21 mars 2010

Nytt i köket

Vi har haft gamla udda stolar i köket en längre tid nu. En efter en har de gått sönder och några har Svante tuggat sönder under sin valptid. Trötta på mixtrandet och pusslandet med stolar beslöt vi att det nu var dags att göra något åt saken. Någon större budget att röra oss med hade vi inte. Så det blev det absolut billigaste alternativet.
Och så tänkte vi att varför inte göra nåt lite oväntat! Det blev svart för hela slanten! Sonen höjde frågande på ögonbrynen. Varför svart när allt annat är så ljust?
Men det är ju inte helvitt hos oss. Både köksbänken, köksön och skivan på de små byråerna under fönstret är nästan svarta ( ebenfärg på vaxet)Hyllkonsolerna är svarta och stekpannorna som hänger framme under tallrikshyllan är nattsvarta. (syns inte i bild)Med dynorna jag nyligen handlade på Jysk blev det helt okej tycker jag.
Stolarna är IKEAs "Stefan" och kostade enbart 15 e/ styck! Så det var en lyckad affär tycker jag. En del av de gamla stolarna sparar vi för kommande behov. Har man gäster i huset kan det behövas mer än dessa 6 stycken stolar.
Lite ovant känns det med något så nytt i huset, det mesta är ju loppisfyndat gammalt grejs men vi vänjer väl oss. Vi är nöjda med helheten i alla fall.
Kamomilla

43 kommentarer:

  1. det blev riktigt snyggt, och stolmodellen är hur fin som helst. förvånande färgval, visst, men passar som hand i handske förstås! hoppas ni haft en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart, underbart kök, Kamomilla! De svarta stolarna passar som handen i handsken! - IKEA har allt sina ljusa stunder.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar det oväntade!!!
    Det blev riktigt snyggt:)
    Har också samma dynor hemma,
    Ha en fiin söndag!
    Kram Annaleena

    SvaraRadera
  4. Det blev ju himla snyggt!! Tycker ditt kök är ljuvligt. Inte alls avis, trivs så bra i mitt lägenhetskök med ljusblåa väggar ;) Passar ju ypperligt när min favvofärg i köket är rosa. (Inte nå ironisk alls) Men tackar sååååå mycket för god inspiration. Må gott.//Maria

    SvaraRadera
  5. Supersnyggt med svarta stolar till det ljusa! Ja, de dynorna har jag också - prisvärda - verkligen!

    vilket härlig kök ni har!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Så snyggt med svarta stolar! Och så fina stolar till det priset, då kan man inte annat än vara nöjd :o)

    SvaraRadera
  7. Jättefint, de svarta stolarna bryter fint mot allt det ljusa. Ett bra val tycker jag! :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Så härlig kontrast, gillar det verkligen.
    Å det är väl så man ska göra, förändra med små medel och i den prisklass som tilltalar ständig förändring framöver...
    Kram Marith

    SvaraRadera
  9. Färgen på stolarna passade jättebra in i ert kök, hade nog inte blivigt lika bra om det var vitt. Kram

    SvaraRadera
  10. HEj Kamomilla! Med säker och stilkänslig hand så lyckas du igen. Jag tycker det är så snyggt med svarta detaljer, särskilt som man bor ljust i övrigt som ni gör. Ert kök är ju bara för härligt. I mitt nästa liv (eller kanske nästa gång vi gör om köket) så ska jag försöka lobba på att få öppna hyllor.

    Hoppas ni har en bra vårhelg. Här smälter det som attan nu. Det känns som om vi inte har så mkt snö kvar nu, men stickan visar 33 cm! Fatta vad det har varit mycket snö då innan! Som mest var det uppe på strax över 80 cm och jag vågar inte ens tänka på hur mycket som kommit om man bara räknar nederbörden (och inte tar hänsyn till att det packas ihop).

    Nu hoppas jag på vår! Och värme! Och sol! Och spirande grönska!

    KRAM KRAM och ha det så bra
    /Kristin

    SvaraRadera
  11. Tack för din goa hälsning, det blev en oförglömlig helg, ett minne för livet..så himla fint det blev med stolarna i det härliga kök....kramen

    SvaraRadera
  12. Det blev snyggt!! Färgvalet är super!

    SvaraRadera
  13. vackert kök du har, ibland önskar jag mig ett lantligt hus med ett lantligt kök. Men jag får hålla mig tillgodo med mitt sjuttiotals hus o nyomgjorda kök,som jag är supernöjd med :)
    tack för din kommentar
    kram

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Läckert!!
    Passar riktigt fint i ert kök.

    SvaraRadera
  16. Det där blev skitsnyggt! (Ursäkta språket...) Så kul att se bilder från ditt kök!
    Ha det gott!
    /Marie

    SvaraRadera
  17. Det blev en jättefin helhet! De svarta detaljerna har smugit sig in hos er vartefter och de passar perfekt!
    Priset var ju verkligen inte helt fel det heller!
    Trevlig vecka!

    Nicole

    SvaraRadera
  18. Jätte snyggt. och sittdynorna ser riktigt lyxiga ut med mycket stoppning. Otroligt fint kök!

    SvaraRadera
  19. De där stolarna passar perfekt och det bästa förutom att de har samma namn som min käresta må vara priset. Jag mår illa när jag tänker på vad vi betalade för en köksstol. Jag har mycket att lära av dig!

    SvaraRadera
  20. De passar perfekt där i ert kök!

    Härliga helhetsbilder på ert supermysiga och lantligt personliga kök!

    Mariette

    SvaraRadera
  21. Riktigt snyggt tycker jag oxå!
    Det passar så bra med svarta stolar och modellen var så vacker.
    Här borde jag oxå gå på stoljakt för våra köks stolar börjar oxå ha gjort sitt. Men det är svårt hitta bra stolar till bra pris och IKEA är lite långt borta härifrån. Min son har nog sagt att han kunde restaurera de gamla, men just nu har han så mycket på gång och jag tycker att det kanske vore lika bra att köpa nya.

    Skön söndag kväll till Er!

    SvaraRadera
  22. Helt "anpöliivipöl"!!! Svart ger karaktär och hos dig binder det så fint samman de övriga "svarta delarna".

    Vilken tur att vi får mera snö hela tiden. Döljer hundlortarna.
    Nä, fanken heller, jag blir tokig på den här eviga vintern!!!

    Stå ut med kommande arbetsvecka ;)

    En stor kram!!!
    -Pia-

    SvaraRadera
  23. Visst ska ni vara nöjda med helheten! Snygga stolar tycker jag o jag tycker att det är just kontraster som skapar liv o spänning. Svart som brytfärg, nytt möter gammalt...
    Du har så fint!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  24. Vilket fint kök ni har! Måste visa dessa bilder åt Käre sambon då det blir dags att fundera på köksinredningar :) Först gäller det bara att fundera på tomten... :)

    SvaraRadera
  25. Hei vain.

    Keittiönne on kaunis ja mielestäni musta pieninä annoksina antaa ryhtiä. Tuollaiset tuolit voisivat olla meillekin hyvät sillä tarvimme uudet mutta halvat. Minulla olisi mahdollisuus saada samanlainen lamppu keittiöön kuin teillä on. Kuinka se antaa pöydän ympärille valoa?

    SvaraRadera
  26. Hej,,mycket snyggt med svarta stolar..Tycker det bryter av och det blir en fröjd för ögat..Kram Susanne..Älskar ditt kök..

    SvaraRadera
  27. Heissan pitkästä aikaa... blogi vierailuni ovat jääneet vähän pieniin kaiken tämän touhun keskellä. Mutta varmasti palaan jossakin vaiheessa kun saan taas kaiken tasapainoon. Remontti kun vie työ ohella niiin paljon virtaa.

    Tuolisi ovat ihastuttavat, sopivat keittiöösi hyvin. Ja ihanaa tämä lisääntynyt valo, jota näkyi kuvissasikin.
    Mukavaa maaliskuun loppua!!
    Lämmöllä Jaana

    SvaraRadera
  28. Keittiö näyttää todella kodikkaalle ja kutsuvalle. Ihastuttava tunnelma. Pidän erityisesti ruokailuryhmästä, kaunis!

    SvaraRadera
  29. Jag tycker det blev mer än okej! Och dyrt behöver det inte vara för att funka tycker jag. Passar perfekt ihop med övriga svarta detaljer. Snyggt!
    Vi har också omaka gamla spruckna stolar runt köksbordet... ;O)

    SvaraRadera
  30. Jag tycker det blev fint med de svarta stolarna.

    SvaraRadera
  31. Så klockrent!!! Passar erat underbara kök perfekt!!!
    Kram

    SvaraRadera
  32. Jag bara älskar ert kök och svarta stolar blev bara så rätt!!! Mari.

    SvaraRadera
  33. Perfekt stolval, både till färg å form!

    SvaraRadera
  34. Riktigt snyggt tycker jag!

    Hoppas nu ni får vår snart...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  35. Ohhh så fint...vilka fina stolar !!
    Passar ju perfekt !!
    Hela ert kök är ju sååå underbart fint !!
    Japp, klart att du kan kopiera hängaren som jag visar hos mig !! Kul..
    Ha det gott
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  36. Svart och vitt är aldrig en fel kombination :)

    SvaraRadera
  37. Jag gillar dom stolarna! Snyggt med svart! En period drömde jag om blå,röda och svarta..samtidigt till ett köksbort! Allmoge och fint! Kram :)

    SvaraRadera
  38. Tack för hälsningen hos mig! De svarta stolarna gjorde sig hur bra som helst i ert vackra kök. Fint med lite kontraster.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  39. Hallå där,
    Det blev ju jätte bra det där!!
    Det finns en fin röd tråd ( i detta fall svart, fniss)rummet.
    Ser ganska rejäla ut om det tillkommer en ny valp menar jag.
    Kram, Nina

    SvaraRadera
  40. vackert kök och vackra bilder!
    S

    SvaraRadera
  41. Hej hopp! Vad tråkigt med ryggen, men fina bilder på köket visar du så, så fint.
    Ha det gott!
    Lotta

    SvaraRadera
  42. Voi miten kaunista ja niin kutsuva tunnelma :)
    Vaikka itse tykkäänkin vähän erilaista linjaa noudattaa kotonani, niin silti minusta on nautinnollista katsella kuvia juuri tämän näköisistä kodeista!

    SvaraRadera