11 februari 2014

Mums

Det kan väl kännas lite självdestruktivt att vilja lära sig baka bröd då man ändå inte själv äter bröd. Men för er som undrar kan jag intyga att jag alltid nog smakar och nu och då kan jag äta en skiva. Jag har ju inte keliaki, men mår så mycket bättre utan bröd. Att kunna baka är ändå en värdefull kunskap, så därför har jag valt att förkovra mig på den fronten.
Denna gången blev det dinkelbröd. I vedugn som vanligt, vi har ju inte ens elugn, och med små knep får man en härlig skorpa på det.














Leipominen sattaa tuntua hieman itsetuhoiselta jos ei itse edes aio syödä. No, mutta kaikille teille jotka ihmettelette tätä touhua niin voin kertoa että kyllä aina maistan- ja välillä syönkin siivun tai pari. Minähän en sairasta keliakiaa, minun vatsani vain voi paremmin ilman leipää. Leipominen onkin arvokas taito joten sen takia olen minäkin päättänyt oppia.
Tällä kertaa leivoin spelttileipää. Puulämmitteisessä uunissa tietysti- meillä ei sähköuunia olekaan. Pienillä konsteilla leipään tulee ihana rapea kuori. 

7 kommentarer:

  1. Minkään ei voita itsetehdyn leivän makua...nammm...:))

    SvaraRadera
  2. Oi ihania kuvia täällä ! Rakastan justiin tämmöistä katella, ihania tunnelmia!

    SvaraRadera
  3. är det vete, råg o korn du unviker men klarar av havre, så har du ju där en bra bas för bröddeg... många glutenfria mjöl är i min smak för 'vita' eller också smakar det blääh pga bovete (tattari) som int alls är i min smak... själv är jag ju frisk men har man o två barn med celiaki. det finns ju några knep för glutenfritt bak, själv kör jag med psyllium för att få det som heter sitko på finska, och så tycker jag att vatten som spad inte räcker utan användet lite jugrt, kvarg eller surmjölk/mjölk...

    SvaraRadera
  4. Om inte annat så kan man ju baka för att det blir så fantastiskt vackra foton av det, hihi!
    Sovrumsprojektet ser toppen ut! Ser fram emot fortsättningen.
    Kram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Det är kanske tur att du ändå mår bättre när du inte äter så mycket bröd. Bröd är just min svagaste länk... nybakat, ja då kan jag nästan gå bärsärk... Så här blir sällan inhandlat, aldrig hembakat...Bara hårt bröd, det doftar inte det samma, liksom. Har en svår period nu. Alltid hungrig... Börjat träna mer och blir alltså mer hungrig... och vågen visar såklart också lite, lite mer... Men det "ser" fortfarande bra ut, och kläderna passar, så...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Ser såå got ut. Förstår att det känns jobbigt ibland med härliga dofter... Bakar sällan bröd men skulle gärna göra det oftare. Det är ju bara såå mycket enklare att köpa dem.. Här är såå vat och äckligt väder att det faktiskt skulle passa fint med en bakdag just idag.

    SvaraRadera
  7. Moikka! Jätin sulle haasteen: Mikä on lempipaikka kodissasi?
    http://ihanatalomaalla.blogspot.fi/2014/02/keittion-poydan-aaressa.html

    SvaraRadera