2 februari 2012

Kunskapen sitter ännu i

När jag ung, var jag scout. Jag lärde migen massa roligt, bland annat att göra knopar. Vi hade ett speciellt band för det och när vi inte använde det, knöt vi det till en tjock korv. Så hängde vi korven i scoutbältet, så det skulle hänga med överallt.
Av en sån här knutkorv kan man också göra en nyckelring, tex av tjärat snöre (jag sa ju att jag hade en ide´!) Så har man vips en doftande nyckelring till bastunyckeln!


Såhär går det till:


Olin pikkulikkana mukana partiossa jossa opin kaikkea kivaa. Muun muassa opin tekemään solmuja. Meillä oli kaikilla omat narut niitä harjoituksia varten, ja se kulki aina mukana. Solmittiin "makkaraksi" ja laitettiin partiovyöhön roikkumaan. Tällaisesta makkarasta voi tehdä erilaisia versioita, esim pieniä tervanauhamakkaroita joista saa vaikka tuoksuvan avaimenperän sauna-avaimelle

10 kommentarer:

  1. Man kan riktigt SE hur det doftar!

    SvaraRadera
  2. Kan nästan känna doften! Påminner mig om somrarna i Bohuslän som barn, bryggor, sjöbodar och doften av tjära...
    Snygg blev den också!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Härligt, vad fint det blev.
    Jag har en knop på nyckelknippan som min son gjort i scouterna.
    Som dom säger: En gång scout, alltid scout.

    SvaraRadera
  4. Wow! Vilken grej! Detta måste jag prova :0) Ville även passa på att tacka för den hjälp du gav genom ditt mail. Jag laddade hem gratis-programmet som du föreslog och lyckades med det trolla fram en ny och mycket snyggare header!! Stoooort tack och allt gott!

    SvaraRadera
  5. Tangled up :) I have a nice day! :)

    SvaraRadera
  6. Det är som att cykla. Gamla färdigheter sitter i.
    Kan nästan känna doften ända hit.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Gillar massor! Är det ok om jag själv fixar en och sedan läkar till din blogg så de där kan se hur man gör?

    SvaraRadera