutat...tror att det snart är bara jag som inte har gjort några till granen bland bloggarna...
    Kramar/Birgitta

    SvaraRadera
  20. Härligt med en dag med pepparkaksbak & i vedspisen, mysigt!
    Ser din god jul häst...jag har en lika fast en mini.
    Vilka fina strutar du har gjort, det är svårt att inte dras med i "flugan"
    Ha en bra dag /madelene

    SvaraRadera
  21. Vad mysigt ni verkar ha haft. Det är ju inte helt fel med en extra ledig fredag. Jättegulliga strutar du gjort också!
    Kram och ha en bra andra advent!

    SvaraRadera
  22. Jag kontaktade Blogger om buggen... svenska gick inte att välja... väntar också på svar på varför jag inte kan få kommentarerna att fungera i julbloggen. Språket verkar ha löst sig iaf.

    Ser att du åkt dit på strutar du också, de är fina. Jag har lyckats undvika strutar hittills - nästan iaf, ropade nämligen in två mässingsstrutar på Tradera. De har inte kommit upp än men snart så...
    Ha en mysig andra advent!

    SvaraRadera
  23. Det är svårt att inte smittas av blogginspiration :) Fina strutar!

    SvaraRadera
  24. Fin fin burk du har. Och självklart skall du oxå ha lite strutar eller hur? Snygga var dom ju så.

    ha det gott.

    Kram Pernilla

    SvaraRadera